Jump to content

Er det flere som har Spjærøykrysser

Svein Freitag

Recommended Posts

Celzeron: denne vil jeg tippe er bygget i Sverige, svært typisk svenske. Audi: Båten tin er bygget i Fredrikstad, trolig av Bjambis, eller Leif Olsen som er hans egentlige navn. Flotte båter alle sammen :)

Og Gulholmen, hentet du denne i Halden nylig? Baaden, ikke sant? også en flott båt :)

Skal få ut et bilde av min Johnsenkrysser også, etterhvert :)

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hei

Flott at noen ta initiativ til å bære historien om Spjærøykrysseren videre nå som båtbyggeriet i Kjelvika er historie!

Jeg har lenge hatt interesse for denne særegne båttypen,og kjøpte for 4 år siden "Nora" fra Lillesand. (Har nå fått hjemmehavn på Nøtterøy)

Etter det har det blitt brukt noen hundre arbeidstimer på båten, og den begynner nå å bli i brukbar stand. (All lakk fjernet, nye nater og Coelanlakk over hele båten, ny motor, aksel, propell og mye mer. Coelanlakken er jeg forøvrig meget godt fornøyd med - ikke en dråpe trenger inn gjennom dekk eller overbygg og båtpussen består kun av en vask og bunnsmøring.

Båten er fra 1976 og er bygget av Johan og John Olsen.

Rigget for klyver, fokk, storseil og mesan. Veier ca. 7 tonn inkl. ballast, 32 fot, 3,15 m. bredde.

https://baatplassen.no/bildearkiv/53/53143/cimg1246.jpg

(Bildet er tatt før oppussing)

Hørtes interessant ut med et "treff" ved Kjelvika slik en nevnte tidligere i tråden.

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...