tobixen Startet 7.August.2013 Link til dette innlegget Startet 7.August.2013 Vi var på Oscarsborg i helga - første turen for oss nordover i Oslofjorden. Etter hva jeg har lært skal fritidsbåter respektere trafikkseparasjonssonene; i ytre Oslofjord holder man seg gjerne utfor sonene - det er lov å seile vinkelrett på fartsretningene dersom man har behov for å krysse fjorden, men da har man fullstendig vikeplikt for fartøyer som følger separasjonssystemet. Vi har nok ofte syndet og krysset ytre Oslofjord på skrått; det spiller vel ikke så stor rolle når det ikke er noen store fartøyer å se. Vi holdt selvfølgelig godt til høyre fra Filtvet til Drøbak og tilbake fra Oscarsborg; det kostet oss jo veldig lite (vi sløret nordover og gikk for motor sydover, så vi hadde ikke behov for å krysse) - men jeg er forbauset over hvor mange båter vi møtte som gikk mot fartsretningen. Har folk ingen respekt, vet de ikke om trafikkseparasjonssonene, eller gjelder sonene bare for nyttetransport? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mouche Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 De vet trolig ikke om det. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 på kryss er jeg helt respektløs :) er ikke disse sonene mest til nytte for større fartøy/nyttetrafikk som ikke akkurat kan manøvrere siksak i trange farvann? som liten fritidsbåt holder jeg meg langt unna disse fartøyene for ikke være i veien uansett, men de må jo ha et system for ikke å være iveien for hverandre. så lenge jeg passer på å ikke være i veien tillater jeg meg å ta litt lett på trafikkseparasjonssonene. De vet trolig ikke om det. står da i kartet? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer (a) Denne regel gjelder for trafikkseparasjonssystemer vedtatt av Organisasjonen og fritar ikke et fartøy for plikt som følger av andre regler. (b) Et fartøy som bruker et trafikkseparasjonssystem skal: (i) følge den seilingslei som passer i den generelle retning for seilasen i vedkommende lei, (ii) så langt det lar seg gjøre holde seg klar av en separasjonslinje eller separasjonssone, (iii) normalt gå inn i eller ut av en seilingslei hvor denne begynner eller slutter, men når det går inn i eller ut av en lei fra hvilken som helst side skal det gjøre dette med så liten vinkel på den generelle retning for seilasen som er praktisk mulig. © Et fartøy skal så langt det lar seg gjøre unngå å krysse en seilingslei, men hvis det er nødt til det, skal det krysse på en kurs så nær som praktisk mulig tvers på den generelle retning for skipstrafikken. (d) (i) Et fartøy skal ikke benytte kysttrafikksoner hvis det kan seile sikkert i en passende seilingslei i det tilstøtende trafikkseparasjonssystem. Fartøy på mindre enn 20 meters lengde, seilfartøy og fartøy som holder på med fiske kan imidlertid i alle tilfelle benytte kysttrafikksonen. (ii) Til tross for underpunkt (d),(i), kan et fartøy anvende en kysttrafikksone til eller fra havn, offshore installasjon eller oppbygning, losstasjon eller et annet sted innenfor kysttrafikksonen, eller for å unngå øyeblikkelig fare. (e) Bortsett fra et fartøy som krysser en seilingslei eller et fartøy som går inn i eller ut av en lei, skal et fartøy normalt ikke gå inn i en separasjonssone eller krysse en separasjonslinje unntatt: (i) i nødstilfelle for å unngå øyeblikkelig fare, (ii) for å fiske inne i en separasjonssone. (f) Et fartøy som navigerer i farvann nær begynnelsen eller slutten av trafikkseparasjonssystemer skal gjøre dette med særlig forsiktighet. (g) Et fartøy skal så langt det lar seg gjøre unngå å ankre i et trafikkseparasjonssystem eller i farvann nær dets begynnelse eller slutt. (h) Et fartøy som ikke bruker et trafikkseparasjonssystem skal unngå det med så stor margin som praktisk mulig. (i) Et fartøy som holder på med fiske skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et hvilket som helst fartøy som følger en seilingslei. (j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei. (k) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere og som holder på med et arbeid som vedrører navigeringens sikkerhet i et trafikkseparasjonssystem er fritatt fra å følge denne regel i den utstrekning det er nødvendig for å utføre dette arbeid. (l) Et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere og som holder på med å legge ut, etterse eller ta opp en undervannskabel i ett trafikkseparasjonssystem, er fritatt fra å følge denne regel i den utstrekning det er nødvendig for å kunne utføre arbeidet. 0 Endret ved forskrift 31 aug 2006 nr. 1016. 1 Se note 1 til Regel 1. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 blir litt usikker på begrepene her jeg ... hva er en kysttrafikksone? er det farvannet utenfor trafikkseparasjonssytemet? er det sånn at et separasjonssytem kan bestå av en led hver vei og eventuelt en separasjonssone imellom, altså en slik det ikke er mellom elle og filtvet i oslofjorden? Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) horten - moss .. bastøyferjene virker ivrige på å markere seg .. de vet nok hva wafi er ihvertfall .. håper de har beroligende ombord Redigert 7.August.2013 av HR312MK1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zenit Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Etter hva jeg har lært skal fritidsbåter respektere trafikkseparasjonssonene; Alle skal respektere disse sonene, også handelsfartøyene er ikke disse sonene mest til nytte for større fartøy/nyttetrafikk som ikke akkurat kan manøvrere siksak i trange farvann? Ikke nødvendigvis kun trange farvann Når en seiler fra Europa til Østen via den Engelske Kanai, Gibraltar og Suez, seiler en i seperasjonssoner store deler av seilasen, også langt til havs. På den måten blir den enoeme mengden trafikken avviklet både sikkert og fornuftig der alle følger disse sonene. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) Jeg la merke til det samme, vi seilte inn til Drøbak for et par uker siden og det var null respekt for trafikksonen innover fjorden. Nå skjer det vel ikke noe rent straffemessig her i fjorden med dette men gud bedre om folk driver på på denne måten om de skulle forville seg til utlandet da kommer det til å svi. Jeg vet om ikke mindre enn 3 Nordmenn som har fått på pukkelen så det synger ut fra Cuxhaven for eksempel og bøtene kan være i en størrelsesorden som kan få folk til å snu og seile hjem istedet for å reise på ferie Redigert 7.August.2013 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Ikke nødvendigvis kun trange farvann My bad, det gir nok like god mening ute på havet ja. Jeg la merke til det samme, vi seilte inn til Drøbak for et par uker siden og det var null respekt for trafikksonen innover fjorden. Medvind da? Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Vi hadde null vind så vi kjørte motor og vi krysset sonen 90grader og kjørte ikke i sonen, andre derimot kjørte i alle mulige mønstre som om sonen ikke finnes Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 huff Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Ville gitt en spennende vri på Færdern om man kun skulle seile på tvers av disse sonene :-) ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Zenit Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 (redigert) Ville gitt en spennende vri på Færdern om man kun skulle seile på tvers av disse sonene :-) ... Men da er nok varsel sendt ut i god tid slik at handelstrafikken er fullt klar over at det er regatta på gang og klar over hva de kan forvente. Men årets andre 364 dager bør det la seg greit gjøre å krysse slik det helst skal gjøres, hvertfall om det et handelsfartøy i sikte. Redigert 7.August.2013 av Zenit (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Joda alt det der er greit men respekten for trafikkreglene virker jo ikkeeksisterende og egentlig med tanke på fjorden innover her så har det vel ikke skjedd noen ulykker å snakke om pågrunn av dette. I andre land tar de slike ting mye mer alvorlig og man kan treffe på det allerede på en par ukers sommerferie for oss som bor på østlandet, før Kiel så er det slike soner i tysk farvann og der bør man holde tungen rett i munnen ellers kan det bli ubehagelig. Sitér dette innlegget Link to post
Asheim Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Får de virkelig dispans fra reglene for Ferdern? Jeg vet at nylig har det blitt utdelt kraftige straffer i Round Britain og Vendee Globe til båter som brøt reglene rundt trafikkseparasjonssoner. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 I andre land tar de slike ting mye mer alvorlig When in Rome osv. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 blir litt usikker på begrepene her jeg ... hva er en kysttrafikksone? er det farvannet utenfor trafikkseparasjonssytemet? er det sånn at et separasjonssytem kan bestå av en led hver vei og eventuelt en separasjonssone imellom, altså en slik det ikke er mellom elle og filtvet i oslofjorden? ett eksempel Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Zenit Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 I andre land tar de slike ting mye mer alvorlig og man kan treffe på det allerede på en par ukers sommerferie for oss som bor på østlandet, før Kiel så er det slike soner i tysk farvann og der bør man holde tungen rett i munnen ellers kan det bli ubehagelig. Grunnen til dette er nok at når vi ser ned til kontinentet og over til de britiske øyer så er det en mye større mengde trafikk på kortrre tid, samt størrelsen på enkelte av fartøyene som gjør at det må tas på alvor. De som tror Oslofjorden er sterkt traffikert har mest sannsynilig aldri vært lenger syd enn Færder fyr. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 sen finnes det rundkjøringer oxo..............husk o bruke blinklys o maks to varv Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
POL Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Bruk kystsonen dersom en kan det.Da ungår man å komme i eventuell konflikt med større fartøy. Husk at i kystsonen kan man gå begge veier. Går man i seilingsleien, skal man holde godt klar separasjonssonen/linjen for å redusere faren for sammenstøt med motgående trafikk. Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 7.August.2013 Link til dette innlegget Svart 7.August.2013 Jeg har en fot i begge leire her siden jeg profesjonelt kjører nyttefartøy, og er meget aktiv lystbåtfører ellers. Og jeg tror mange rett og slett ikke er klar over disse sonene! Spesielt når nye soner innføres eller endres blir det mye kluss. Mest sannsynlig fordi få lystbåtførere retter kartene i plotter og papirkarter. Færderseilasen er tidligere nevnt, men det er problemet, jeg har selv kjørt skip gjennom det Internet av seilbåter uten trøbbel! De som hindrer nyttetrafikk blir umiddelbart ekskludert fra seilasen. Generelt kan man vel si at lystbåtførere ( og spesielt seilbåtførere) har liten forståelse for at nyttetrafikken har stort plassbehov og faktisk dårligere manøveregenskaper enn dem selv. Lenge etter det er for sent for nyttefartøyet å gjøre noe for å unngå kollisjon kan fremdeles seilbåten gjøre det som trengs. Les sjøveisregel 2 og tenk litt over det som står der.... Et par morsomme autokorreksjoner der... problemløst ikke problemet... og infernoet ikke Internet.... Sorry Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
quantumduck Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Hvordan er egentlig dette mellom Langåra og Elle i Drøbaksundet? Nå sitter jeg og titter på gulesiders sjøkart i litt fulgeperspektiv, zoomnivå 9. Her ser jeg soneinndelingen, men mellom Nesoddtangen og Elle ser det ikke ut som sonen er inndelt i to deler for hver retning? Forbi Håøya går nyttetrafikken østenfor, både nordgående og sydgående, og så går den på hver sin side av Aspond, Langåra osv. Er det egentlig meningen her at vestsiden av fjorden, vest for Håøya f.eks. skal være kysttrafikksone og at fritidsbåter skal gå der? Oslofjordne er på sitt trangeste øst for Håøya ... ett eksempel ... Takker, det var ganske illustrerende :) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Man skal vel etter reglene da heller ikke kunne fiske innenfor sonene?. Tror det er mange båtbrukere i Drøbaksundet som ville reagere om trafikksonene ikke ga adgang til annet enn å krysse over korteste vei. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
quantumduck Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Man skal vel etter reglene da heller ikke kunne fiske innenfor sonene?. Tror det er mange båtbrukere i Drøbaksundet som ville reagere om trafikksonene ikke ga adgang til annet enn å krysse over korteste vei. Men hvordan er det egentlig med disse sonene nord for Elle? Trodde det stod greit avmerket i kartet, men ... Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Man skal vel etter reglene da heller ikke kunne fiske innenfor sonene?. Tror det er mange båtbrukere i Drøbaksundet som ville reagere om trafikksonene ikke ga adgang til annet enn å krysse over korteste vei. definisjon på 'fiske' iflg coolreg Uttrykket fartøy som holder på med å fiske betyr ethvert fartøy som fisker med garn, liner, trål eller andre fiskeredskap som begrenser manøvreringsevnen, men omfatter ikke et fartøy som fisker med liner på slep eller andre fiskeredskap som ikke begrenser manøvreringsevnen Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.