Jump to content

Passende motor til Sollux 24 AC


btor

Recommended Posts

Hei,

 

Det står en yanmar 3QM30 i snekka mi, i vår da båten var nystoffet og med bare meg oppi klarte den 11 knop, men ferielastet kom den opp mot 8 på bånn pinne, så farten er grei nok. Men jeg synes gearet uler relativt mye, selv om oljen ser helt fin ut. Er det normalt med uling fra gearet på disse motorene under høy belastning? Støyen fra motoren er også i overkant av det som er ønskelig, selv om motorrommet nettop er lydisolert.

 

Det jeg egentlig ønsker meg en er firesylinder med lavere turtall og dermed mindre støy. Hvilke alternativer har jeg da? Volvo har jo et utall modeller men jeg er usikker på hva som er bra / brukbare av dem. Selges Vetus og BMW enda? Ønsket hadde jo vært en Nanni N4.38 men den koster vel nærmere hundre tusen... Jeg vil ikke sette en stor 60-80Hk i båten slik som noen gjør. 38 hesteren er egentlig rikelig. Takk for tips med kommentarer om forskjellige motormodeller som kunne passet båten min.

 

Så lurer jeg på hvordan jeg finner ut stigningen på en propell. Står dette vanligvis preget inn på spesielle steder (inne i navet el.l.)? Har andri sett info på det på propellene i båtene jeg har hatt...

 

mvh btor

Redigert av btor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har en Lombardini 60 HK i min, båten har flaps og gjør vel 10 knop.

Det er jo ingen fartsbåt selv om 13-14 knop er innen rekkevidde med stor motor.

Tror ikke det er verd å bytte motor da det vil bli svært dyrt og ikke øke verdien på båten betraktelig, da burde du heller finne en annen båt hvis det er fart som er viktig for transportetappene.

 

Jeg byttet selv til lombardini motoren fra en Bmc 36 hk treskeverk for 4 år siden, motoren kostet 90 K og det gikk på litt ekstra utgifter til løfting ut og inn motor, diverse slanger/eksos og litt smått og godt.

hadde ikke gjort det på nytt nei.. selv om båten funker fint nå.

 

Ang. gearet ditt så skal det ikke ule, så det bør du ta rede på.

Første post er å finne ut om det skyldes gear eller annen del av drivverk. Uling kan jo skyldes et lager som er dårlig.

Sjekk oppretting av motoren, søkeblad mellom flens og gear, her skal det være svært lite avvik rundt om.

 

størrelse og stigning på propell står som regel stemplet inn i senter nær akslingen/mutter.

 

Jon

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...