Jump to content

Bo i båt om vinteren på Østlandet. Erfaringer kulde(fukt?


rookiehik

Recommended Posts

Vi planlegger og flytte i båt permanent om noen år og vil bruke disse årene på å planlegge. Vi er to unge voksne, har barn som da er utflyttet som må kunne ha grei soveplass når de besøker oss.

 

Hva slags type båter (merke/ modell) er det dere bor i som dere kan anbefale som tørre og lett og holde varme med grei plass? jeg orker ikke fukt og kulde i stor grad selv når utetempen blir opp mot 20 grader.

 

Vi har ikke satt noen prisklasse men tenker inntil 5-8 hundre tusen kroner ? og det MÅ være en seilbåt. (vi KAN kjøpe dyrere), men må vi ikke så må vi ikke :)

 

Båten må også kunne seiles godt.

 

Vi tenker å ha båten i Oslo. Noen som har noen erfaringer med priser og anbefalte anlegg der?

 

Erfaringer ønskes.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Mariell bor i en trader. Har aldri hørt han har klaget på det. En kjempebåt med utsikt fra kabinen og alle fasiliteter.

Men, den har svært dårlige seilegenskaper.

 

Siden TS skrev at det MÅTTE være en seilbåt, kom jeg ikke med en Trader eller Trawler som ett alternativ. :giggle:

Kunne aldri tenke meg å bo i en kjellerleilighet med minimalt av vinduer, :thumbsdown: men godt vi alle ikke har lik smak. :yesnod:

 

Sun Flyer skrev vel det som trengtes i sin første setning i innlegg no2

Kjøp noe dere liker og flytt ombord.

 

Å ha de fleste fasiliteter ombord er en stor fordel.

Har du det, er det kun vintervann og strøm du trenger fra land.

Vi planlegger og flytte i båt permanent om noen år og vil bruke disse årene på å planlegge. Vi er to unge voksne, har barn som da er utflyttet som må kunne ha grei soveplass når de besøker oss.

 

Hva slags type båter (merke/ modell) er det dere bor i som dere kan anbefale som tørre og lett og holde varme med grei plass? jeg orker ikke fukt og kulde i stor grad selv når utetempen blir opp mot 20 grader.

 

 

 

 

Når det gjelder fukt og kulde kan du ta det helt med ro.

 

En god Dieselvarmer holder fukten borte.

Den sammen med elektrisk varme og det er ikke noe problem å holde en behaglig tempratur inne.

Selv med de store vindusflatene jeg har, greide jeg fint å holde over 20+ inne ,mens det var -23 på utsiden vinteren 2010/11. Fikk folk på besøk som sa at det var varmere hos meg enn hjemme hos dem.

Den vinteren tror jeg jeg brukte 400ltr Diesel og 5000kv strøm.

 

Fukt??????

Har en Meaco avfukter, den brukes overhode ikke på vinteren. Da er inne luften nesten for tørr.

På vår, sommer og høst er den kjekk å ha.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Ja, det står jo hva ts liker i det første innlegget, gode seilegenskaper, tørt og varmt inneklima, soveplass til unger på besøk... jeg tror han alt har skjønt at det er en god ide å prøve å finne det han liker ... derav denne tråden?

 

Bavaria - brukbare seilegenskaper, mye plass for penga og sandwich over vannlinja høres ut som et bra utgangspunkt, men det fins sikkert bedre alternativer også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...