Jump to content

Hva kan brukes for å rense septiktank i aluminium?

Soon

Recommended Posts

Jeg har alu-septik, og er selv nervøs for å bruke remedier og luriumer. Men i sommer har jeg faktisk hatt fokus på septiken. Tidligere har det litt ut i sesongen kommet en svak eim av kloakk når vi pumper, og "blåvannet" vi har brukt syns jeg lukter nesten like ille.

Årets prosjekt gikk i korthet ut på vann - mye vann. Og Maritims egen sanitærvæske, som visstnok skal inneholde noen levende bakteriekulturer, og som slett ikke har like stram lukt som vanlig sanitærvæske.

Ved hvert dobesøk skulle det pumpes minst 10 ganger med pumpen. Vi brukte også mye ferskvann til å skylle ned. Ved tømming ble alt pumpet ut, og vi pøste på med varmt vann, som så igjen ble tømt etter kort tid, mens det fremdeles var varmt. Skålen ble deretter fylt med ferskvann, litt sanitærvæske, og en liten klunk eddik. Ble så pumpet ned i tanken. Så litt ferskvann til, og ytterligere litt sanitærvæske.

Jeg forestiller meg at særlig varmtvannsbehandlingen er egnet til å løse opp dritt, og at en ved dette får ut mer enn ellers.

Vi merket i år ingenting av tidligere sesongers kloakkeim i det hele tatt.

Jeg har fulgt rådene om å bruke varmt ferskvann. Båten er 5 år og jeg merker ikke noe problem nå. Jeg prøver bare å forebygge det jeg leser at andre har hatt av utfordringer med lukt og tette slanger. Virker litt pussig om det på en så "ny" båt er installert en tank som ikke lar seg rense med vanlige rensemidler. Uansett er det vel på sin plass å vise forsiktighet så en ikke fremprovoserer et problem.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...