Jump to content

Kjøpt Comfortina 32 med ekstra kevlar-forseil, hvordan behandle?


eehgil

Recommended Posts

Hei,

Som nevnt i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/97284-valg-av-seilbaat-ca-200000kr-comfortina-dehler-andre/page-5 Har jeg nå endelig fått kjøpt meg en Comfortina 32. Her fulgte det med et ekstra forseil som selger omtalte som et kevlar regattaseil. Det hadde nok fulgt med båten når han kjøpte den også, for han viste ikke så mye om det. Men han trodde blant annet at det ikke burde rulles rundt forstaget, uten at han kunne begrunne hvorfor. Det har innsydd skinne for profilen i rulleforstaget, og så vidt jeg kan se er det hverken horisontale eller vertikale spiler i seilet.

 

Seilet er forholdsvis lett, og virker som om det er en ganske tynn laminat.

 

Er det noen som klarer å se på bildene under hvilket type seil dette er, og hvordan det bør behandles?

-Hvilken seilmaker er det?

-Kan det rulles rundt forstaget?

-Kan det stå på båten når båten ikke er i bruk, eller er det et slikt seil som man bør ta med hjem (dårlig UV-beskyttelse osv..).

-Andre tips?

 

bilde

 

 

bilde

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Dette bør IKKE stå på båten, kevlar er en fiber som tåler sollys dårlig. Det kan nok heller ikke rulles fordi forlik sannsynligvis er lengre enn rulla. Les mer om de forskjellige kvalitetene på seilduk her: https://en.wikipedia.org/wiki/Sailcloth

 

Seilet er mest sannsynlig en 1er/genoa fordi det er uten spiler.

 

Kan ikke se en logo på seilet, denne står normalt nær hjørnet som festes i dekk og angir seilmaker.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Så den tåler sol og vær så dårlig at det hjelper ikke om det evnt er lagt på noen slags form for UV-beskyttelse på akterliket? Hva vis man bruker et slikt forseiltrekk som heises i spinnakerfallet?

Det med at seilet er lengre en rulla skjønte jeg ikke helt..?

 

Har nå vært runde nr 3 på loftet og sett på seilet, men kan ikke se noe annet merke enn det som jeg la inn bilde av i første post.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Så den tåler sol og vær så dårlig at det hjelper ikke om det evnt er lagt på noen slags form for UV-beskyttelse på akterliket? Hva vis man bruker et slikt forseiltrekk som heises i spinnakerfallet?

Det med at seilet er lengre en rulla skjønte jeg ikke helt..?

 

Har nå vært runde nr 3 på loftet og sett på seilet, men kan ikke se noe annet merke enn det som jeg la inn bilde av i første post.

Uv-duk i akterliket eller forseilstrekk vil løse problemet.

 

Hvis du har rulle som står over dekk kan det hende at forliket er lengre enn på rulleseilene fordi dette seilet har hjørnet feste i dekk og ikke på rullen. Dette ser du fort når du prøver å heise det første gangen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...