Soon Startet 8.August.2013 Del på Facebook Startet 8.August.2013 Skal rense septiktank i båten. Har aluminiumstank. Hva bør jeg rense den med uten at tanken tar skade? Sitér dette innlegget Link to post
Horst Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Redningsselskapet anbefaler sitronsyre som du kjøper på matbutikken til å fjerne kalkavlegninger. Jeg også skulle gjort det samme, men har ikke mulig for adkomst bortsett fra i bunn av tanken. Et vidundermiddel jeg pumper gjennom toalettet hadde vært genialt :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.August.2013 Del på Facebook Svart 8.August.2013 Men det aller enkleste, dersom det ikke har bygget seg opp med mye urinstein, er jo bare å fylle og tømme flere ganger med vann? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 9.August.2013 Del på Facebook Svart 9.August.2013 SystemRens SEPTI er bra til mye, Best resultat hvis en kan sirkulere og varme opp vannet. http://www.systemrens.no/ http://www.maritim.no/?enc=%99&page=search&action=search&shop=maritim&searchStr=systemrens Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Soon Svart 9.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.August.2013 Takk for responsen. Utfordringen er å finne et middel som effektivt renser aluminiumstanken, for alle ulumskheter, uten å skade den. Ser at enkelte rensemidler ikke skal brukes i aluminiumstanker. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.August.2013 Del på Facebook Svart 9.August.2013 Dersom du har inspeksjonsluke i tanken, er jo en mekanisk rengjøring med en skrubb ganske så effektivt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
nordan family 27 Svart 9.August.2013 Del på Facebook Svart 9.August.2013 Hvor gammel er tanken? Er den gammel kan det hende urinstein og andre avleiringer bør forbli der. Min gamle alu tank var full av hull... Sitér dette innlegget Link to post
Bjolbre Svart 9.August.2013 Del på Facebook Svart 9.August.2013 Jeg har alu-septik, og er selv nervøs for å bruke remedier og luriumer. Men i sommer har jeg faktisk hatt fokus på septiken. Tidligere har det litt ut i sesongen kommet en svak eim av kloakk når vi pumper, og "blåvannet" vi har brukt syns jeg lukter nesten like ille. Årets prosjekt gikk i korthet ut på vann - mye vann. Og Maritims egen sanitærvæske, som visstnok skal inneholde noen levende bakteriekulturer, og som slett ikke har like stram lukt som vanlig sanitærvæske. Ved hvert dobesøk skulle det pumpes minst 10 ganger med pumpen. Vi brukte også mye ferskvann til å skylle ned. Ved tømming ble alt pumpet ut, og vi pøste på med varmt vann, som så igjen ble tømt etter kort tid, mens det fremdeles var varmt. Skålen ble deretter fylt med ferskvann, litt sanitærvæske, og en liten klunk eddik. Ble så pumpet ned i tanken. Så litt ferskvann til, og ytterligere litt sanitærvæske. Jeg forestiller meg at særlig varmtvannsbehandlingen er egnet til å løse opp dritt, og at en ved dette får ut mer enn ellers. Vi merket i år ingenting av tidligere sesongers kloakkeim i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Soon Svart 10.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2013 Jeg har fulgt rådene om å bruke varmt ferskvann. Båten er 5 år og jeg merker ikke noe problem nå. Jeg prøver bare å forebygge det jeg leser at andre har hatt av utfordringer med lukt og tette slanger. Virker litt pussig om det på en så "ny" båt er installert en tank som ikke lar seg rense med vanlige rensemidler. Uansett er det vel på sin plass å vise forsiktighet så en ikke fremprovoserer et problem. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.