Jump to content

Ford Sabb 2704 ET blir fort varm


Eddy49

Recommended Posts

Min trofaste Ford Sabb 2704 ET starter fint, mye røyk som vanlig, men tikker og går.

 

Opplevde her forleden at temperaturen steg veldig fort da jeg var rundt 2300 rpm, faktisk så mye som

oppunder 100 grader og ville sikker steget om jeg ikke sakket på gassen. Har lagt på rundt 80-85 grader til vanlig. La meg ned på ca 1200 rpm, da sank tempen fort ned igjen til 70-75.

Ga gass og igjen steg tempen fort til oppunder 100. Sakket av og tempen sank igjen.

 

Kjølevanns tanken er full, og jeg vet at det kommer sjøvann fra giret og til pumpen på motoren.

 

Kan detter være slitte eller defekt impeller?

 

Feil type motorolje? jeg bruker 15-40 turbo diesel

 

Noen som har opplevd det samme eller kan komme med råd eller tips?

 

Blir glad for alle svar :)

Redigert av Eddy49 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Defekt termostat eller slitt impeller-----

Disse motorene har normalt mer kjølekapasitet enn de egentlig trenger(les: blir kalde ved sakte gange)

Det sitter en by-pass ved termostaten så om denne ikke åpner får du en del kjøling likevel.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har turbo og intercooler. Oljen jeg bruker er Castrol Tection mineral 15W-40 for innenbordsmotor med eller uten turbo. Har brukt den i alle år.

 

Var nede i går å sjekket impelleren. Noen av bladene har rifter i seg, så det er mest sannsynlig den som må byttes. Prøvde å dra den ut, men den sitter jævlig godt fast. Ser at maritim selger verktøy til å dra ut impeller med og nye impellere. blir vel en tur til byen på mandag :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...