Ruben Espeland Startet 11.August.2013 Del på Facebook Startet 11.August.2013 Hei, Eg skal lage meg ei fortøyning for Joda 7500. Plassen som eg skal ha båten er det fast land foran båten og eit lite skjær noen meter bak båten. Det eg har tenkt er å feste ein øyebolt på skjæret med ei talje. Tanken er å feste ein ende av tauet fremme på båten og det andre bak så eg kan dra båten inn og ut. Noen som har namn på denne måten fortøying og beste måte å gå frem. Sitér dette innlegget Link to post
Rune Totland Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Tror ikke det er spesielt vanlig å fortøye så store båter på denne måten. Båten blir fort liggende å gnage på tauet, videre blir det fort snurr/tang og problemer ute ved talja. Sitér dette innlegget Link to post
Ruben Espeland Svart 11.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2013 Hvordan vil du anbefale å gjøre det da? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 (redigert) Det kalles dragtau og bruke i hovedsak på småbåter Men med kraftig blokk og wier kan det gå. Redigert 11.August.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ruben Espeland Svart 11.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2013 Båtplassen er skjerma for bølger og vind, så eg trur denne måten kan gå fint. Men hva er den normale måten å løyse det på når det ikkje er brygge? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 (redigert) Moring bak som er som er nokså stram, mulig bruk av jolle for å komme i land. Redigert 11.August.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 dette blir jo ikke så ulikt å bakfortøye med påle...? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
eysteind Svart 11.August.2013 Del på Facebook Svart 11.August.2013 Eg ville bare hatt en lodd på tauet til skjæret slik at båten alltid ligger med stramt tau frå baug til land. Tauet bak må vere så langt at du kan dra båten inn slik at du kommer deg ombord. Dersom plassen er skjermet, bør dette fungere. Tipper 10-15kg burde vere bra. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 (redigert) Om man seiler i Kroatia så er det veldig vanlig med en liknende ordning. En moring litt langt ute, med et kraftig fortøyningstau festet i land - med god slakk på (og muligens en daumann som foreslått ovenfor). Bakk inntil land og fest to akterfortøyninger. Så tar du tak i tauet fra moringen (skjæret i ditt tilfelle) og lar det gli gjennom hånden mens du går fram til baugen. Stram opp skikkelig, og fest det foran. Om du så går i land og slakker litt på akterfortøyningene vil båten ligge litt ut fra land, men være mulig å dra inntil for ombordstigning. Daumann på tauet fra skjæret/moringen vil øke sikkerheten mot å dunke i land. Red: Ser av innlegget ditt at du hadde tenkt å ligge med baugen mot land. Tror jeg ville hatt to festepunkter i skjæret da, synser meg på at båten vil ligge mye mer stabilt med to akterfortøyninger, om de nå er i land eller på skjæret. Redigert 12.August.2013 av NOR_Gandsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
hanto1 Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Bruk solid kjetting et godt stykke ut i fra skjæret, da får du en bra rykkdemper på kjøpet. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 14.August.2013 Del på Facebook Svart 14.August.2013 Hei Ser ikke noen grunn til at dette ikke skal fungere. Jeg ville brukt litt stor og god trinse fastmontert med litt overhøyde på skjæret slik at tauet kommer over vann når du strammer opp. Liten diameter på trinsa medfører slitasje på tauet. Fest ett tau foran i båten og til land med passende lengde i forhold til hvor du vil ha båten liggende (antar at du ikke har det så brådypt at du kan komme inn med bakenden). Fest ett tau akter, igjennom trinsen og til land noen meter lenger bort. Da vil ikke tauene gnage mot båten eller snurre seg, og du kan stramme såpass at tauet er over vann og derved fritt for tang og dritt. Ønsker (trenger) du rykkdemping kan du sette vanlige rykkdempere på tauene eller montere på en daumann på hvert av tauene. Et passende tau mellom de to tauene når du går ut vil gjøre det enklere å få tak i tauene igjen når du kommer inn. Dette må vel være drømmefortøyningen der en kan sjekke alle delene fra overflaten.. Sitér dette innlegget Mons Link to post
ingelinn Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 høres for meg ut som perfekte forhold for å legge ut en bunnkjetting! Sitér dette innlegget Link to post
Ruby Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Det kalles nok noe sånt som dragtau ja. Jeg har en havnenabo som har et system akkurat slik du tenker. Båten er 28 fot, og det er ikke spesielt skjermet..... Din plass er relativt godt skjermet, så du burde kunne føle deg trygg med dette. Wire og kjetting og daumann osv virker litt overkill her etter min mening. Som nevnt ovenfor her vil en liten trinse slite litt på tauet, men dette kan du jo inspisere og evt gjøre noe med... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.