Jump to content

Navicom RT-450 DSC VHF-radio trukket fra markedet?


Ferskvannsmatros

Recommended Posts

Hei

For mange år siden kjøpte jeg en VHF-radio av type Navicom RT-450 DSC.

Båten den var tiltenkt ble solgt like etterpå, og en ny båt ble kjøpt. Og den nye hadde allerede radio.

Dermed har min nesten ubrukte Navicom RT-450 DSC blitt liggende i et skap i årevis.

 

Nå har jeg kjøpt en 24 fots seilbåt av type Firling.

Mulig jeg monterer VHF-radioen i den, siden den ble levert uten radio.

 

Jeg googlet navnet til radioen min bare for å se hva som kommer opp.

Desverre fant jeg denne linken:

http://www.npt.no/teknisk/ekomutstyr/markedskontroll/resultat-av-markedskontroller/navicom-rt-450-dsc

 

 

Konklusjon

Det ble vedtatt omsetningsstans på radioen, og den ble umiddelbart trukket tilbake fra markedet av den norske importøren.

 

Huffda.... Er denne ulovlig eller farlig å bruke?

Tar evt. produsenten ansvar og erstatter den, selv om den er noen år gammel, og jeg ikke har kvitteringen?

Eller skal jeg bare montere den, og satse på at det går bra?

Redigert av Ferskvannsmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Det ble en nedtur ja.

Det korte svaret er at du må ta tapet og avskrive denne radioen. Regelverk er nå en ting, årsaken til at utstyr må trekkes fra markedet er ofte sikkerhetsrelatert. Alt fra brannfare til teletekniske svakheter, radiostøy mm.

Mvh

Arne

Båthavn: Onsøy Marina, Gressvik

Totalmedlem av RS

Lagune, Sigyn, nå Stella Polaris

Brukererfaring: Yamaha, Marna, Volvo og Yanmar

Link to post
Share on other sites

Årsaken til at radioen ble trukket fra markedet står nevnt på siden jeg linket til.

Jeg ser ikke at det er så forferdelig alvorlig at jeg må bruke tusenvis på ny radio.

Det står ingenting om brannfare, men den har litt for høy sendereffekt og noen av frekvensene er litt feil. Det står ikke spesifisert hvilke, men jeg bruker kun kanal 16. Den har jeg testet og funnet i orden.

 

Les linken i førstepost for å se hva Post- og Teletilsynet fant.

 

Jeg kommer bare til å lytte på kanal 16, og en sjelden gang foreta Mayday eller Pan-Pan. (håper jeg slipper)

 

 

Ja, radioen har fått omsetningsforbud. Jeg ville ikke kjøpt den i dag.

Men jeg fant ikke noe som tyder på at de som allerede har kjøpt den må kaste den?

 

Noen som har mer kunnskap?

Redigert av Ferskvannsmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jeg kommer bare til å lytte på kanal 16, og en sjelden gang foreta Mayday eller Pan-Pan. (håper jeg slipper)

 

 

Ser du skriver dette, men om det nå er på CH 16 det er en frekvensfeil da, hva gjør du da? ikke sikkert noen hører deg.

Ser du kaller deg ferskvannsmatros, tør jeg spøre hvor du skal bruke den? For måten du skriver på får meg til å tro at du ikke har lisens, eller helt kunskap om bruken.

Husk at om radioen er trukket fra markedet, så er det en grunn, og om det nå viser seg at det er din radio som ligger litt "skjevt" på noen frekvenser og således forstyrrer nødtrafikk.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

Link to post
Share on other sites

Jeg liker tegneserien Tintin, og især Kaptein Haddock.

Ordet "ferskvannsmatros" er en av fornærmelsene han bruker når han blir sint på noen.

Jeg skal ikke seile på ferskvann, men i området rundt Stavanger.

 

Jeg kommer ikke til å installere denne radioen hvis den er forbudt å bruke.

Men jeg finner ingenting på nettet som tilsier dette. Bare at det ble vedtatt omsetningsstans.

Kanskje er ikke problemet alvorlig.

Det står at det er SMÅ avvik, ikke store avvik.

Kanskje min er en eldre årsmodell som ikke er rammet av feilen. Det skal jeg spørre produsenten om, hvis ikke dere på forumet vet.

Jeg kan evt. sende e-post til Post- og Teletilsynet for å be om råd. Men jeg hadde håpet at noen av dere visste.

 

Jeg har VHF-sertifikat. Da jeg var ca. 16 var jeg ute i familiens motorseiler og fikk motortrøbbel ved Stavanger. Lageret til kjølevannspumpa hadde låst seg. Jeg utførte Pan-pan, og ble tauet hjem av Redningsselskapet. Etterpå fikk jeg skryt fordi jeg hadde utført alt på korrekt måte.

 

Jeg er glad dere tar sikkerheten på alvor. Det gjør jeg også, det er derfor jeg spør om radioen er trygg å bruke.

Til de fleste formål brukes mobilen i våre dager.

Men i nødstilfeller er VHF mye bedre.

 

Det er flere grunner til at den fikk omsetningsforbud.

Men nye av det handler om menysystenet og merking.

Redigert av Ferskvannsmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har mailet Post- og Teletilsynet og spurt om jeg har lov til å bruke radioen min.

 

Hvis svaret deres er at jeg ikke kan bruke radioen, må jeg kjøpe en ny.

Dette er det billigste jeg fant:

http://www.maritim.no/sikkerhet_2/vhf-ais/standard-horizon-vhf-gx1100e-stasjonar-sort

Nesten mistenkelig billig, med tanke på hvor mye jeg måtte ut med for 10 år siden for Navicom.

Er denne OK? Eller burde jeg litt opp i pris?

 

Mulig jeg kjøper en med trådløst håndsett. Dyrere, men mer praktisk.

Link to post
Share on other sites

Fått svar fra Telenor:

Ser ut som jeg skal kjøpe ny radio.

 

Takk for henvendelsen.

Vi kan dessverre ikke gi deg lisens på denne VHF-radioen, da godkjenningen er trukket tilbake. Det er Post- og Teletilsynet som bestemmer hvilket utstyr vi har lov å gi lisens.

Du har som nevnt i din mail funnet begrunnelsen for hvorfor godkjenningen er trukket tilbake.
Dersom du ønsker mer informasjon, kan du kontakte Morten Frestad i Post- og Teletilsynet.

Ha en fortsatt fin dag.

 

Med vennlig hilsen/Best regards

Redigert av Ferskvannsmatros (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg ble litt nysgjerrig på dette og sendte en mail til importøren, ProNav. I dag kom det et avklarende svar:

 

"Manglene som markedskontrollen avdekket var ikke av større betydning enn at (den gang) Post- og Teletilsynet aksepterte at de VHF-ene som allerede var i markedet ikke skulle gjøres noe med, men at all videre markedsføring og salg av VHF’en ble stoppet."

 

Sånn var det med den saken! 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...