Jump to content

Elvefestivalen i Drammen 2013 - kutyme for bryggeplass?


dennrick

Recommended Posts

Hei,

 

Har sjekket tidligere tråder om dette. Sett at mange er misfornøyd med hvordan båter fortøyer etc.

 

Er det gjeldende regler for fortøyning ? Longside eller med anker og hekken inn (om man får plass) ?

 

For de som er lommekjent, så lurer vel egentlig Admiralen på en plass omkring Skutebrygga/Glass.

 

Hilsen Dennrick

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Mellom Skutebrygga og Glass er det vanlig å ligge inn/ut. Utenfor Glass ligger man longside, maks 3 utenpå hverandre. Utenfor Skutebrygga (der brygga er skrå) er det vel også longside, men jeg er ikke helt sikker.

Uansett er det lurt å være tidlig ute for å sikre seg plass på den siden av elva, trolig i løpet av førstkommende helg.

 

At særlig mange har vært misfornøyd tidligere tror jeg ikke.

Det er i så fall de som kommer for sent med båten til å få den plassen de helst vil ha... :)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Gikk forbi Glass og Skutebrygga i går kveld, og allerede nå er det en del båter der. Bare to hadde bakket inntil, resten lå longside. Plass til tre-fire til før man må begynne å legge seg utenpå tror jeg.

 

På Strømsø-siden var det tomt, men der er det vel ikke like gjevt å ligge virker det som.

Link to post
Share on other sites

KeyFreak har helt rett i plasseringene som han ramser opp.

Bare husk at MS Drammen har fast plass mellom Skutebrygga og bybroen(nærmest broen) så der må man ikke legges seg. På oversiden av bybroen(på Bragernessiden) er det også reservert noen hundre meter da de pleier å ha vannski-hopp konkurranse der. På Strømsø nedenfor bybroen er det longside 3-4 i bredden som har blitt vanlig. På oversiden av bybroen er det longside, men kun en båt.

Det er ikke noen bestemte regler for dette, men aktivitetene på elven gjør at det har blitt slik og oppsynsbåter håndhever det den helgen det er Elvefestival.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det pleier å være skiltet hvordan man skal ligge på Strømsø-siden. Det er en sone et stykke ned der man ikke skal ligge utenpå hverandre.

 

Dennrick, har du fått på plass båten rett på oversiden av Glass?

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei Key Freak (Takk for sist, ifjor, med lån av jolla :-) )

 

Ja, ligger som båt nr to dersom du går ut av inngangen til Glass - håper du/dere stikker innom ila festlighetene neste helg:-)

 

Skuffet over mottakelsen i en "Elveby" der jeg bor til daglig, men nå har ankommet i båt. Vann finnes ikke på de mest sentrale plassene (visste det, så jeg fyllte opp), og strøm er en kamp. Det er mange stolper med strøm. De stolpene som ikke har stikkontakter som du finner hjemme i stua di, er låst. De andre er allerede fyllt. Har hatt strøm et par dager, men ikveld er det stopp.

 

Som Elveby har ikke Drammen helt forstått dette, tror jeg ? Det er gratis å ligge her, men hvorfor ikke gjøre noe mer ut av dette ? På Skutebrygga er det litt mer orden, men de har en begrenset rekkevidde. Der tar de 100 døgnet for strøm. Jeg har opplevet å bli spilt litt ping-pong med - der aktørenene ikke snakker sammen.

 

Håper på bedring her i Drammen.

 

Hilsen Jørn-Inge

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Nettopp, jeg trodde nok at det var den nye båten din jeg så da vi passerte på søndag. Hvis du tar med deg en lang vannslange, så får du tak i vann fra en luke i brygga på din side av Skutebrygga. Men det er et stykke dit...

Det er veldig synd at forholdene ikke er lagt bedre til rette mht strøm, vann osv. Men de gidder åpenbart ikke bry med det for en helg i året. De burde ha lagt opp noe provisorisk på jernbane-siden også. Jeg er helt sikker på at folk hadde vært villige til å betale noen kroner for det.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Det er ingen gjestehavn-kultur i Drammen. De er ikke vant til at båtfolket kommer hit og har ingen som helst idè om hva som forventes.

Nå er det vel slik at det ikke koster nor å ligger her heller og det finnes ingen havnevakter som kan organisere. Slik sett blir det litt kaotisk når "Ælva" pluttselig en helg i året fylles opp av besøkende båter.

Tror kanskje det kunne vært på sin plass å tipse Drammens Tiedende slik at politikerne ble klar over dette. Vil tro det er vilje i denne høyre-styrte byen til å gjøre noe med det om de har tro på at det kan gagne turistbesøket fra båtfolket(selv om det ikke ville bli noe stort innrykk av båtfolk ellers i året burde tilbudet være der. Det tusser jo av private parkeringsselskaper i byen som burde kunne administrere dette).

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det blir tipset med jevne mellomrom. Det var et oppslag i DT for to år siden. Ønskene fra båtfolket som besøkte festivalen ble møtt av skuldertrekk og arrogant tone fra kommunens representant.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

dennrick,

 

Jeg kjørte forbi i dag morges og så båten din. Jammen er Bavaria volumiøse båter og den Elan 42 på ene siden av deg ble seende mindre ut, men den "høyblokka" på den andre siden tok kaka.

Makan til voldsomt volum(og mindre pen båt) tror jeg aldri jeg har sett før :eek: Hvis bokstavene på siden stemmer med lengde er den 39.5 fot, men hadde høyde og bredde som en 55-60 foter. Må være Amerikansk.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hei VannTro,

 

hehe... Litt enig med deg der - den er svær og høy den saken ved siden av... Det er en 39.5 foter, men husker ikke merket. Ville også antatt amerikansk. De to på den andre siden derimot syntes jeg er flotte båter. Elan kjenner jeg ikke så godt, men har møtt eieren og utvekslet tlf nummer. Håper på en visning i neste uke i båten hans:-) Ellers er det jo Princess ved siden av han igjen, og det er jo også fine båter. Er du i nærheten så må du gjerne ta turen innom ila festlighetsdagene :thumbsup:

 

Har snakket litt med ham som ble intervjuet i Dt idag, og han har nøkkel til sikringsskapet. Strømmen er på igjen, og jeg luftet for ham at vi burde avtale med de andre på brygga at vi får være litt forsiktige og prøve å begrense strømforbruk til ladere.. Finner nok ut av det:-)

 

Ikveld har jeg også sendt en mail til Dt, rettet til journalisten som skrev dagens artikkel, om å kanskje forsøke å belyse hvorfor det er så begrensede forhold for båtfolket som velger å ta turen i Drammen...

 

:pray:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

Har snakket litt med ham som ble intervjuet i Dt idag, og han har nøkkel til sikringsskapet. Strømmen er på igjen, og jeg luftet for ham at vi burde avtale med de andre på brygga at vi får være litt forsiktige og prøve å begrense strømforbruk til ladere.. Finner nok ut av det:-)

 

Hehe, jeg hadde faktisk tenkt å tipse deg om han, for jeg vet at han har noen forbindelser. :)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Supert denrick !

Jeg tar nok en tur innom i løpet av festivalen, sånn bare for å vise ansikt.

Jeg har litt kontakter i DT. Stig Odenrud er en nyansatt journalist som jeg tror er villig til å sette fokus på dette med Drammen og båtfolk.

Skal ta en prat med han. Kanskje vi kan ta en "prat med båtfolket" sammen med han for å få litt trykk på dette med hva Drammen faktisk tilbyr.....

Flaut å si "bannnnnnaner og kånnnteinere" i denne sammenheng !

 

Mvh

Trond

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Flaut å si "bannnnnnaner og kånnnteinere" i denne sammenheng !

 

Mvh

Trond

 

Neimen Trond, da! (Bannan er godt) :yesnod:

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Kjørte forbi deg på fredag formiddag denrick, men det så stille ut hos deg så det ble med å passere :-)

 

Her er en liten snutt fra treningen i vannhopp på fredag: http://dt.no/kultur/elvefestivalen/action-pa-elva-1.8033453

Samt en liten repportasje fra en som nyter festivalen fra elvebredden og båten for niende gang: http://dt.no/nyheter/niende-aret-i-baten-1.8033062

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...