Cumulus Startet 17.Mars.2005 Del på Facebook Startet 17.Mars.2005 Hei, min nylig innkjøpte Albin Cumulus har brøkdelsrigg med undervant,overvant,forstag og akterstag. Dessuten har den noe som visstnok kalles diamantstag. Jeg ser ikke poenget med diamantstagene, er det dumt å fjerne dem ( det vil medføre mindre vindstøy, mindre vekt og gi bedre plass rundt masta samt bedre trimmuligheter) ? Mvh Gunnar J Sitér dette innlegget Link to post
I.E Svart 17.Mars.2005 Del på Facebook Svart 17.Mars.2005 Hei, min nylig innkjøpte Albin Cumulus har brøkdelsrigg med undervant,overvant,forstag og akterstag. Dessuten har den noe som visstnok kalles diamantstag. Jeg ser ikke poenget med diamantstagene, er det dumt å fjerne dem ( det vil medføre mindre vindstøy, mindre vekt og gi bedre plass rundt masta samt bedre trimmuligheter) ? Mvh Gunnar J <{POST_SNAPBACK}> Diamant stag har jag aldrig hört talas om, hur och var sitter de exakt fästa ? / Dan Sitér dette innlegget Link to post
Cumulus Svart 17.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2005 Hei, diamantstagene går ett på hver side av masten, nedre festet er på masten ca 1 m over dekk, deretter via salingshornenes ytterkant og øvre feste på masten rett ved øvre feste til toppvant. Sett forfra eller bakfra danner vantene en "diamantfasong" Mvh Gunnar J Sitér dette innlegget Link to post
Røylen Svart 17.Mars.2005 Del på Facebook Svart 17.Mars.2005 Er salingshornene dine vinklet akterover, og har du enkle undervant? Sitér dette innlegget Link to post
Cumulus Svart 17.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2005 Ja , det stemmer Gunnar J Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 17.Mars.2005 Del på Facebook Svart 17.Mars.2005 Diamantstagene har vel en betydning i sideveis avstivning av masta og tar endel av kraften fra overvantene/ balanserer disse så vidt jeg kan forstå. Jeg ville være svært forsiktig på å endre dette. Sitér dette innlegget Link to post
Røylen Svart 17.Mars.2005 Del på Facebook Svart 17.Mars.2005 Hei, Cumulus! I all beskjedenhet, bare for å få rett terminologi: Stag løper i langskips retning, vant i tverrskips retning. Det er således diamantvant du har. Da de akterovervinklede salingshornene begynte å gjøre inntog på '70-tallet, ble de møtt av mange skeptikere som mente slikt kun kunne brukes på skjærgårdsseilere og ikke på havet (i dag vet vi jo noe annet). Skeptikerne fryktet at salingshornene lett ville klappe sammen akterover ved stor belastning i toppvantet. Personlig vet jeg om et par tilfeller der dette har skjedd, men skeptikernes frykt var nok noe overdrevet. Når det blir belastning i toppvantet vil salingshornene skyve midtre del av masta fremover, undervantene holder igjen og kontrollerer at forbøy i masta ikke blir for stor, men det er åpenbart at det hersker relativt store krefter som vil bende salingshornet akterover når masta ikke kommer lenger frem på midten. Setter du på et diamantvant på denne riggen, vil dette ved belastning skyve salingshornet fremover og således kompensere for toppvantets bending akterover. Diamantvant på denne type rigg er således ikke for å stive masta tverrskips, men det hele handler om langskips belastningskontroll av salingshornet. Din rigg er nok neppe levert ny med diamantvant. De fleste slike er nok montert i ettertid av nevnte skeptikere som "ville være på den sikre siden" når de seilte på havet. Jeg vil råde deg til å høre litt med tidligere eier(e) av båten, om vantet er montert på grunnlag av "overdreven" sikkerhetstenkning eller om det rett og slett har vært nødvendig. Du bør vel også ta deg en tur opp til salingen for å kontrollere om det har vært antydninger til belastninger som rettferdiggjør at diamantvantet blir stående. Personlig ville jeg latt det stå hvis du skal bruke båten mye på havet, til tross for ulempen med at du skraper opp adamseplet hver gang du skal att og fram. En ting til: Riggen du har skal ha skikkelig forspenning, begge vantene i le skal være skikkelig "håndstramme"og absolutt ikke slenge når det belastes slik at båten ligger med 15 - 20 graders krengning. Sitér dette innlegget Link to post
Cumulus Svart 18.Mars.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2005 Takk for informativt svar og god påske ! Gunnar J Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.