Mulligan Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 de vet nok hva wafi er Hva er det egentlig. Jeg ser det stadig vekk her på BP, men har aldri sett det noe annet sted. Trodde det stod greit avmerket i kartet, men ... Dersom du sitter med kart på iPad, så husk at det kartet er i de fleste tilfeller ikke komplett. Selve separasjonsonen i midten mangler gjerne i likhet med seilingshøyder. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Separasjonssone Seilingshøyde er også på plass Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Dersom du sitter med kart på iPad, så husk at det kartet er i de fleste tilfeller ikke komplett. Selve separasjonsonen i midten mangler gjerne i likhet med seilingshøyder. Det kommer vel mest an på kartet og ikke plattformen. Nå ser jeg på sjøkartene til Kystverket og Gule Sider og blir ikke helt klok. Seilingshøyder, hvis du mener klaring under broer og ledninger føler jeg blir et annet kapittel. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Jada, men, jeg understreker, ikke alle kart på iPad er et komplett datasett. På Sjøen HD er ikke. iSailor er ikke. NaVida er. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Pleier å holde oss i kystsonen når vi går i fjorden. Kommer aldri i konflikt med nyttetrafikken. Krysser vi så passer vi på å gå godt klar. Uproblematisk i Oslofjorden etter min mening. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mouche Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Heller ikke med seilene som fremdrift og motvind? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Hvor er kystsonen mellom Fagerstrand og Filtvet? Fra Elle og ut er det vel ingen kystsone, ihvertfall ikke som jeg ser? Nord for Elle finner jeg ikke noe tydelig oppmerking. Dette er ikke iPad-kart. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Heller ikke da. ;) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Framtia Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 (redigert) Mellom Fagerstrand og Filtvet er det kun lov å ferdes øst-vest eller vest-øst, og ikke inn eller ut fjorden.... Redigert 8.August.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
quantumduck Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 ... og jeg som ligger an til medvind hjemover på søndag .... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 da blir det slør... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
tobixen Svart 8.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 De som tror Oslofjorden er sterkt traffikert har mest sannsynilig aldri vært lenger syd enn Færder fyr. Jeg trodde Oslofjorden var sterkt trafikert inntil jeg seilte på Oslofjorden for første gang ... det var jo ikke et skip å se på flere timer! :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
quantumduck Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 nei, ikkesant, det er ikkenså veldig vilt. tror jeg gjør som jeg pleier på søndag, TTT og SOOT (stay out of trouble) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Jeg har forøvrig laget en båtwiki-side om dette: http://www.baatwiki.no/wiki/Trafikkseparasjonssoner Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
lgboat Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Som pensjonist beveger jeg meg mest nå i farvannet Oscarsborg-Asbond. I dette området er det forståelig at fritidsbåtenes førere ikke helt forstår hva som foregår: hovedregelen er enkel, sydgående trafikk går i Vestre løp og nordgående går i Østre løp. Men: Når det kommer større skip for sydgående som er hemmet av sitt dypgående/har begrenset manøvreringsevne, så blir disse tillatt av trafikksentralen i Horten å gå i Østre løp. Når det samtidig kommer mindre handelsskip for nordgående, blir disse dirigert over i Vestre løp, ellers ville jo kollisjonsfaren bare blitt større. Ettersom farvannet er særlig trangt pga Askholmene, vil der en sjelden gang virke som om lystbåttrafikken blir helt fortrengt. Ta det til etterretning og gå med redusert fart, så er det ikke noe problem. Og seilere uten motor skal vises tilbøyelig aktsomhet= gi dem den plass de trenger, stopp om nødvendig. Vanskelig? Ja for dem som gir f... i alle andre og ikke vil sette ned farten til sikker seilingshastighet; de andre klarer dette utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 (redigert) Færder'n 2011 om jeg husker rett. Ved Filtvedt. Feltet lå omtrent midt i separasjonssona Jeg holder meg utenfor separasjonssona - krysser også mest mulig 90 grader på. Er vel en vane som kom med RS vakter. Det er greit å lytte VTS arbeidskanal så hører man hva som skjer i stortrafikken Redigert 8.August.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 trodde mer det var saktegående som ikke peller seg kjappt nok av veien som var problemet. vet dog ikke hvordan dette arter seg fra brua på et stort skip. disse sonene er vel også først og fremst mentnnå rergulere plassering og plasserring. eller sier de noe om fart og? Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Slik jeg tolker forskriftene, er dette en regel for båter over 24 m, ellers skal jo lystbåter holde seg unna for nyttetrafikken. Forskrift 2009-12-15 nr. 1684Forskrift til: HavnelovenForskrift om sjøtrafikk i bestemte farvann § 22. (bestemmelser som gjelder strekningen Færder-Oslo (hovedledene 1000 og 1005 og biledene 2014, 2020 og 2021)) "E. Trafikkseparasjon 1. Fartøy på 24 meter eller mer skal benytte de trafikkfelt som er beskrevet i vedlegg 2 og skal følge bestemmelsene i Sjøveisreglene Regel 10 Trafikkseparasjonssystemer ved seilas i trafikkfeltet. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Heisann, det var nyttig, ligger dette på nett? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 8.August.2013 Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 ellers skal jo lystbåter holde seg unna for nyttetrafikken. Nei det skal de ikke. Kun når det dreier seg om et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Og altså separasjonsonen. Eller skal alle følge sjøveisreglene. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.August.2013 Heisann, det var nyttig, ligger dette på nett? Forskriftene finner du på lovdata. Der finnes også koordinater som beskriver trafikkseparasjonssonene. http://www.lovdata.no/for/sf/fi/ti-20091215-1684-015.html http://www.lovdata.no/for/sf/fi/ti-20091215-1684-002.html Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Sofaseileren Svart 9.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2015 Bruker denne tråden til å spørre om noen kjenner til bestemmelser som forbyr bruk av bunnstående redskap (Garn, teiner og ruser) i separasjonssoner eller midt i skipsleia forøvrig. Selvfølgelig idioti om man setter slike redskap her, men jeg klarer ikke å finne noe forbud noe sted.... Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Merk at begrepet "separasjonssonen" ikke er helt dekkende for hva (jeg antar) at man mener. Separasjonssonen er kun det området i midten mellom seilingsrutene, som en slags "midtrabatt". Lovverket snakker om separasonsSYSTEMER. Det dekker separasjonssonen samt seilingsledene på hver side. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Herman Svart 10.Mars.2015 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Forøvrig hender det innimellom at skippere blir bøtelagt for å ikke respektere trafikksonene i den engelske kanal. sist gang en fransk seiler Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
tobixen Svart 10.Mars.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2015 Forøvrig hender det innimellom at skippere blir bøtelagt for å ikke respektere trafikksonene i den engelske kanal. sist gang en fransk seiler Ikke forstod han engelsk, og han forstyrret til en viss grad den normale trafikken, hellig overbevist om at målet hans var viktigere enn noe annet ... dersom jeg leser kilden korrekt: During its passage, several merchant ships altered course to avoid a collision with the yacht. Dover Coastguard made a number of attempts to contact the yacht with no response. Eventually the French Coastguard got in touch and pointed out that the vessel was travelling the wrong way in the TSS. Guillemot replied saying he was trying to break the record for sailing around the UK and Ireland and would not alter course. Det er noe annet med trafikkseperasjonen f.eks. i Oslofjorden, hvor det kan gå mange timer mellom hver gang det passerer en større båt. Jeg må innrømme at jeg tar meg visse friheter selv, dersom jeg mener jeg har tilstrekkelig kontroll på trafikkbildet - det er sjeldent jeg krysser vinkelrett på fartsretningen, for å si det slik. Men jeg skjønner meg ikke på de som kjører for motor i feil fartsretning mellom Drøbak og Filtvet. Vel. Fruen synes det er helt OK å holde seg på babord side av leia f.eks. dersom vi skal fra Drøbak til Moss, og sparer litt distanse på å ikke krysse over fjorden. Hun om det. Så lenge det er jeg som har kontroll på autopiloten, så legger vi oss over på styrbord side uansett ;-) Jeg synes det er veldig greit - holder man lav fart langt til styrbord i trafikkretningen på slike strekninger trenger man omtrent ikke bekymre seg om noe som helst, annet enn å eventuelt flytte seg enda lengre mot styrbord dersom det kommer et stort skip bakfra. Men angående fiskeutstyr - dette reguleres vel indirekte av sjøveisreglene, paragraf 10. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5 - fiske i selve seperasjonssonen (hvor man altså normalt ikke skal befinne seg) er eksplisitt lovlig, man skal ikke drive med fiske i separasjonssystemer dersom man forstyrrer bruken av systemet, og man skal generelt holde seg unna seperasjonssystemer dersom man ikke har til hensikt å benytte dem. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.