Gulholmen Svart 2.September.2013 Link til dette innlegget Svart 2.September.2013 Motoren er 50 hk Nanni. Ingen badeplattform på denne, synst det skjemmer båten. Skal legge ut fleire bilder. Sitér dette innlegget Link to post
Svein Freitag Svart 4.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 (redigert) Jeg mener jo det samme, tror også det vil skjemme båten men samtidig er det veldig praktisk. Skulle en falle over bord, og er alene i båten, så er det vanskelig å komme opp igjen. derfor skulle jeg hatt en god løsning på dette som ikke ødelegger. Redigert 4.September.2013 av Svein Freitag (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gulholmen Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Eg har ein lett avtagbar leider på hekken, føler meg trygg med den. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Celzeron: denne vil jeg tippe er bygget i Sverige, svært typisk svenske. Audi: Båten tin er bygget i Fredrikstad, trolig av Bjambis, eller Leif Olsen som er hans egentlige navn. Flotte båter alle sammen :) Og Gulholmen, hentet du denne i Halden nylig? Baaden, ikke sant? også en flott båt :) Skal få ut et bilde av min Johnsenkrysser også, etterhvert :) Sitér dette innlegget Link to post
Svein Freitag Svart 4.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Takk for innspill nedgård, du er jo fra den rette sia hvor disse båtene kommer fra. Gleder meg til å se bilder av MS Maja. Har selv hatt Johnsen krysser og det er også flotte båter. Sitér dette innlegget Link to post
G-sabb Svart 4.September.2013 Link til dette innlegget Svart 4.September.2013 Hei.En må bare beundre mange av de gamle trebåtbyggerne der enkelte har fått til svært vakre linjer i kombinasjon med utsøkt håntverk. Dette er etter min mening kunst på samme nivå som feks.ett flott og anerkjendt maleri. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Her kommer noen bilder av Majahttps://baatplassen.no/bildearkiv/19/19420/img_3821.jpghttps://baatplassen.no/bildearkiv/19/19420/img_0313.jpghttps://baatplassen.no/bildearkiv/19/19420/img_0308.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Gulholmen Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Helt riktig, hentet denne båten i Halden. Eg har også hatt ein Johnsen kryssar tidlegare, Cocker, som eg kjøpte i Skjeberg, nydeleg båt det og. Mange fine trebåter i Østfold, har også hatt ei Gressvik snekke med 12-16 FM som eg kjøpte i Moss. Sitér dette innlegget Link to post
nedgård Svart 5.September.2013 Link til dette innlegget Svart 5.September.2013 Du kjøpte Cocker ja, kjenner Stig se. Han lå ved siden av meg i havna om vinteren :) badeplattformen på Cocker skjemmet vel ikke båten? Dette er jo selvsagt en smaksak, men jeg syntes den var fin. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 6.September.2013 Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 (redigert) Du har vel hatt broren til min, Svein? Redigert 6.September.2013 av Ludde30 (see edit history) Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Svein Freitag Svart 6.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.September.2013 Hei Ludde Hvis deg er meg du tenker på så stemmer nok det, kjøpte en som ser veldig lik ut i Gresvik tidlig på 90 tallet. Hvordan viste du det. Nydelig båt. Det er som nevnt over, disse tresnekkene er rene kunstverkene. Sitér dette innlegget Link to post
Ludde30 Svart 7.September.2013 Link til dette innlegget Svart 7.September.2013 Vi har nok noen felles kjente, Svein, så når vi har diskutert historikken til båten min så har det kommet fram hvem som har eid den andre Johnsen bygde over samme lest. Visstnok bare min og din gamle. Sitér dette innlegget If you think you kan walk on water then you will sink very quickly Link to post
Gulholmen Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Her kommer to bilder til av "Baaden". Sitér dette innlegget Link to post
Svein Freitag Svart 15.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Det er nydelig å se hvordan den glir i vannet Sitér dette innlegget Link to post
U-96 Svart 18.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2013 Hei Flott at noen ta initiativ til å bære historien om Spjærøykrysseren videre nå som båtbyggeriet i Kjelvika er historie! Jeg har lenge hatt interesse for denne særegne båttypen,og kjøpte for 4 år siden "Nora" fra Lillesand. (Har nå fått hjemmehavn på Nøtterøy) Etter det har det blitt brukt noen hundre arbeidstimer på båten, og den begynner nå å bli i brukbar stand. (All lakk fjernet, nye nater og Coelanlakk over hele båten, ny motor, aksel, propell og mye mer. Coelanlakken er jeg forøvrig meget godt fornøyd med - ikke en dråpe trenger inn gjennom dekk eller overbygg og båtpussen består kun av en vask og bunnsmøring. Båten er fra 1976 og er bygget av Johan og John Olsen. Rigget for klyver, fokk, storseil og mesan. Veier ca. 7 tonn inkl. ballast, 32 fot, 3,15 m. bredde. https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53143/cimg1246.jpg (Bildet er tatt før oppussing) Hørtes interessant ut med et "treff" ved Kjelvika slik en nevnte tidligere i tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Svein Freitag Svart 19.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2013 Dette var et nydelig eksemplar U-96. Skjønner at du har hatt mye jobb med "Nora". Jeg har sett du ligger ute og synes den er flott. Sitér dette innlegget Link to post
Svein Freitag Svart 11.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.November.2013 Det er nå en gruppe på Facebook som heter Spjærøykrysser. Der er det mange fine bilder, komentarer og historie. Ta en titt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.