qwerty Startet 6.August.2013 Del på Facebook Startet 6.August.2013 Jeg opplever med dagens løsning(stift), ujevn gange og under fart (4200 rpm) kan jeg periodevis føle at tenning "forsvinner" et kort øyeblikk. Tenker da å oppgradere tenningssystemet. Se på forumet at det er noen som har montert "elektronisk tenning" på AQ140a. Opplev jevnere gange etter dette. Er litt usikker om det er mulig med 123 ignition på en AQ140, ser ikke slik ut påmderes hjemmesider. Noen som har montert dette og fått det til å virke? Eventuelt hvem leverer noe tilsvarende? Bytter man coil og kondensator samtidig? Et annet alternativ er montere "optisk stift" i den gamle fordeleren. Setter pris på tilbakemelding fra noen som har modifisert sin gammel Volvo og har god erfaring med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Qrt Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Det går fint å montere 123ignition på aq140a. Jeg gjorde det på min gamle Draco, og motoren fikk en mye bedre gange. Tomgangsfarten gikk også ned med et 1,5 knop, noe som var gull verdt ved dorging. Den ligger ikke ute på siden deres, men jeg ringte og fikk pakken i posten i løpet av noen få dager. Du trenger ikke å bytte coil, og kondensator trenger du ikke. Du plukker bare ut den gamle fordeleren, tar av den nederste akslingen, monterer den på den nye du har fått tilsendt og setter den på plass igjen. Det var gjort i løpet av en liten time. Det følger med en grei og lettforståelig bruksanvisning. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Her er det viktig å skille mellom bytte av hele fordeleren og bytte av kun tenning. Så vidt jeg har forstått så er 123ignition spesialisert på å lage nye fordelere til gamle motorer. Da blir sjølsagt tenningen elektronisk, og "tenningskurven" (den automatiske justeringen av tenningstidspunktet i forhold til turtallet) blir minst like bra, men som oftest bedre, enn når motoren var ny. På en gammel fordeler blir ofte fjørene som holder igjen sentrifugalvektene i fordeleres slitt, og tenningskurven blir feil. På en ny fordeler fra 123ignition TROR jeg at kurven er styrt elektronisk. Spesielt i forhold til oppstart har jeg erfart (B20, AQ130) at en sånn fordeler løser all verdens problemer (som ikke elektronisk tenning løste alene). En slik fordeler koster vel mellom 3 og 4000 kroner om eg husker riktig. Dersom oppstart er problemfri, og "tenningskurven" er OK, så kan man vurdere å å sette inn en ny tenningsmodul til noen hundrelapper (i alle fall under én båtlapp). Da blir du kvitt stiften og kondensatoren. For de fleste er dette en glimrende løsning. Disse tenningsmodulene er tilgjengelig fra flere produsenter, som Pertronix, Hot-Spark, Ignitor og Power-Spark. 123iginion lager vel også noen slike tenningsmoduler, men tror ikke de lager til Volvo. Ved oppgradering til ny fordeler eller elektronisk tenning er det også mulig man må bytte ut den gamle coilen. Sitér dette innlegget Link to post
Bodehode Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 (redigert) Løp og kjøp, http://www.123ignition.se/produkter.php?id=73 som du ser a produktbladet er denne helelektronisk, neste punkt for oppgradering blir vel da K861 http://www.carburetion.com/Weber/webermarine.asp Har ikke montert Weberkittet selv (blir nok årets vinterprosjekt) men "kromfelgen" her på forumet tipset meg etter at han hadde montert det :-) Redigert 7.August.2013 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
emmis Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Bruker123ingnitione i min aq151 helt super koster3700kr.ser at drevdelar.se selger dem også nå. Sitér dette innlegget Link to post
Anders_O Svart 7.August.2013 Del på Facebook Svart 7.August.2013 Har sjøl montert 123igintion på min Volvo AQ130 og er fornøyd. Har også byttet til Weber 32/36 DGV marine-forgasser. Forgasseren er prima, men kjedelig at det ikke følger med adaptere til boltene som skal holde både eksos og innsugsmanifold. Det må man lage sjøl.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.