Jump to content

Erfaring med Batteribilen.no

TMS

Recommended Posts

Etter syv år var det på tide å bytte ut forbruksbatteriene. Jeg ringte litt rundt og sjekket ulike diskusjonsforum for å finne ut hvilke batteritype/størrelse som var det optimale for vårt bruk, uten å bli så mye klokere. Det var først når jeg ringte batteribilen.no at jeg fikk følelsen av å snakke med noen som visste hva de snakket om.

Det beste med folkene hos Batteribilen.no var at de raskt kunne komme og bytte batteriene. For noen hundre lapper ekstra, slapp jeg jobben med å demontere, bære ut, kjøre og levere, kjøpe nye, bære inn og montere. I tillegg føltes det betryggende at fagfolk gjorde jobben. Hyggelige var de også. Anbefales :-)

TMS

• 7 måneder senere...

Jeg valgte også batteribilen, kanskje mest pga innlegget over.

Veldig fornøyd, hyggelige folk som kan sine ting - tidligere båtfolk var det også.

Jeg kunne nok ha fikset installasjon selv, men jeg er jo nokså klønete av meg, jeg ville brukt hele dagen og sluttresultatet ville ikke blitt noe bra - jeg er svært fornøyd med jobben som ble gjort - ikke bare selve installasjonsjobben, men også innsatsen som ble lagt ned for å finne en skreddersydd løsning for meg. Slik ble resultatet seende ut:

bilde

(Det minste batteriet er startbatteriet, et Biltemabatteri som altså ikke ble levert med batteribilen. Jeg ønsket meg primært åpne celler, men pga dimensjonene ble det vedlikeholdsfritt denne gangen)

Jeg burde ha tatt et før-bilde også, men litt for sent nå - men det var et salig kaos. Startbatteriet i midterste rom, forbruksbatteriet i forreste rom. Forreste rom er veldig verdifullt siden det er relativt lett tilgjengelig når båten er i bruk, der har jeg alt mulig av verktøy og ting - og jeg har alltid vært bekymret for at jeg en eller annen dag skulle komme til å kortslutte forbruksbatteriet ved et uhell. Nå har jeg mer enn doblet kapasiteten på forbruksbanken, fått frigjort hele "verktøysrommet" og fått batteriene relativt fastmontert (det ble lagt isopor under for at batteriene skal stå flatt og stødig, og jeg er blitt oppmuntret til å legge en liten planke for å sikre at batteriene ikke glir ut under stor sjøgang)

Planken som skal oppå har to luker for de to forreste rommene, det bakerste er såpass lite og såpass utilgjengelig at det er neglisjert. Dessverre var det akkurat for lite til å romme startbatteriet. Hm, det er kanskje et fint sted for å gjemme unna en 220v batterilader.

Dessverre ble det ikke helt billig - de var to stykker og brukte mye tid og en del materiell på å få jobben gjort.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Hva slags batterier er det de har installert?

"TAB Magic" - skal se om jeg finner ut mer når jeg kommer meg ut til båten igjen senere i dag. Ser dem ikke på oversiktene på batteribilen.no. Jeg tror egentlig de er mer beregnet for å være startbatterier enn forbruksbatterier, det er jo i såfall litt synd - men noen kompromisser må man ta, her passet fysiske dimensjoner bare helt perfekt, optimal plassutnyttelse.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...