Jump to content

Nordic 79 oppussings prosjektet vårt.

Frank og Hilde

Recommended Posts

bilde

I månedskifte mai - juni ble vi eiere av en Nordic 79 på 27 fot. Vi er ingen erfarne båteiere men kastet oss over prosjektet med godt mot, ikke trodde vi det skulle bli så dyrt og ikke at det skulle ta så lang tid. Vi har måtte utsette sjøsettingen flere ganger pga nye feil som har blitt oppdaget underveis.

Vi har gjort alt selv bortsett fra reparasjon og impregnering av kalesjen. Frank har tatt seg av motor og det tekniske, resten er det Hilde som har gjort.

Gamle eier trodde at topp pakning var defekt, så han hadde plukket motoren fra hverandre og slik hadde den stått i vel ett år under en kalesje som ikke var tett...

Det viste seg at dette ikke var tilfelle, under monteringen av insug og forgasser så merket vi at choke huset hadde løsnet og motoren hadde druknet i bensin. Og med ny renset forgasser og litt mekking med tennings systemet gikk motoren veldig pent.

Så skulle det skiftes olje på drevet, men det som kom ut var en forferdelig gammel gugge.. Så da ble det demontering av dette, og etter litt skruing fant vi ut att det var billigere å få tak i ett annet brukt drev. Etter litt om og men fant vi ett i Bergens området. Som om ikke dette prosjektet begynte å bli dyrt nok så ble det en fartsbot også når vi skulle hente det:worry:
Alle belger på drevet ble selvfølgelig skifte samtidig og de gamle var jo i en faretruende tilstand.

Båten hadde stått ute med en kalesje som var ødelagt og takluken til lugaren hadde stått åpen vinteren gjennom. Båten var full av vann og mugg.

Jeg brukte tre dager på å rundvaske båten innvendig for mugg og skit. 1 dagen brukte jeg salmiakk den andre klorin og zalo og den siste vanlig ajax.
Da vi fikk besøk i båten etter den 3 dagen lurte de på om jeg hadde trekt om tak og vegger, det ble rimelig stor forskjell :)

Etter mange gode tips her på båtforumet satte jeg i gang med varmeføner og skraping av gammel lakk, og etterpå ble det beising og lakkering utvendig og innvendig.

Puter og gardiner skulle syes... Jeg er vel den eneste damen som har sittet inne denne flotte sommeren og sett ut på solen :giggle:

I dag har vi tatt en intens innspurt med bunnstoff og rydding vasking for i morgen kommer kranbilen for å hente henne og sette henne ut på sjøen. Det blir en kort sesong på oss, før hun skal opp igjen for mer oppussing.

Kranbileieren ringte nettop og lurte på om vi kunne sette ut båten i morgen isteden, en liten nedtur....

Men får jo tid til å pusle litt til med diverse ting, får prøve å ihvertfall rive ut resten av det gamle varmesystemet,

har planer om å montere bensinvarmer etterhvert. Så det er jo bare å få det bort.

Da var dere jo ikke særlig heldig med været i dag, dersom dere kom på sjøen. Ligger i Tønsberg og har den første dagen med BARE grått og regn så langt i sommer.

Hva slags bensinvarmer skal dere ha? Er generelt skeptisk til bensinmotor i båt, men bensinvarmer ville jeg vært VELDIG skeptisk til....

Lykke til uansett, og håper der får litt sommer nå på tampen.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Sjøsetting i går gikk flott :wink: Så nå ligger den flott fortøyd på plassen sin med nytt tauverk og fendere.

Men båten var vond å styre med mye dødgang på rattet, får prøve å lufte den hydrailske styringen for

å se om det hjelper. Om dette går bra blir det muligens en ovarnattings tur i dag.

Når det gjelder bensinvarmeren så er det en forholdsvis gammel eberspacher luftvarmer, men den

kansje brukt 10 timer så det burde fungere fint. Jeg er vell enig att bensin (både motor og varmer)

i båt ikke er det beste, men så lenge alt er i bra stand og det er godt med utlufting så er faren minimal.

Det er jo farer med alt, men man kan jo ikke ha en ro-båt bare fordi man ikke tør å ha drivstoff eller motor :smiley:

Da har vi brukt båten 3 ganger, og det var jammen stor forskjell på å kjøre denne kontra vår gamle 14 fots båt :)

Luftingen av styringen gikk lett og ble da mye bedre å styre. Foreløbig har det ikke dukket opp noen nye større problemer,

det lekker litt fra toalettet, får se litt på det etterhvert. Synes også det er litt tenningsbank på visse turtall, så får vell justere den

litt ned. Foreløbig har vi stort sett bare putret rundt på litt over tomgang med fiskesnøret på slep :smiley:

Noe vi savner stort er ekkolodd og kartplotter. På søndag var vi en tur på Buerøya her i Sandefjordsfjorden og møtte ett hyggelig

par som anbefalte isailor på det varmeste, men det virker som om det kun er for ipone eller ipad, noen som vet om det finnes for

nettbrett med android?

Redigert av Frank og Hilde (see edit history)

Flott å se at den gamle kjente ærverdige båten er kommet i stand igjen.. Den har vært i mitt eie ett års tid rundt år 2000, men den kom ikke på sjøen dengang.. Ble solgt igjen i 2001 tror jeg det var via Telemark lystbåtformidling.. Da var det en gammel AQ 170 i den på et gammel drev drev.. Fikke båten på kjøpet da jeg kjøpte en 31 motor som var tiltenkt brukt.. Båten hadde stått noen år på land i Sandfjord da jeg overtok den..

Kjenner igjen båten fra innredingen og den litt merkverdige gassvarmerenn montert på toalettet, samt at det er vel ikke mange Nordic 79 i kongeriket Norge..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Gøy att dere liker båten :yesnod: Vet du hvem i Sandefjord som eide den? Litt kult att den har havnet her igjen. Tror jeg river ut gassvarmeren snart også, har en bensinvarmer som er i veldig bra stand som jeg har tenkt å sette inn, så kan man holde koken litt utover høsten. Det er jo allerede en del luftslanger og dyser på plass, så mye av jobben er jo gjort :smiley:

Jeg hentet båt og motor på Vesterøya rett ved en fabrikk (mulig Jotun har noe der), som jeg ikke huske navnet på i dag, det var et stykke forbi Pronova.... Men hvem som eide båten, ja det husker jeg ikke....

Er enig med deg i at gassvarmeren bør pensjoneres, den var vel neppe vært i brukt på mange år... om den i det hele tatt har vært i bruk siden forrige årtusen.. Synes båten var fin, med sitt mahogni overbygg

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

• 11 måneder senere...

Lenge siden vi har skrevet noe her :worry: Men vi har brukt båten masse i sommer og vi har gjort en del småting

fortløpende i sommer. Alle invendige lys er enten skiftet ut eller reparert og montert led pærer. Har fått i gang kjøleskapet

så vi har kald ankerpils :) Vi har fått på plass en skikkelig lader og diverse småting.

Under en tur i sommer fortøyde vi ved siden av faren til en god kamerat, og etter litt små prating så

ble han litt rar og utbrøt: det er jo vår gamle båt! Litt morsomt :yesnod:

Det er fortsatt mye vi har planer om å gjøre, bensinvarmeneren er fortsatt ikke montert, og ankervinsj står på ønskelisten.

Fortsatt god sommer til alle :smiley:

Flott, har du ikke bilder av båten på sjøen som du kan legge ut.. jeg fikk kun sett denne på land

• 8 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...