Jump to content

Respekt for trafikkseparasjonssonene?


tobixen

Recommended Posts

Vi var på Oscarsborg i helga - første turen for oss nordover i Oslofjorden.

 

Etter hva jeg har lært skal fritidsbåter respektere trafikkseparasjonssonene; i ytre Oslofjord holder man seg gjerne utfor sonene - det er lov å seile vinkelrett på fartsretningene dersom man har behov for å krysse fjorden, men da har man fullstendig vikeplikt for fartøyer som følger separasjonssystemet. Vi har nok ofte syndet og krysset ytre Oslofjord på skrått; det spiller vel ikke så stor rolle når det ikke er noen store fartøyer å se.

 

Vi holdt selvfølgelig godt til høyre fra Filtvet til Drøbak og tilbake fra Oscarsborg; det kostet oss jo veldig lite (vi sløret nordover og gikk for motor sydover, så vi hadde ikke behov for å krysse) - men jeg er forbauset over hvor mange båter vi møtte som gikk mot fartsretningen. Har folk ingen respekt, vet de ikke om trafikkseparasjonssonene, eller gjelder sonene bare for nyttetransport?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

på kryss er jeg helt respektløs :) er ikke disse sonene mest til nytte for større fartøy/nyttetrafikk som ikke akkurat kan manøvrere siksak i trange farvann? som liten fritidsbåt holder jeg meg langt unna disse fartøyene for ikke være i veien uansett, men de må jo ha et system for ikke å være iveien for hverandre. så lenge jeg passer på å ikke være i veien tillater jeg meg å ta litt lett på trafikkseparasjonssonene.


De vet trolig ikke om det.

 

står da i kartet?

Link to post

Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer

 

(a) Denne regel gjelder for trafikkseparasjonssystemer vedtatt av Organisasjonen og fritar ikke et fartøy for plikt som følger av andre regler.

(b) Et fartøy som bruker et trafikkseparasjonssystem skal:

(i) følge den seilingslei som passer i den generelle retning for seilasen i vedkommende lei,

(ii) så langt det lar seg gjøre holde seg klar av en separasjonslinje eller separasjonssone,

(iii) normalt gå inn i eller ut av en seilingslei hvor denne begynner eller slutter, men når det går inn i eller ut av en lei fra hvilken som helst side skal det gjøre dette med så liten vinkel på den generelle retning for seilasen som er praktisk mulig.

© Et fartøy skal så langt det lar seg gjøre unngå å krysse en seilingslei, men hvis det er nødt til det, skal det krysse på en kurs så nær som praktisk mulig tvers på den generelle retning for skipstrafikken.

(d)

(i) Et fartøy skal ikke benytte kysttrafikksoner hvis det kan seile sikkert i en passende seilingslei i det tilstøtende trafikkseparasjonssystem. Fartøy på mindre enn 20 meters lengde, seilfartøy og fartøy som holder på med fiske kan imidlertid i alle tilfelle benytte kysttrafikksonen.

(ii) Til tross for underpunkt (d),(i), kan et fartøy anvende en kysttrafikksone til eller fra havn, offshore installasjon eller oppbygning, losstasjon eller et annet sted innenfor kysttrafikksonen, eller for å unngå øyeblikkelig fare.

(e) Bortsett fra et fartøy som krysser en seilingslei eller et fartøy som går inn i eller ut av en lei, skal et fartøy normalt ikke gå inn i en separasjonssone eller krysse en separasjonslinje unntatt:

(i) i nødstilfelle for å unngå øyeblikkelig fare,

(ii) for å fiske inne i en separasjonssone.

(f) Et fartøy som navigerer i farvann nær begynnelsen eller slutten av trafikkseparasjonssystemer skal gjøre dette med særlig forsiktighet.

(g) Et fartøy skal så langt det lar seg gjøre unngå å ankre i et trafikkseparasjonssystem eller i farvann nær dets begynnelse eller slutt.

(h) Et fartøy som ikke bruker et trafikkseparasjonssystem skal unngå det med så stor margin som praktisk mulig.

(i) Et fartøy som holder på med fiske skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst fartøy som følger en seilingslei.

(j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei.

(k) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere og som holder på med et arbeid som vedrører navigeringens sikkerhet i et trafikkseparasjonssystem er fritatt fra å følge denne regel i den utstrekning det er nødvendig for å utføre dette arbeid.

(l) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere og som holder på med å legge ut, etterse eller ta opp en undervannskabel i ett trafikkseparasjonssystem, er fritatt fra å følge denne regel i den utstrekning det er nødvendig for å kunne utføre arbeidet.

0 Endret ved forskrift 31 aug 2006 nr. 1016.

1 Se note 1 til Regel 1.

Link to post

Etter hva jeg har lært skal fritidsbåter respektere trafikkseparasjonssonene;

 

Alle skal respektere disse sonene, også handelsfartøyene

er ikke disse sonene mest til nytte for større fartøy/nyttetrafikk som ikke akkurat kan manøvrere siksak i trange farvann?

Ikke nødvendigvis kun trange farvann

Når en seiler fra Europa til Østen via den Engelske Kanai, Gibraltar og Suez, seiler en i seperasjonssoner store deler av seilasen, også langt til havs.

På den måten blir den enoeme mengden trafikken avviklet både sikkert og fornuftig der alle følger disse sonene.

Link to post

Jeg la merke til det samme, vi seilte inn til Drøbak for et par uker siden og det var null respekt for trafikksonen innover fjorden.

Nå skjer det vel ikke noe rent straffemessig her i fjorden med dette men gud bedre om folk driver på på denne måten om de skulle forville seg til utlandet da kommer det til å svi.

Jeg vet om ikke mindre enn 3 Nordmenn som har fått på pukkelen så det synger ut fra Cuxhaven for eksempel og bøtene kan være i en størrelsesorden som kan få folk til å snu og seile hjem istedet for å reise på ferie

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Ville gitt en spennende vri på Færdern om man kun skulle seile på tvers av disse sonene :-)

 

...

Men da er nok varsel sendt ut i god tid slik at handelstrafikken er fullt klar over at det er regatta på gang og klar over hva de kan forvente.

Men årets andre 364 dager bør det la seg greit gjøre å krysse slik det helst skal gjøres, hvertfall om det et handelsfartøy i sikte.

Redigert av Zenit (see edit history)
Link to post

Joda alt det der er greit men respekten for trafikkreglene virker jo ikkeeksisterende og egentlig med tanke på fjorden innover her så har det vel ikke skjedd noen ulykker å snakke om pågrunn av dette.

I andre land tar de slike ting mye mer alvorlig og man kan treffe på det allerede på en par ukers sommerferie for oss som bor på østlandet, før Kiel så er det slike soner i tysk farvann og der bør man holde tungen rett i munnen ellers kan det bli ubehagelig.

Link to post

I andre land tar de slike ting mye mer alvorlig og man kan treffe på det allerede på en par ukers sommerferie for oss som bor på østlandet, før Kiel så er det slike soner i tysk farvann og der bør man holde tungen rett i munnen ellers kan det bli ubehagelig.

Grunnen til dette er nok at når vi ser ned til kontinentet og over til de britiske øyer så er det en mye større mengde trafikk på kortrre tid, samt størrelsen på enkelte av fartøyene som gjør at det må tas på alvor.

De som tror Oslofjorden er sterkt traffikert har mest sannsynilig aldri vært lenger syd enn Færder fyr.

Link to post

Jeg har en fot i begge leire her siden jeg profesjonelt kjører nyttefartøy, og er meget aktiv lystbåtfører ellers.

Og jeg tror mange rett og slett ikke er klar over disse sonene!

Spesielt når nye soner innføres eller endres blir det mye kluss.

Mest sannsynlig fordi få lystbåtførere retter kartene i plotter og papirkarter.

 

Færderseilasen er tidligere nevnt, men det er problemet, jeg har selv kjørt skip gjennom det Internet av seilbåter uten trøbbel!

De som hindrer nyttetrafikk blir umiddelbart ekskludert fra seilasen.

 

Generelt kan man vel si at lystbåtførere ( og spesielt seilbåtførere) har liten forståelse for at nyttetrafikken har stort plassbehov og faktisk dårligere manøveregenskaper enn dem selv.

Lenge etter det er for sent for nyttefartøyet å gjøre noe for å unngå kollisjon kan fremdeles seilbåten gjøre det som trengs. Les sjøveisregel 2 og tenk litt over det som står der....

Et par morsomme autokorreksjoner der... problemløst ikke problemet... og infernoet ikke Internet....

Sorry

Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller

Link to post

Hvordan er egentlig dette mellom Langåra og Elle i Drøbaksundet? Nå sitter jeg og titter på gulesiders sjøkart i litt fulgeperspektiv, zoomnivå 9.

 

Her ser jeg soneinndelingen, men mellom Nesoddtangen og Elle ser det ikke ut som sonen er inndelt i to deler for hver retning?

 

Forbi Håøya går nyttetrafikken østenfor, både nordgående og sydgående, og så går den på hver sin side av Aspond, Langåra osv. Er det egentlig meningen her at vestsiden av fjorden, vest for Håøya f.eks. skal være kysttrafikksone og at fritidsbåter skal gå der? Oslofjordne er på sitt trangeste øst for Håøya ...


ett eksempel

...

 

Takker, det var ganske illustrerende :)

Link to post

Man skal vel etter reglene da heller ikke kunne fiske innenfor sonene?. Tror det er mange båtbrukere i Drøbaksundet som ville reagere om trafikksonene ikke ga adgang til annet enn å krysse over korteste vei.

 

definisjon på 'fiske' iflg coolreg

 

Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen

S/Y Gunga Din

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...