Jump to content

Kjenner du til Kirloskar båtmotorer ?


Fusebox

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er ute etter all mulig informasjon angående denne motor typen. For å være litt mer eksakt, er det typen RE4, X60.1030/802E som er interessant.

 

Jeg har akkurat kjøpt en båt med denne motoren i, og den ble solgt (og avtalt solgt) med defekt vannpumpe. Jeg trodde det skulle være en enkel sak å reparere, men det er det dessverre ikke, ser det ut som.

 

Takknemlig for all informasjon.

 

Mvh,

Are

Link to post

Nanni Indisk? Det var nytt for meg. Opprinnelig var vel Nanni Italiensk. Fra Milano, hvor de mariniserte Faryman dieseler. Kjøpte opp Renault marine i 1982, og har videre marinisert Kubota og Mercedes i Frankrike og Nederland.

 

I senere tid har de inngått kontrakt med MAN, og mariniserer disse, samt Kubota.. Stiller meg tvilende til at de er Indiske, men jeg er dog inget orakel..

 

Pero. (sam har Renault RC8D i båten sin, og har lett mye etter info om den..)

Link to post

Ser ut til at nærmeste forhandler er denne:

 

Offices in Germany:

 

Kirloskar Brothers Ltd.

 

Address : Heinrich Busold Strasse 47, D-61169, Friedberg (Hessen), Germany 

Phone No. : +49-6031-721536

Email : jayantkirloskar@kbl.co.in

Kan jo være verdt å ta en telefon for å oppfriske skoletysken...? Eventuelt sende en mail, men det har vesentlig lengre responstid.

 

Og båtsesongen er jo omtrent i gang...

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Synes ikke du skal skjemmes av motoren din. Den tilhører sannsynligvis en lavere kaste enn sine japanske søskenbarn, men Kirloskar er tross alt en del av Toyota-konsernet. Toyota har jo tross alt en all-over feilprosent som er vesentlig lavere enn feks Volvo...

 

Og kanskje en ekstremt service-minded Toyotaforhandler i ditt nærdistrikt kan ta saken for deg? Mot at du kjøper bil der senere, selvfølgelig... Det viktigste er jo å få båten på sjøen!

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Takk for all tilbakemelding.

 

For å si det sånn, Been There, Done That :-)

 

Fikk tak i selveste Manjiri Kirloskar, som fortalte meg at denne motoren var gått ut av produksjon for 15-20 år siden, og følgelig slettet fra indisk historie, virket det som. Ingenting var mulig å fremhente av data på motoren, som om den ikke skulle ha eksistert.

 

Fikk deretter kontakt med et firma (i India) som var hovedleverandør av Kirloskar deler. Her var en virkelig engasjert kar som forsøkte etter beste evne å hjelpe, men heller ikke han var kar om å finne noe som helst av informasjon om denne motoren. Selv med full identifikasjon med type og motor nummer.

 

Har muligens fått tak i en delemotor, og da er ihvertfall sjøsettingen med kurs rett til båtplass reddet. Så kan jeg vel heller i ro og mak forske på en alternativ løsning. Har forsåvidt det også, men det blir litt plunder med en ekstern F5B-9 Johnson pumpe på veiva :-(

 

Uansett, takk for tilbakemeldinger.

 

Mvh,

Are

Link to post

Feks sjøvannspumpa fra Volvo SX-drev er remhjulsdrevet og henger innpå motor. Finner du en slik, og får bretta til noen fester samt snekra slangekoblinger der originalpumpa sto, vil jeg mene at du er i mål.

 

Uansett, lykke til.

 

Edit: Hva med gamle Hino motorer? Det er også en jalla-Toyota som det tross alt finnes noen av i landet, kanskje noe er felles?

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post

Kunne det vært en ide å legge ut noen bilder av motor med tilhørende herligheter her på baatplassen? Det finnes mange "Petter Smart'er" her, og det vil sikkert ikke mangle på kreative løsningsforslag hvis vi fikk noen bilder.

 

En annen ting: Hvordan i all verden har en så sjelden motor havnet i en norsk båt ? Dette høres jo ut til å være et skikkelig samleobjekt når selv ikke fabrikanten i India har opplysninger om motoren.

Link to post

Hei.

 

Dette er vel det de kaller en GREMLIN ?-) Vel, hvis jeg får fart på den, så skal jeg være fornøyd. Har en Perkins 4.108 med diverse ny-restaurerte deler som skal inn om jeg ikke får Kirloskar'en til å gå på en trygg måte.

 

For interesserte, se bilder på : http://home.tiscali.no/villaveien1

 

For de som har oppløsning 1280x1204 eller større vil det bli vist ordentlig. Ellers er bildene litt utover høyre kant :-) Store bilder, så det kan ta litt tid å hente ned. 21 stk. á ca. 700k (ikke noe for modem :-)

 

Er det forresten noen som har en idé om hvordan jeg skal feste en offeranode et sted rundt akslingen ?

Se de tre siste bildene.

 

Alle ideer mottas med stor takk.

 

Hilsen Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post
  • 2 år senere...

Hva i alle... tenkte jeg, hvordan kom denne tråden opp igjen :smiley:

 

Jeg bor like utenfor Drammen.

 

Trenger du deler :-) hehe. Jeg har en delemotor, og skal vel bytte ut den jeg har i båten også snart. Har en XDP 4.90 i garasjen som jeg forsøker å sette sammen.

 

Har du hatt den lenge ? Jeg tror det er en veldig solid motor, men så lenge deletilgangen er begrenset, så er det ikke så lett. Om jeg kunne fått deler til denne, så hadde den nok stått godt i vår båt i mange år fremover.

 

Diesel pumpa trenger en overhaling, men likte ikke prisoverslaget på ca. 18.000,- inkl. inn/ut montasje og sannsynlig deleforbruk. Det er vel faktisk stor sett alt jeg har å utsette på denne motoren. Ellers er den helt fin, den. Starter som en drøm og går jevnt og trutt uten antydning til hoste, hikke eller forkjølelse/sykdommer forøvrig,

 

Om du har noe informasjon, så hadde jeg satt stor pris på alt sammen :-)

 

/Are

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post

Bor du utenfor Drammen! Jeg bor i Sande og min båt står på den nye Bekke Brygge i Sandebukta.

Trenger alltid deler, men sliter kun nå med "jaging" se https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28337

Har du noen tips..matepumpa?

 

Motoren er ellers meget stø og god, starter og går, "maler" stille og godt ...så nå er det kun denne jagingen som må vekk

 

Nå har jeg snakket med KD tradning i Bergen og etter at de så bilder av min motor, garanterer de at de ikke er en BMC

De mener det kan være en Kirloskar motor.

Kan du sende en mail til kirloskar-sande@hotmail.com med ditt telefon nr, så vil jeg gjerne snakke motor med deg :cheers:

Jeg har bilder og motor nr, vil gjerne at du bekrefter at det er en kirloskar motor evt om den likner på din motor

 

mvh

kjetpa

Link to post
Mener å ha lest enten her eller hos BM at Kiloskar er Indisk kopi av Perkins.

 

Jeg tror ikke det er det, jeg synes å huske jeg sendte en mail til Perkins (eller var det Leyland ?) om lurte på om disse motoren var lisensprodusert i India, men det virket usannsynlig.

 

Likevel, India har vel stort sett basert seg på Britiske "dingser" oppigjennom, i og med dette koloni greiene... så muligheten er i aller høyeste grad tilstede, men det å finne ut hvilken base det, og hvilke selvvalgte tillegg og spesialdeler... Pooofffff, nei det kan bli vrient :smiley:

 

Tror jeg smelter om motoren til en ny dregg, da er den litt mer anvendelig enn en moring :wink:

 

/Are

Link to post

På begynnelsen av 80 tallet fikk jeg brosjyrer på en slik motor.......mener det var en liten båtmesse på sabben, kanskje????

Har du sett, den kastet jeg for bare noen uker siden i en rydderunde..... fanken og..... :headbang: Jeg mener det var Kings i bergen som hadde den... men om de fikk noe salg på den aner jeg ikke.

Tror den og var omtalt i et av båtbladene fra den tiden, med bilder etc.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Jeg har funnet han som satte inn denne motoren i 1995! ( en dieselmekaniker )Han er eier etter Årø brødrene. Da var motoren en BMC Layland. ( fra produsenten )

 

Han kom med en flott historikk på min Årø 28 AC. Han kjøpte den av den ene av Årø brødrene ( produsentene )

Jeg har visst den en av kun to prototyper som brødre laget før de satte opp produksjon :sailing:

 

Mitt skråg er tykkere under vannlinjen enn produksjonsbåtene til Årø og derfor 1 tonn tyngere. ( 4.5 tonn )12.8 mm trykt under vannlinjen!

Brødrene ville lage en helårsbåt som kunne gå i isen med en meget sterk BMC motor. Den har overvintret i isen i flere år før. Kun hadt godt med frostveske og litt varme i motorrommet.

 

I1995 røyk orginal motoren BMC Layland fordi han fikk plastpose i vanninnsuget :cryin: Han fikk den aldri bra igjen.

Samme år hentet han en ny overhalt og pakket bil motor fra England. Den har en ny 1995 mod. BOWMAN LR250 ferskvannskjøler som står på en Land Rover Sherpa HRC 1474 blokk. 15J motoren er en Land Rover 2.5 L Diesel blokk og ble brukt i den engelske modellen Land Rover Defender.

Motoren ble kjøpt av en forhandler i Engeland.

Han hadde båten på vannet et par sessonger etter bytte også kjøpte han seg en helt ny båt. Da ble Årø`en på land frem til 2001 ( kun dreid hvert år/start )Neste eier tokover og byttet slanger og malte den marine hvit ( lysgul før ) og bytte den oransje kallasjen til marine blå.

Så kom jeg i 2005 og nå har jeg få bevis på at motoren kun har gått 530 timer fra 1995 og frem til i dag :cheers:

Jeg har kjøpt nye puter og madrasser både ute og i begge lugarene...ser meget bra ut nå

 

Han sier så, at jeg ikke trenger røre motoren enda! Kun bytte olje og filter som før. Så lenge den ikke tikker i ventilene eller sliter med annet "bråk" så la den være for dette er en meget slitesterke motorer. Følg og gjør service rundt 800 til 1000 timer.

 

 

Tusen takk for alt dere :flag:

 

Nå får jeg håpe at alle tips om jaging virker...kommer tilbake med info etter påsken

 

mvh

kjetpa

 

Ja jeg er meget fornøyd! Nå har jeg fått alt jeg trenger av info om min motor, samt spart mye kr på service

Link to post

Jo. jeg er lettet nå, men leit for deg da! Tror du må fjerne den motoren og få inn en mer kjent motor hvis du skal beholde båten. ..

 

Takk for all hjelp da Are Du har virkelig bistått meg godt et par kvelder nå

 

Lykke til vidre :seeya:

 

Gi lyd hvis du får båten på vannet i sommer da ( email har du )

 

mvh

Kjetpa

Link to post
  • 13 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...