Jump to content

Vinteropplag - huskeliste


tobixen

Recommended Posts

Har jeg glemt noe her?

  • Klargjøre/kjøpe krybbe (dersom ikke slikt leies fra marinaen)
  • Motorkonservering; oljeskift, ta ut impeller, skifte ut sjøvann til frostvæske i kjølesystem, bytte sinkanode
  • Tømme septik, pumpe litt frostvæske gjennom toalettet
  • Ta ut alt som bør tas ut fra båten (særlig puter, papirer, matvarer)
  • Toppfylle batteriene - eller ta dem også hjem
  • Fjerne marinbiologi fra båten så fort som mulig, gjerne med høytrykkspyler
  • Ta ut batteri fra røykvarsleren
  • Tømme ferskvannstank og varmtvannstank, la alt av kraner stå åpent
  • Sørge for at alle stoppekraner ved skroggjennomføringene er åpne
  • Rengjøring av ting som kan lukte, særlig kjølsvin og rundt toaletten (motorvask er kanskje også en god idé?)
  • Sørge for at alt av benkeplater, dørk, skapdører, etc står på gløtt for maksimal utlufting
  • Bruke en fuktfanger (f.eks. en tekstilpose med salt hengende over en bøtte) eller elektrisk luftavfukter
  • Hvis mulig, la det stå litt varme på i båten
  • Tildekke båten med presenning
  • Utvendig vask og polering av båten

Jeg har som vanlig lagt dette inn i en båtwikiside: http://www.baatwiki.no/wiki/Vinteropplag :-)

Link to post
Share on other sites

Spray motor utvendig med 6-66 el.l etter motorvask.

Spray elektriske komponenter som er utsatt for fukt med 6-66. (ankervinsj motor osv.)

Kjøre diesel varmer for fullt for å brenne av koks og sot.

Vaske kjøleskap, og la det stå i "åpen" stilling.

Tørke alt av tau.

Fylle dieseltanken helt full, for å unngå kondens\dyr.

Kontrollere kjølevæske at den klarer vinter kulde.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjører tauene i vaske maskinen med Milo. Og har minst mulig på diesel tankene. Det blir kun noen dråper kondens inni. Men masse kondens på utsiden av tankene om de er fulle, og dette renner ned. og mine ruster mindre på utsiden. Dessuten blir trykket på krybbene mindre.

 

Varmtvannstanken må ikke glemmes

Link to post
Share on other sites

Fylle drikkbar frostveske av en rosa type i vanntanken har jeg god erfaring med, tapp alle kraner til det kommer rosa vann ut. slå av pumpe og la kranene stå åpne( Vann tanken på selvfølgelig tømmes helt for vann først...Men som skrevet over..Litt tidlig å starte dette arbeidet nå? Sesong noen uker /mnd enda vel?

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Fylle drikkbar frostveske av en rosa type i vanntanken har jeg god erfaring med, tapp alle kraner til det kommer rosa vann ut. slå av pumpe og la kranene stå åpne( Vann tanken på selvfølgelig tømmes helt for vann først...Men som skrevet over..Litt tidlig å starte dette arbeidet nå? Sesong noen uker /mnd enda vel?

Jeg har brukt dette stoffet de to siste årene, Får ikke tømt varmtvannstank helt. Og det blir luktende fryktelig av varmtvannet. Så anbefaler på det sterkeste og ikke bruke det hvis du ikke får tømt tanken helt.

har brukt seatronic sin "dyre" og bestmarin sin billige. Skal ikke bruke de igjen, blåse med trykkluft må være det beste!!!!

Link to post
Share on other sites

 

  • Sørge for at alle stoppekraner ved skroggjennomføringene er åpne

Bedre å sette alle ventiler i halvstilling. Da kan det ikke trappes vann inne hverken i kule eller ventilhus.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Monte Carlo, setter frostvesken mye smak ,eller er det bare og skylle igjennom tanken et par ganger?

Nei setter ikke smak, men må skylle gjennom et par tanker om våren

 

Jeg har brukt dette stoffet de to siste årene, Får ikke tømt varmtvannstank helt. Og det blir luktende fryktelig av varmtvannet. Så anbefaler på det sterkeste og ikke bruke det hvis du ikke får tømt tanken helt.

har brukt seatronic sin "dyre" og bestmarin sin billige. Skal ikke bruke de igjen, blåse med trykkluft må være det beste!!!!

Disse dråpene er ikke billige nei, og ja det kan bli lukt av varmtvannstanken. Jeg tilsatte et par topper klor og skylte gjennom 2 ganger..ingen mer lukt. Men selvfølgelig trykkluft er det beste og blås ut vannet..ingen ting som slår det.

Silver viking 15fot 7,5hk honda,79mod Hortensnekka, 84mod Hortensnekka HB640 yanmar 2GM, Mørebasduett seilbåt, Selco 18fot VP171a, Brig 300 6hk Evinrude(stjålet),Skorgenes 340Monte Carlo. om vinteren...Lynx 1300 Yeti

Link to post
Share on other sites

Nei setter ikke smak, men må skylle gjennom et par tanker om våren

 

Disse dråpene er ikke billige nei, og ja det kan bli lukt av varmtvannstanken. Jeg tilsatte et par topper klor og skylte gjennom 2 ganger..ingen mer lukt. Men selvfølgelig trykkluft er det beste og blås ut vannet..ingen ting som slår det.

Da skal jeg prøve litt klor før vannet skal tappes ut, og ta en gjennom skylling etter på.

Våt støvsuger har jeg aldri tenkt på..... :blush: det er jo ikke dumt nei. Mye letter enn å drasse med seg en hel kompressor. Blir det til høsten :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Men som skrevet over..Litt tidlig å starte dette arbeidet nå? Sesong noen uker /mnd enda vel?

Joda, jeg bare forbereder meg mentalt.

 

Sist tok jeg båten opp akkurat i det vannet rundt holdt på å fryse til og det ble en del stress :-)

 

Vi forventer familieforøkning i slutten av september, så det blir nok tidligere landsetting enn normalt i år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...