Jump to content

Fortøyning med land foran og bak båten.


Ruben Espeland

Recommended Posts

Hei,

Eg skal lage meg ei fortøyning for Joda 7500.

Plassen som eg skal ha båten er det fast land foran båten og eit lite skjær noen meter bak båten.

Det eg har tenkt er å feste ein øyebolt på skjæret med ei talje.

Tanken er å feste ein ende av tauet fremme på båten og det andre bak så eg kan dra båten inn og ut.

 

Noen som har namn på denne måten fortøying og beste måte å gå frem.

 

 

Link to post
Share on other sites

Eg ville bare hatt en lodd på tauet til skjæret slik at båten alltid ligger med stramt tau frå baug til land.

 

Tauet bak må vere så langt at du kan dra båten inn slik at du kommer deg ombord.

 

Dersom plassen er skjermet, bør dette fungere. Tipper 10-15kg burde vere bra.

Link to post
Share on other sites

Om man seiler i Kroatia så er det veldig vanlig med en liknende ordning. En moring litt langt ute, med et kraftig fortøyningstau festet i land - med god slakk på (og muligens en daumann som foreslått ovenfor).

Bakk inntil land og fest to akterfortøyninger. Så tar du tak i tauet fra moringen (skjæret i ditt tilfelle) og lar det gli gjennom hånden mens du går fram til baugen. Stram opp skikkelig, og fest det foran. Om du så går i land og slakker litt på akterfortøyningene vil båten ligge litt ut fra land, men være mulig å dra inntil for ombordstigning. Daumann på tauet fra skjæret/moringen vil øke sikkerheten mot å dunke i land.

 

 

Red: Ser av innlegget ditt at du hadde tenkt å ligge med baugen mot land. Tror jeg ville hatt to festepunkter i skjæret da, synser meg på at båten vil ligge mye mer stabilt med to akterfortøyninger, om de nå er i land eller på skjæret.

Redigert av NOR_Gandsfjord (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Hei

Ser ikke noen grunn til at dette ikke skal fungere.

Jeg ville brukt litt stor og god trinse fastmontert med litt overhøyde på skjæret slik at tauet kommer over vann når du strammer opp. Liten diameter på trinsa medfører slitasje på tauet.

Fest ett tau foran i båten og til land med passende lengde i forhold til hvor du vil ha båten liggende (antar at du ikke har det så brådypt at du kan komme inn med bakenden).

Fest ett tau akter, igjennom trinsen og til land noen meter lenger bort. Da vil ikke tauene gnage mot båten eller snurre seg, og du kan stramme såpass at tauet er over vann og derved fritt for tang og dritt.

Ønsker (trenger) du rykkdemping kan du sette vanlige rykkdempere på tauene eller montere på en daumann på hvert av tauene.

Et passende tau mellom de to tauene når du går ut vil gjøre det enklere å få tak i tauene igjen når du kommer inn.

Dette må vel være drømmefortøyningen der en kan sjekke alle delene fra overflaten..

Mons

Link to post
Share on other sites

Det kalles nok noe sånt som dragtau ja.

Jeg har en havnenabo som har et system akkurat slik du tenker. Båten er 28 fot, og det er ikke spesielt skjermet.....

Din plass er relativt godt skjermet, så du burde kunne føle deg trygg med dette. Wire og kjetting og daumann osv virker litt overkill her etter min mening.

Som nevnt ovenfor her vil en liten trinse slite litt på tauet, men dette kan du jo inspisere og evt gjøre noe med...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...