NavigatrixOslo1 Startet 8.August.2013 Del på Facebook Startet 8.August.2013 (redigert) Kunne ikke dy meg for å reklamere litt for Navigatrix , et Linux basert operativsystem, hvor siste versjon er fra 3 juli 2013. Navigatrix har god støtte for en rekke nyttige verktøy for navigasjon og ikke minst kommunikasjon som satelitt og amatørradio. Selv bor jeg i Oslo og er ute etter å treffe andre som vil lære mere om dette gratis systemet. Gjerne møtes. Feks sliter jeg litt med å få inn karter og egentlig generell forståelse for SSB. Andre som vil grave dypere i dette? Registrer deg som bruker på navigatrix og last ned operativsystemet på 2 gig. Annbefaler å bruke Unetbootin dersom du vil starte den PC fra en USB minnepinne. Uinetbootin brenner operativsystemet til minnepinnen og du kan prøve det hele i RAM. Navigatrix bygger på Ubuntu. Atle Redigert 8.August.2013 av NavigatrixOslo1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 9.August.2013 Del på Facebook Svart 9.August.2013 Jeg er gjerne med... Jeg har 'Navigatrixen' liggande i båten som back up.... ett enkelt system for PC-navigatører....anbefalles Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
olews Svart 9.August.2013 Del på Facebook Svart 9.August.2013 (redigert) Det er fantastisk på eee maskinene. Alt er skreddersydd for båtliv, min favoritt et den offline versjonen av Wikipedia. Ute på havet dukker stadig spm opp om ting, f.eks. Kraken. Da er Wikipedia godt å ha. Når du nevner kart er det vedl openCPN du mener ? For SSB må du nok starte med radiokommunikasjon, MF/HF radio i båt først. Last ned Virtualbox for Ubuntu eller windows og start navigatrix på laptop eller hjemmemaskin så kan man øve seg hjemme og andre steder uten å ha med skips-eee'en. Redigert 9.August.2013 av olews (see edit history) Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
NavigatrixOslo1 Svart 10.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2013 Mente OpenCPN ja.... Ikke helt fått til det der enda, men skal hente en maskin som har masse kart og se om jeg får det inn i Navigatrix. Hva gjelder SSB sier de på de store utenlandske forumene at den dagen man tar lisens, har man redusert mulighetene kraftig. Selv drømmer jeg meg bort en sommernatt og ser for meg store antenner, Icom 802 og et 4 generasjons pactor modem. Det sies at det kan konkurrere med Inmarsat osv på dataforbindelse:-) Virtualbox er for meg som å brus med kunstig sukker. Ikke helt det samme. Bedre å bare lage en bootbar USB med linken over og kline hele greia inn i ram. Har du/dere sjekket den aller siste versjonen? griselekkert spør du meg:-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.