Eddy49 Startet 10.August.2013 Del på Facebook Startet 10.August.2013 (redigert) Min trofaste Ford Sabb 2704 ET starter fint, mye røyk som vanlig, men tikker og går. Opplevde her forleden at temperaturen steg veldig fort da jeg var rundt 2300 rpm, faktisk så mye som oppunder 100 grader og ville sikker steget om jeg ikke sakket på gassen. Har lagt på rundt 80-85 grader til vanlig. La meg ned på ca 1200 rpm, da sank tempen fort ned igjen til 70-75. Ga gass og igjen steg tempen fort til oppunder 100. Sakket av og tempen sank igjen. Kjølevanns tanken er full, og jeg vet at det kommer sjøvann fra giret og til pumpen på motoren. Kan detter være slitte eller defekt impeller? Feil type motorolje? jeg bruker 15-40 turbo diesel Noen som har opplevd det samme eller kan komme med råd eller tips? Blir glad for alle svar :) Redigert 10.August.2013 av Eddy49 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 (redigert) Defekt termostat eller slitt impeller----- Disse motorene har normalt mer kjølekapasitet enn de egentlig trenger(les: blir kalde ved sakte gange) Det sitter en by-pass ved termostaten så om denne ikke åpner får du en del kjøling likevel. Redigert 10.August.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Nemo Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 Oljen 15 40 passer godt til denne motoren, men hva er er betegnelsen og merke på oljen. Har du turbo og intercooler på den? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 10.August.2013 Del på Facebook Svart 10.August.2013 Du får rigge deg til med en Systemrens-loop på sjøvannssiden og ta en ukes rens med varmkjøring morgen og kveld og se om ikke dette gir resultater. Sitér dette innlegget Link to post
Eddy49 Svart 11.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2013 Har turbo og intercooler. Oljen jeg bruker er Castrol Tection mineral 15W-40 for innenbordsmotor med eller uten turbo. Har brukt den i alle år. Var nede i går å sjekket impelleren. Noen av bladene har rifter i seg, så det er mest sannsynlig den som må byttes. Prøvde å dra den ut, men den sitter jævlig godt fast. Ser at maritim selger verktøy til å dra ut impeller med og nye impellere. blir vel en tur til byen på mandag Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Hei. Kom denne feilen plutselig DVs car alt normalt ved forrige tur? mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Nemo Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Her finner du en smart løsning på å ta ut impelleren. http://www.mortensen-technics.no/index.php?p=1_6_Produkter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.