Jump to content

Valg av seilbåt, ca 200000kr. Comfortina, Dehler, andre..?


eehgil

Recommended Posts

Ankervinsj forut.

Trenger du det? Jeg har brukt ankeret forut to ganger. mye billigere enn en fastmontert. Det finnes rorkultpiloter som er mer enn sterke nok til denne båten.

 

Hvis man absolutt skal ligge på svai i orkan med 50m kjetting ute så trenger man ankervinsj :o) Jeg bruker vanligvis ikke mmitt jeg heller, hiver heller hekkankeret og gjør fast ankerlina forut til slutt.

Link to post
Share on other sites

Ankervinsj forut.

Trenger du det? Jeg har brukt ankeret forut to ganger. Dessuten er det vekt på et sted du ikke ønsker noen vekt.

 

Dette er et interesant punkt. Hvor følsom er Comfortina for vekt i bauen? Det blir vel fort snakk om nærmere 150kg.

I enkelte båter er vel kjetting, anker og vinsj med i beregningene, og dette må være på plass for at båten skal være even, og "i balanse".

Link to post
Share on other sites

Hekkanker er vel godt nok i vel skjermet norske farvann, men tenker en seg litt lengre er ordentlig ankerutrustning i baugen ett must, selv om en får noe ekstra vekt her. Normalt er vekten ikke noe problem på en standard turbåt over 30 fot, skal en seile regatta er saken en annen. Min ankerutrustning er sannsynligvis brukt noen 100 ganger i de senere år og jeg kan ikke tenke meg uten.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er vel på høy tid å oppdatere denne tråden litt. Endte for en måneds tid opp med å kjøpe denne Comfortinaen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42435220 Tror, og håper, det er et greit eksemplar til en grei pris.

 

Er så langt veldig fornøyd, har brukt båten mye i sommer, blandt annet en uke på tur med to turer over Hustadvika, turen sørover var det mye vind og sjø på skrått inn bakfra og jeg ble imponert over hvor godt den taklet det, helt udramatisk.

Jeg sliter litt med å få høyde, klarer ikke 90º mellom slagene, det er nok helt og fullt min feil, håper det går bedre når jeg får trenet litt mer, men tar gjerne imot litt tips :-)

 

Bomtrekket er helt kaputt, så jeg har en god unnskyldning for å kjøpe en skikkelig lazy-bag og lazy-jacks. Har seilt på en båt med en løsning fra UK Sailmakers, denne synes jeg er bra, blandt annet med innsydde stropper i bunn av posen for opprulling under seiling, lufting i bunn, bred borrelåsklaff over glidelåsen osv. Synes et lite separat mastetrekk er helt greit, og føler det gir best dekking av forliket. Men har aldri prøvd en lazybag med "innebygd" slik, er det bra? Andre tips til seilmakere som har gode løsninger på lazybag?

 

Den hadde litt lekkasje ved babord røstjern, men dette har jeg ordnet provisorisk med silikon.

 

Det som irriterer meg mest er at det lekker en del gjennom masten, forstår at dette kan bli en hodepine å få helt tett.

Link to post
Share on other sites

Er vel på høy tid å oppdatere denne tråden litt. Endte for en måneds tid opp med å kjøpe denne Comfortinaen: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42435220 Tror, og håper, det er et greit eksemplar til en grei pris.

 

Er så langt veldig fornøyd, har brukt båten mye i sommer, blandt annet en uke på tur med to turer over Hustadvika, turen sørover var det mye vind og sjø på skrått inn bakfra og jeg ble imponert over hvor godt den taklet det, helt udramatisk.

Jeg sliter litt med å få høyde, klarer ikke 90º mellom slagene, det er nok helt og fullt min feil, håper det går bedre når jeg får trenet litt mer, men tar gjerne imot litt tips :-)

 

[...]

 

Det som irriterer meg mest er at det lekker en del gjennom masten, forstår at dette kan bli en hodepine å få helt tett.

 

Gratulerer med båten. Comfortina 32 er en solid og god båt, som kan hevde seg på regattabanen og også fungere fint som turseiler for en familie. :thumbsup:

 

Apropos høyde: Vi seilte vår Comfortina 32 med genoaen ganske klosshalt, og med bommen midt i cockpit. Da fikk vi endel innslag i storseilet, men oppdaget at selv med ganske kraftig innslag i så seilte hun raskt og med god høyde. Da snakker jeg om innslag som i utgangspunktet var av typen hvor man tenker "det der er alt for mye". Tipper innslaget kunne dekke opptil 30-35% av seilet. Sammenlignet med en løsere seilføring og lavere høyde så var det ganske klart at vår båt tjente på klosshalte seil og innslag i storseilet fremfor å gå lavere og få litt mer høyde. Her vil nok seil og mastetrim også spille inn, så det er ingen fasit.

 

Lekkasje gjennom masten: Det samme problemet hadde vi. En ny muffe rundt masten ved dekk løste endel av dette, men ved mye regn måtte vi regelmessig tørke vann ved mastefoten. Vi fant aldri noen fullgod måte å løse dette permanent.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Grattis med fin båt, så ut som et veldig bra eksemplar. Endte også opp med Comfortina, seilte den fra Oslo tl Bergen i mai. Ser i ettertid at jeg kunne spart noen tusen på å vente en mnd eller to, men pinsen i år var vel verdt pengene håper jeg :-)

 

Jeg føler iallefall at vi fåt god høyde, ser windexen godt innenfor "vindøyemarkørene" men har ikke målt så mye i grader. Kan det ha med at du har såpass stor genoa (160%)? Får du bedre høyde om du ruller inn litt, kanskje innslaget i storseilet minker (om du får innslag det).

Ser du fikk med mange seil i båten, har du fått testet alle? Si fra om du har noen til overs, kanskje jeg kan kjøpe et par :-D

 

Ellers så lekker det ned gjennom masten og i et røstjern på vår båt også.

http://www.seldenmast.com/download.cfm?download=7236&webnode_id=2091&filename=595-814-S.pdf

 

Har kjøpt mastekrage vulk-tape til å tette kragen, men må nok av med masten for å få tett inni er jeg redd for. Jeg kjenner at vinden blåser ned i masten om jeg holder handen under mastefoten under bordet, og treplaten under begynner å ta spor av vannet.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar til dere begge.

 

Mulig 160% genoaen er litt for stor for å gå god trim å kryss. Hvis jeg skal skjøte den helt inn til salingshornene så må jeg ha vognen i et av de bakerste hullene, og da tror jeg egentlig toppen faller alt for mye ut. Hvis jeg flytter frem vognen blir toppen bedre, men akterliket lukker mye nederst, og innskjøtingen begrenses av knuten i traveren. Var det ikke "Muligan" her på Båtplassen som nevnte at genoaskinnen på Comfortina 32 egentlig er plassert for fokk, og at det kanskje hadde vært bedre å ha den nede på dekk når man seiler med stor Genoa. Mulig det kan hjelpe med barberhal. Sliter forresten nesten enda mer på slør, for da lukker akterliket nederst uansett hva jeg gjør.

 

Jeg har en mistanke om at storseilet kanskje er litt utblåst, det har veldig stor bus nederst selv om jeg strammer uthalet, og øverste delen av akterliket får jeg ikke til å slutte å blafre.

 

Jeg fikk med følgende seil:

 

Forseil

160% Genoa - Dacron, Ganske nytt, men jeg sliter som sagt med å få trimmet det godt.

Kevlar genoa - Har ikke prøvd dette, men det er forhåpentligvis et veldig bra seil. Det har skinne for å tres på forstaget, men forrige eier var i tvil på om det kunne rulles. Jeg vet heller ikke om dette seilet er av et materiale som tåler å stå oppe når båten ikke er i bruk. Tenkte jeg skulle ta litt bilder av det å legge ut her på Båtplassen, å se om jeg får noen råd angående bruk.

Stormfokk - Dacron, ikke sett på, ser ut som om den er ubrukt.

 

Storseil:

-Det som står på, dacron, muligens utblåst

-Et til i Dacron, fra en annen Comfortina ser tilsynelatende bra ut, men har ikke prøvd det.

 

To stk spinnakere. Har ikke sett på de, men det ble sagt at begge var hele.

 

Tror nok ikke jeg vil selge noen av seilene, men mindre jeg finner ut at noen er utblåst/ubrukelig, da kanskje du kan få kjøpe de;-p

 

 

Mastelekkasje:

Har sett PDF-en fra Selden. Litt skeptisk, blir det ikke som å prøve å vaske dassen gjennom nøkkelhullet på badet? Mulig man kan være heldig og få det tett. Har også en mistanke om at det har vært gjort diverse forsøk med min før, tror jeg ser skum gjennom dreneringshullene. Hjelper det å ta av masten? Pluggen som skal holde dette tett når man vel ikke uansett? Noen som vet nøyaktig hvilken masteprofil som står på Comfortina 32, og hvordan kabelkanalene er arrangert?

Dørkplaten under masten på min var helt oppbløtt, så den har jeg fjernet. Vasket rent under og bruker båten uten denne platen, ser egentlig helt greit ut, fikk plasten hvit og fin. Og vannet som kommer ned kan ikke gjøre noen mer skade. Men mastefoten ser fæl ut pga lekkasjen.

Link to post
Share on other sites

En kjenning tettet masten som angitt i beskrivelsen fra Selden, og han fikk det helt tett. Jeg har samme problemet, men hos meg ledes vannet direkte i en tank jeg kan tømme på innsiden. Så det blir heldigvis ikke noe søl. Men planen er å prøve denne tettemetoden etterhvert.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Jeg kommer nok til å kjøpe mine seil helt nye etter hvert. Far East Sails har kommet med et godt tilbud iallefall. Får se om jeg tør bruke de eller om jeg betaler nesten dobbel pris for en lokal seilmaker til å lage seilet (som til slutt kommer fra samme verdensdel).

 

Min genoa 1 er ganske slitt og UV-panelene holder på å falle av. Jeg byttet til en Genoa II (tror jeg) som fulgte med, og den synest jeg fungerer mye bedre i litt vind (8-10 m/s). Var ute å seilte på onsdag, og båten går veldig godt. Ett rev i storseil og Genoa 2 rullet godt inn, men allikevel holder vi jevnt ca 6(+) knop, også på kryss.

 

Nå er jeg ekstremt nybegynner i seilingens og seiltrimmens verden dog, men fikk ikke innslag i storseilet med den mens jeg gjorde det med 1'eren.

 

Båten jeg endte opp med er forsåvidt denne (men prutet noe i forhold til prisen):

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39385206

 

Ang mastetetting så skulle jeg ønske det fantes en lur måte uten å ta ned masten.. Tips motas med takk ;-)

Link to post
Share on other sites

Takk for det 'eehgil' - men jeg skulle også hatt en litt nyere seilgarderobe og ferskvannsmotor (varmvann osv), men båten er velholdt og godt utstyrt.. Liker spes batteribanken, den gjør underverker på litt lengre tur, med kjøleskapet putrende og lading av telefoner mm.

 

 

Om masten tas ned, kommer man ikke da til fra understiden, om man kan ta av mastefoten? Den er vel poppet på, men belastningen står nedover, og pop-naglene holder ikke noen belastning.

Link to post
Share on other sites

OK. Selden har et slags beslag nederst. Isomat står på en fot som passer inni masta. Masta er helt åpen nederst.


som nevnte at genoaskinnen på Comfortina 32 egentlig er plassert for fokk,

Båten skulle tilbake i urtiden ha fokk, men det viste seg fort at den tålte mer enn som så og folk satte genoa på den. Da kommer skinna altfor langt inn. Jeg har to skinner. En på dekk for seiling med genoa, og en på taket for seilas med fokk. Den på dekket står også lenger bak.

 

Jeg har en mistanke om at storseilet kanskje er litt utblåst, det har veldig stor bus nederst selv om jeg strammer uthalet, og øverste delen av akterliket får jeg ikke til å slutte å blafre.

Teit opp Cunningham og slipp litt på akterstaget.

Sånn rent generellt, du justerer nederste del av seilet med uthalet, midterste del med Cunningham og øverste del med akterstaget.

Og en million kombinasjoner.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis vannet kommer gjennom masten bør den tettes innvendig. Da hjelper det ikke mye å ta den ned. Men man kan kanskje tette noen åpninger slik at mindre vann trenger inn?

Har tenkt på dette. Men det er jo så mange steder det kan lekke, det er jo en million pop-nagler :nonod: Masten er jo også skjøtt et stykke over dekk, med de lekkasjepunktene det medfører.

 

 

Takk for det 'eehgil' - men jeg skulle også hatt en litt nyere seilgarderobe og ferskvannsmotor (varmvann osv), men båten er velholdt og godt utstyrt.. Liker spes batteribanken, den gjør underverker på litt lengre tur, med kjøleskapet putrende og lading av telefoner mm.

Litt mere batterier skulle jeg også hatt etterhvert. Jeg har bare et forbruksbatteri som står sammen med startbatteriet under madrassen i akterkabinen. Hvor er de forkskjellige batteriene dine plassert?

 

 

OK. Selden har et slags beslag nederst. Isomat står på en fot som passer inni masta. Masta er helt åpen nederst.

Jeg har også Selden-rigg. Det hjelper vel ikke om masten er åpen nederst. Tetningspluggen står vel 2m opp i masten, så man når vel uansett ikke i den?

 

 

Båten skulle tilbake i urtiden ha fokk, men det viste seg fort at den tålte mer enn som så og folk satte genoa på den. Da kommer skinna altfor langt inn. Jeg har to skinner. En på dekk for seiling med genoa, og en på taket for seilas med fokk. Den på dekket står også lenger bak.

Med det som du skrev i bakhodet så la jeg veldig godt merke til dette i min båt. Det var spesielt ille på slør. Men sett på en annen måte så fant jeg også annonsen fra forrige gang båten ble solgt, der sto det at båten tidlig på 2000-tallet var klassevinner i Færderen, så da virker det som om det bør være mulig å få ok trim uten ekstra skinner også... :smiley:

Hvor langt inn skjøter du forseilet på kryss i middels vind? Helt intil salingshornene?

 

 

Teit opp Cunningham og slipp litt på akterstaget.

Sånn rent generellt, du justerer nederste del av seilet med uthalet, midterste del med Cunningham og øverste del med akterstaget.

Og en million kombinasjoner.

Jeg har dessverre ikke Cunningham. Brukes denne mye på Comfortina 32? Bør jeg prøve å lage det til?

Link to post
Share on other sites

Har et start og tre AGM forbruk på 80 Ah. To er plasert under treplaten i stuverommet på babord side i cockpit, ved siden av dieseltanken. Det er også montert en BEP strømmåler, så jeg kan telle hvor mange Ah som er brukt av banken - veldig kjekt.

 

Har også lagd cunningham, men ikke fått testet den noe særlig - bare et tau som går fra mastefot og gjennom en revemalje og ned på motsatt side i en fiolinblokk. Har ikke plass til flere tau i avlasterene under sparyhood.

 

Angående å tette masta så kanskje en kan ta en tur opp på toppen for å se om noe lurt kan gjøres (paraply?)..

Link to post
Share on other sites

Hvor langt inn skjøter du forseilet på kryss i middels vind? Helt intil salingshornene?

Sånn en knyttneve fra.

 

 

 

Jeg har dessverre ikke Cunningham. Brukes denne mye på Comfortina 32? Bør jeg prøve å lage det til?

Kommer an på seilet.

Har det en malje mellom førsterev og bommen så skal det være Cunningham der. Da er masteliket for langt for å seile uten. Du setter seilet så flyndra går til merket, og så justerer du likspenninga med Cunninghamhal. Slik jeg har det går det ei lita løkke gjennom maljen og ei blokk rett under bommen. Selve halet går fra et øye i mastekraven, gjennom blokka, ned til ei blokk på den andre sida og så via bryteblokk til avlaster under sprayhood.

Det må også være drenering som hindrer at det blir stående vann inne i masta.

Dreneringa er ved uttaksblokkene på hver side. Tetninga sitter inne i masta innenfor tetningsringen til mansjetten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...