Jump to content

Jeg må ta eget kurs for å forsikre båten. Er det vanlig?

Bmwx1xdrive25d

Recommended Posts

Jeg skulle forsikre min nyinnkjøpte Hydrolift F--23. Dette er i Atlantica forsikring.

Alt virket ok, til det ringte jeg meg en kar i dag, fra Atlantica som sa jeg måtte ta et høyhastighets kurs på sjø, for at de kunne forsikre båten. pga båtens høye toppfart. Dette kostet ca 10000.

Jeg syntes det hørtes ok, og har sagt ja, og ser relevansen i et slikt kurs. Er det flere som har tatt et slikt kurs, eller blitt tvunget til å gjøre det for å få forsikring?

Jeg syntes det er et fint tiltak for å heve kompetansen, men ble litt overasket:)

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Ja, må si jeg ble tatt litt på senga av prisen. Alt var ok på nettinnsending, og fikk mail at alt var ok. Men nederst sto det at de tok kontakt om de lurte på noe. og det gjorde de....

Ja, på kort sikt kommer jeg billigere unna, men får helårs forsikring, full kasko med laveste egenandel for 2800. Neste opp er Gjennsidige, med 5500. Så er 4 år, så er det spart opp.

Ifølge konsulenten hos Atlantica, var det vist veldig morsomt kurs. Båtene var noe forsvaret hadde, som visstinok flyttet vann.... Det er teori på fredag fra kl 15, 8 timer praktisk lørdag, og 8 timer søndag i båt. Så vil vel tro at 5000 av det, fra sikkert 10 forsjellige er kun bensin penger. :) Ledelsen i Shell smiler nok for hver kursdeltaker som ringer som har båt over 46 knop:) det er grensen for å måtte ta kurset.

Kurset var et must for å forsikre båten hos dem. Om det ikke var nok deltakere nå, måtte jeg ta kurset i oktober, men fikk hente båten nå. Men ble det kurs nå, ryker hele neste helg:)

Flere som kansje vil være med? Sikkert veldig nyttig, og vil kunne dokumentere kompetanse enn kansje kan få bedre pris i andre selskap også...

Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over...

Det hørets lurt ut, 46+ knop er FORT...

Der ligger minst en video på Youtube der en kommersiell aktør IKKE takler slike hastigheter...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Kurset var et must for å forsikre båten hos dem. Om det ikke var nok deltakere nå, måtte jeg ta kurset i oktober, men fikk hente båten nå....

Hente hvilken båt? Din egen?

Forsikring på båt er frivillig så den kan du vel hente når du vil?

Jeg synes også et slikt kurs høres fornuftig ut, selv om det er første gang jeg hører om noe slikt.

Det hadde etter min mening vært helt topp om de holdt et kurs hvor de fortalte deg om alt forsikringen ikke dekker også, som egentlig er det aller meste.

Faktisk kunne de vel heller holdt et tre minutters kurs dersom de fortalte deg hva forsikring egentlig dekker, som er så godt som ingenting.

Redigert av adeneo (see edit history)

Ja, isolert sett kan jeg jo det, men må kjøre den 65 på henger langs med veien, vil ikke gjøre det før forsikring er i orden.

Har lest gjennom grundig mange sider med regler hva dekkes, og hva ikke. Syntes ikke det ser så ille ut, men er mange tolkninger, som ved et skade tilfelle kan ha mange aspekt.

samme her, moor å høre litt hva det er. 10 laken kan jeg gjøre fruen fornøyd i 14 dager med 23 grader og sand mellom tærne om kurset ikke er noe:)

Men det jeg fikk høre fra selskapet, var at det var veldig lærerikt, lærte å navigere i høy fart, manøvrere i høy fart, med meget kjappe båter og proffesjonelle instruktører. Så jeg er egentlig positiv til dette.

Kan dette ha kommet av sommerens ulykker med båter som har kjørt fort?

Hei

Kanskje likbra å ta ett Frc mob båt sertifikat , dette er jo et godkjent sertifikat , problemet med disse kursa er jo att det blir alformange slik att det blir forlite kjøring, og den som er dårligst kjører mest...., å lære å navigere i høg fart, hørest ut som en må bare erfare og ikkje noke en kan lære på kurs, noe annet er jo dei som jobber på hurtigbåter, men dei har jo mykje bedre oversikt...skulle hatt gratis forsikring 2 år etter det kurset..

Vel, jeg har prøvd en slik F23 og kan vel være enig i at kurs er på sin plass. 50 knop er skrekkelig fort for oss som bare en vant til halvparten.

Likevel mener jeg vel at det er uholdbart at forsikringsselkapene skal bestemme hvem som må ta ekstra kurs. Dette er en oppgave som myndighetene må ta. Greit nok å sette grensa for ekstra kurs på 46 knop, men hva de må lære, de som skal føre slike båter, det må myndighetene bestemme.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...