Jump to content

Vinteropplag - vask?


tobixen

Recommended Posts

Jeg begynner så smått å forberede meg mentalt på at båten skal opp på land om halvannen måned.

 

Ihht "bonzoguide" på http://bonzoguide.wikidot.com/ er det masse vask og polering i "vinteropplagsarbeidet" - men er det noen vits i å vaske båten på senhøsten? Dette må man vel uansett gjøre om våren? Bonzo, henger du med? :-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vasker alltid båten/e godt før opplag og har også ved en del anledninger vokset de før presenningen går på. Hva er vel hyggeligere enn å starte vårpussen med en nesten helt ren båt? Skifter også olje/r, smører opp osv om høsten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg liker alltid å ta full shining av båten før presenning kommer på. Stoffer og gjør alt klart. Lagrer ute, når våren kommer er det av med stativet, og en rask spyling, og en runde til med voks om temperaturen er ok. Deilig å bare kunne sette ut tidlig!

Sjøblid og ubetinget positiv!

Link to post
Share on other sites

Jeg begynner så smått å forberede meg mentalt på at båten skal opp på land om halvannen måned.

 

Ihht "bonzoguide" på http://bonzoguide.wikidot.com/ er det masse vask og polering i "vinteropplagsarbeidet" - men er det noen vits i å vaske båten på senhøsten? Dette må man vel uansett gjøre om våren? Bonzo, henger du med? :-)

Bonzo henger med, men som alltid er jeg helt sikker på at jeg er litt usikker... Har hatt to utelagringer etter at jeg skrev guiden og får en følelse av at jeg er nødt til å vaske og polere båten på våren, uansett hva jeg gjør på høsten. Begynner derfor å helle til at jeg vasker båten slik at jeg får bort mesteparten av møkka på høsten og så tar jeg hovedjobben på våren.

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

På en båt som er ren og gelcoaten beskyttet med et godt lag med voks så vil ikke møkka sette seg så godt og litt avhengig av hvor båten er lagret/kledd så gjør det vårjobben langt enklere, kanskje sågar til en lek? Det er nå min erfaring!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så det er ingen fasitsvar på denne - det kommer mye an på hvor mye tid, krefter og arbeidslyst man har på høsten :-)

 

Jeg lar det stå "Det kan være en fordel å ta en grundig utvendig vask og polering på høsten - men man må være forberedt på at det allikevel kan bli en del jobb med vask og polering på våren" i båtwiki'en. http://www.baatwiki.no/wiki/Vinteropplag

Link to post
Share on other sites

Evt fett som skal inn (jeg har drev, så her skal det fett inn ved styregaffelen. Samme med påhengeren) bør pressess inn rett etterat båten er kommet opp.

Argumentet er at iløpet av vinteren fordamper vannet, mens saltet sitter igjen og gjør at du ikke får presset inn fett til våren. I "våt" tilstand lar fettet seg presse inn og dytte noe av dette saltvannet ut.

 

mhp polering osv var det en her på forumet som forøskte alle variantene:

Full shining på høst=full shining på våren med vask og polering. grundig vask på høsten=full shining på våren med vask og polering. Dropp alt og ikke gjøre noe som helst=full shining på våren med vask og polering.:-)

 

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...