Jump to content

Respekt for trafikkseparasjonssonene?

tobixen

Recommended Posts

de vet nok hva wafi er

Hva er det egentlig. Jeg ser det stadig vekk her på BP, men har aldri sett det noe annet sted.

Trodde det stod greit avmerket i kartet, men ...

Dersom du sitter med kart på iPad, så husk at det kartet er i de fleste tilfeller ikke komplett. Selve separasjonsonen i midten mangler gjerne i likhet med seilingshøyder.

Dersom du sitter med kart på iPad, så husk at det kartet er i de fleste tilfeller ikke komplett. Selve separasjonsonen i midten mangler gjerne i likhet med seilingshøyder.

Det kommer vel mest an på kartet og ikke plattformen. Nå ser jeg på sjøkartene til Kystverket og Gule Sider og blir ikke helt klok. Seilingshøyder, hvis du mener klaring under broer og ledninger føler jeg blir et annet kapittel.

Som pensjonist beveger jeg meg mest nå i farvannet Oscarsborg-Asbond. I dette området er det forståelig at fritidsbåtenes førere ikke helt forstår hva som foregår: hovedregelen er enkel, sydgående trafikk går i Vestre løp og nordgående går i Østre løp. Men:

Når det kommer større skip for sydgående som er hemmet av sitt dypgående/har begrenset manøvreringsevne, så blir disse tillatt av trafikksentralen i Horten å gå i Østre løp. Når det samtidig kommer mindre handelsskip for nordgående, blir disse dirigert over i Vestre løp, ellers ville jo kollisjonsfaren bare blitt større.

Ettersom farvannet er særlig trangt pga Askholmene, vil der en sjelden gang virke som om lystbåttrafikken blir helt fortrengt. Ta det til etterretning og gå med redusert fart, så er det ikke noe problem.

Og seilere uten motor skal vises tilbøyelig aktsomhet= gi dem den plass de trenger, stopp om nødvendig.

Vanskelig? Ja for dem som gir f... i alle andre og ikke vil sette ned farten til sikker seilingshastighet; de andre klarer dette utmerket.

Slik jeg tolker forskriftene, er dette en regel for båter over 24 m,

ellers skal jo lystbåter holde seg unna for nyttetrafikken.

Forskrift 2009-12-15 nr. 1684
Forskrift til: Havneloven
Forskrift om sjøtrafikk i bestemte farvann

§ 22. (bestemmelser som gjelder strekningen Færder-Oslo (hovedledene 1000 og 1005 og biledene 2014, 2020 og 2021))

"E. Trafikkseparasjon

1. Fartøy på 24 meter eller mer skal benytte de trafikkfelt som er beskrevet i vedlegg 2 og skal følge bestemmelsene i Sjøveisreglene Regel 10 Trafikkseparasjonssystemer ved seilas i trafikkfeltet.

• 1 år senere...

Merk at begrepet "separasjonssonen" ikke er helt dekkende for hva (jeg antar) at man mener. Separasjonssonen er kun det området i midten mellom seilingsrutene, som en slags "midtrabatt". Lovverket snakker om separasonsSYSTEMER. Det dekker separasjonssonen samt seilingsledene på hver side.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Forøvrig hender det innimellom at skippere blir bøtelagt for å ikke respektere trafikksonene i den engelske kanal. sist gang en fransk seiler

Ikke forstod han engelsk, og han forstyrret til en viss grad den normale trafikken, hellig overbevist om at målet hans var viktigere enn noe annet ... dersom jeg leser kilden korrekt:

During its passage, several merchant ships altered course to avoid a collision with the yacht. Dover Coastguard made a number of attempts to contact the yacht with no response. Eventually the French Coastguard got in touch and pointed out that the vessel was travelling the wrong way in the TSS. Guillemot replied saying he was trying to break the record for sailing around the UK and Ireland and would not alter course.

Det er noe annet med trafikkseperasjonen f.eks. i Oslofjorden, hvor det kan gå mange timer mellom hver gang det passerer en større båt. Jeg må innrømme at jeg tar meg visse friheter selv, dersom jeg mener jeg har tilstrekkelig kontroll på trafikkbildet - det er sjeldent jeg krysser vinkelrett på fartsretningen, for å si det slik. Men jeg skjønner meg ikke på de som kjører for motor i feil fartsretning mellom Drøbak og Filtvet. Vel. Fruen synes det er helt OK å holde seg på babord side av leia f.eks. dersom vi skal fra Drøbak til Moss, og sparer litt distanse på å ikke krysse over fjorden. Hun om det. Så lenge det er jeg som har kontroll på autopiloten, så legger vi oss over på styrbord side uansett ;-) Jeg synes det er veldig greit - holder man lav fart langt til styrbord i trafikkretningen på slike strekninger trenger man omtrent ikke bekymre seg om noe som helst, annet enn å eventuelt flytte seg enda lengre mot styrbord dersom det kommer et stort skip bakfra.

Men angående fiskeutstyr - dette reguleres vel indirekte av sjøveisreglene, paragraf 10. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1975-12-01-5 - fiske i selve seperasjonssonen (hvor man altså normalt ikke skal befinne seg) er eksplisitt lovlig, man skal ikke drive med fiske i separasjonssystemer dersom man forstyrrer bruken av systemet, og man skal generelt holde seg unna seperasjonssystemer dersom man ikke har til hensikt å benytte dem.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...