Fusebox Startet 17.Mars.2005 Del på Facebook Startet 17.Mars.2005 Hei. Jeg er ute etter all mulig informasjon angående denne motor typen. For å være litt mer eksakt, er det typen RE4, X60.1030/802E som er interessant. Jeg har akkurat kjøpt en båt med denne motoren i, og den ble solgt (og avtalt solgt) med defekt vannpumpe. Jeg trodde det skulle være en enkel sak å reparere, men det er det dessverre ikke, ser det ut som. Takknemlig for all informasjon. Mvh, Are Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 17.Mars.2005 Del på Facebook Svart 17.Mars.2005 Jeg er ute etter all mulig informasjon angående denne motor typen. En kjapp googling gir meg stor tro på at du vil finne noe her. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Suzuki Svart 17.Mars.2005 Del på Facebook Svart 17.Mars.2005 Jøss Indisk dieselmotor gitt. Deler til den kan bli, om mulig, enda værre enn VP.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bolla Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 hmmmm,,,, nanni dieslene er vel indiske også? kan dette være grunn motoren?? Sitér dette innlegget Link to post
pero Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Nanni Indisk? Det var nytt for meg. Opprinnelig var vel Nanni Italiensk. Fra Milano, hvor de mariniserte Faryman dieseler. Kjøpte opp Renault marine i 1982, og har videre marinisert Kubota og Mercedes i Frankrike og Nederland. I senere tid har de inngått kontrakt med MAN, og mariniserer disse, samt Kubota.. Stiller meg tvilende til at de er Indiske, men jeg er dog inget orakel.. Pero. (sam har Renault RC8D i båten sin, og har lett mye etter info om den..) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Ser ut til at nærmeste forhandler er denne: Offices in Germany: Kirloskar Brothers Ltd. Address : Heinrich Busold Strasse 47, D-61169, Friedberg (Hessen), Germany Phone No. : +49-6031-721536 Email : jayantkirloskar@kbl.co.in Kan jo være verdt å ta en telefon for å oppfriske skoletysken...? Eventuelt sende en mail, men det har vesentlig lengre responstid. Og båtsesongen er jo omtrent i gang... Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
MT. Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Synes ikke du skal skjemmes av motoren din. Den tilhører sannsynligvis en lavere kaste enn sine japanske søskenbarn, men Kirloskar er tross alt en del av Toyota-konsernet. Toyota har jo tross alt en all-over feilprosent som er vesentlig lavere enn feks Volvo... Og kanskje en ekstremt service-minded Toyotaforhandler i ditt nærdistrikt kan ta saken for deg? Mot at du kjøper bil der senere, selvfølgelig... Det viktigste er jo å få båten på sjøen! Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Fusebox Svart 18.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Takk for all tilbakemelding. For å si det sånn, Been There, Done That :-) Fikk tak i selveste Manjiri Kirloskar, som fortalte meg at denne motoren var gått ut av produksjon for 15-20 år siden, og følgelig slettet fra indisk historie, virket det som. Ingenting var mulig å fremhente av data på motoren, som om den ikke skulle ha eksistert. Fikk deretter kontakt med et firma (i India) som var hovedleverandør av Kirloskar deler. Her var en virkelig engasjert kar som forsøkte etter beste evne å hjelpe, men heller ikke han var kar om å finne noe som helst av informasjon om denne motoren. Selv med full identifikasjon med type og motor nummer. Har muligens fått tak i en delemotor, og da er ihvertfall sjøsettingen med kurs rett til båtplass reddet. Så kan jeg vel heller i ro og mak forske på en alternativ løsning. Har forsåvidt det også, men det blir litt plunder med en ekstern F5B-9 Johnson pumpe på veiva :-( Uansett, takk for tilbakemeldinger. Mvh, Are Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 (redigert) Feks sjøvannspumpa fra Volvo SX-drev er remhjulsdrevet og henger innpå motor. Finner du en slik, og får bretta til noen fester samt snekra slangekoblinger der originalpumpa sto, vil jeg mene at du er i mål. Uansett, lykke til. Edit: Hva med gamle Hino motorer? Det er også en jalla-Toyota som det tross alt finnes noen av i landet, kanskje noe er felles? Redigert 18.Mars.2005 av SkipperMorse (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
bliss X Svart 18.Mars.2005 Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Kunne det vært en ide å legge ut noen bilder av motor med tilhørende herligheter her på baatplassen? Det finnes mange "Petter Smart'er" her, og det vil sikkert ikke mangle på kreative løsningsforslag hvis vi fikk noen bilder. En annen ting: Hvordan i all verden har en så sjelden motor havnet i en norsk båt ? Dette høres jo ut til å være et skikkelig samleobjekt når selv ikke fabrikanten i India har opplysninger om motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 18.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 (redigert) Hei. Dette er vel det de kaller en GREMLIN ?-) Vel, hvis jeg får fart på den, så skal jeg være fornøyd. Har en Perkins 4.108 med diverse ny-restaurerte deler som skal inn om jeg ikke får Kirloskar'en til å gå på en trygg måte. For interesserte, se bilder på : http://home.tiscali.no/villaveien1 For de som har oppløsning 1280x1204 eller større vil det bli vist ordentlig. Ellers er bildene litt utover høyre kant :-) Store bilder, så det kan ta litt tid å hente ned. 21 stk. á ca. 700k (ikke noe for modem :-) Er det forresten noen som har en idé om hvordan jeg skal feste en offeranode et sted rundt akslingen ? Se de tre siste bildene. Alle ideer mottas med stor takk. Hilsen Are Redigert 18.Mars.2005 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 19.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2005 Delemotor er nå kjøpt og hentet. Båtsesongen kan starte :-) Nå er vel jeg den heldige eier av de 2 Kirloskar motorene som finnes i Norge ? ;-)) Mvh, Are Sitér dette innlegget Link to post
Slurp Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Hei FUSEBOX Jeg er nr 3 i Norge med en Kirloskar RE4 (52hk) hehe Hvor i landet er du fra? Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 22.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 (redigert) Hva i alle... tenkte jeg, hvordan kom denne tråden opp igjen Jeg bor like utenfor Drammen. Trenger du deler :-) hehe. Jeg har en delemotor, og skal vel bytte ut den jeg har i båten også snart. Har en XDP 4.90 i garasjen som jeg forsøker å sette sammen. Har du hatt den lenge ? Jeg tror det er en veldig solid motor, men så lenge deletilgangen er begrenset, så er det ikke så lett. Om jeg kunne fått deler til denne, så hadde den nok stått godt i vår båt i mange år fremover. Diesel pumpa trenger en overhaling, men likte ikke prisoverslaget på ca. 18.000,- inkl. inn/ut montasje og sannsynlig deleforbruk. Det er vel faktisk stor sett alt jeg har å utsette på denne motoren. Ellers er den helt fin, den. Starter som en drøm og går jevnt og trutt uten antydning til hoste, hikke eller forkjølelse/sykdommer forøvrig, Om du har noe informasjon, så hadde jeg satt stor pris på alt sammen :-) /Are Redigert 22.Mars.2007 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slurp Svart 22.Mars.2007 Del på Facebook Svart 22.Mars.2007 Bor du utenfor Drammen! Jeg bor i Sande og min båt står på den nye Bekke Brygge i Sandebukta. Trenger alltid deler, men sliter kun nå med "jaging" se https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=28337 Har du noen tips..matepumpa? Motoren er ellers meget stø og god, starter og går, "maler" stille og godt ...så nå er det kun denne jagingen som må vekk Nå har jeg snakket med KD tradning i Bergen og etter at de så bilder av min motor, garanterer de at de ikke er en BMC De mener det kan være en Kirloskar motor. Kan du sende en mail til kirloskar-sande@hotmail.com med ditt telefon nr, så vil jeg gjerne snakke motor med deg Jeg har bilder og motor nr, vil gjerne at du bekrefter at det er en kirloskar motor evt om den likner på din motor mvh kjetpa Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Mener å ha lest enten her eller hos BM at Kiloskar er Indisk kopi av Perkins. Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 23.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Mener å ha lest enten her eller hos BM at Kiloskar er Indisk kopi av Perkins. Jeg tror ikke det er det, jeg synes å huske jeg sendte en mail til Perkins (eller var det Leyland ?) om lurte på om disse motoren var lisensprodusert i India, men det virket usannsynlig. Likevel, India har vel stort sett basert seg på Britiske "dingser" oppigjennom, i og med dette koloni greiene... så muligheten er i aller høyeste grad tilstede, men det å finne ut hvilken base det, og hvilke selvvalgte tillegg og spesialdeler... Pooofffff, nei det kan bli vrient Tror jeg smelter om motoren til en ny dregg, da er den litt mer anvendelig enn en moring /Are Sitér dette innlegget Link to post
Slurp Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 I kveld får KD-Tradning mer info fra LDV teknisk bok som fulgte med...så får jeg se Fler andre som har sett bilder av min motor mener bestemt at det er en BMC Layland Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 (redigert) På begynnelsen av 80 tallet fikk jeg brosjyrer på en slik motor.......mener det var en liten båtmesse på sabben, kanskje???? Har du sett, den kastet jeg for bare noen uker siden i en rydderunde..... fanken og..... Jeg mener det var Kings i bergen som hadde den... men om de fikk noe salg på den aner jeg ikke. Tror den og var omtalt i et av båtbladene fra den tiden, med bilder etc..... Redigert 23.Mars.2007 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 (redigert) Gjorde et par søk på Båtplassen Båtmagasinet og fikk to treff på Kiloskar. http://www.baat.aller.no/baatweb/website.n...83?OpenDocument http://www.baat.aller.no/baatweb/website.n...83?OpenDocument Redigert 23.Mars.2007 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slurp Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Jeg har funnet han som satte inn denne motoren i 1995! ( en dieselmekaniker )Han er eier etter Årø brødrene. Da var motoren en BMC Layland. ( fra produsenten ) Han kom med en flott historikk på min Årø 28 AC. Han kjøpte den av den ene av Årø brødrene ( produsentene ) Jeg har visst den en av kun to prototyper som brødre laget før de satte opp produksjon Mitt skråg er tykkere under vannlinjen enn produksjonsbåtene til Årø og derfor 1 tonn tyngere. ( 4.5 tonn )12.8 mm trykt under vannlinjen! Brødrene ville lage en helårsbåt som kunne gå i isen med en meget sterk BMC motor. Den har overvintret i isen i flere år før. Kun hadt godt med frostveske og litt varme i motorrommet. I1995 røyk orginal motoren BMC Layland fordi han fikk plastpose i vanninnsuget Han fikk den aldri bra igjen. Samme år hentet han en ny overhalt og pakket bil motor fra England. Den har en ny 1995 mod. BOWMAN LR250 ferskvannskjøler som står på en Land Rover Sherpa HRC 1474 blokk. 15J motoren er en Land Rover 2.5 L Diesel blokk og ble brukt i den engelske modellen Land Rover Defender. Motoren ble kjøpt av en forhandler i Engeland. Han hadde båten på vannet et par sessonger etter bytte også kjøpte han seg en helt ny båt. Da ble Årø`en på land frem til 2001 ( kun dreid hvert år/start )Neste eier tokover og byttet slanger og malte den marine hvit ( lysgul før ) og bytte den oransje kallasjen til marine blå. Så kom jeg i 2005 og nå har jeg få bevis på at motoren kun har gått 530 timer fra 1995 og frem til i dag Jeg har kjøpt nye puter og madrasser både ute og i begge lugarene...ser meget bra ut nå Han sier så, at jeg ikke trenger røre motoren enda! Kun bytte olje og filter som før. Så lenge den ikke tikker i ventilene eller sliter med annet "bråk" så la den være for dette er en meget slitesterke motorer. Følg og gjør service rundt 800 til 1000 timer. Tusen takk for alt dere Nå får jeg håpe at alle tips om jaging virker...kommer tilbake med info etter påsken mvh kjetpa Ja jeg er meget fornøyd! Nå har jeg fått alt jeg trenger av info om min motor, samt spart mye kr på service Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 23.Mars.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 (redigert) Godt å høre :-) Si fra om du vil selge motoren, hehe Håper du får mye glede av motoren og båten i mange, mange år, i motsetning til enkelte andre, kremt, kremt. Hilsen Are Redigert 23.Mars.2007 av Fusebox (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Slurp Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Jo. jeg er lettet nå, men leit for deg da! Tror du må fjerne den motoren og få inn en mer kjent motor hvis du skal beholde båten. .. Takk for all hjelp da Are Du har virkelig bistått meg godt et par kvelder nå Lykke til vidre Gi lyd hvis du får båten på vannet i sommer da ( email har du ) mvh Kjetpa Sitér dette innlegget Link to post
Slurp Svart 23.Mars.2007 Del på Facebook Svart 23.Mars.2007 Nå finner jeg alle mine motor deler hos: Land Rover (Bil-Service AS) Stoltenbergs g 54, 3110 Tønsberg 33 30 77 77Postadresse: Postboks 2039, 3103 Tønsberg kveld! Sitér dette innlegget Link to post
The Trawler Guy Svart 13.April.2020 Del på Facebook Svart 13.April.2020 Kirloskar nummer 4 er i allefall i Bergen. Det er en Kirloskar RE4 som er montert i en eldre Delfin 18 fot's snekke som nå er planen å bygge om til teinebåt. Så dermed en oppdatering av tråden 13 år etter siste innlegg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.