Jump to content

Koblingsskjema Nord West 370


Frode Lauritzen

Recommended Posts

Noen som vet hvor jeg kan laste ned koblingsskjema, eller oversikt over elanlegget til Nord West 370?

Båten er en 2011 modell. Eieren har hatt problemer med ladingen mens han var på ferie, og elektrikeren fikk ikke til å hjelpe ham uten dette dokumentet.

Nord West er som kjent konkurs, så det var visst ikke så enkelt å finne noen som kunne hjelpe ham.

Noen som vet?

 

Link to post
Share on other sites

Nja, jeg har heller ikke et detaljert koblingsskjema på båten vår, NordWest 420. Men vi er flere her som kjenner disse båtene ganske godt - så kanskje en beskrivelse av problemet kan være en start?

 

Brukerdokumentasjonen ligger i rom ved førerplassen - nede ved beina ut mot skutesida

 

At NordWest skal starte opp igjen snart er nok en smule optimistisk - først må de nye eierne skaffe seg retten til å lage båtene. For det fulgte ikke med konkursboet

Link to post
Share on other sites

Han beskriver problemet som følger; når landstrømkabelen blir koblet til, ryker sikringen på land. Han har satt elektriker på saken, og han mener det er en lader som er problemet.

Han hadde tidligere elektriker vedrørende en annen sak på båten, og tror kanskje disse tegningene/oversikten forsvant den gangen.

Link to post
Share on other sites

Ryker sikringen på land alltid, uansett hvor han ligger?

Er det 220 V agregat ombord?

To muligheter jeg tenker på :

I) Han har en Mastervolt Kombi i båten. Han har trolig også et Masterview display eller Micc panel. På disse kan han stille inn hvor mange A landstrømmen skal dra (om han har andre 220V brukere koblet inn vil da laderen redusere forbruket slik at totalt forbruk ikke overstiger det A tallet han har satt som maks). Mange ganger er sikringen på land 10A eller 16A. Har man stilt powersharing på 16A ombord og det er 10A på land så ryker sikringen på land.

II)Klassikeren i sikring ryker på land er feil på vv bereder. Koble denne fra. Det er to måter å gjøre det på:

a. koble fra i motorrommet rett på vv berederen (åpnde deksel - koble fra 3 ledninger)

b. det er en bryter i salongen (ved MICC panelet/masterview panelet) nevnt over. Denne styrer et relé som slår av og på vv berederen. Releet sitter på 220V tavla som er plassert i det tekniske rommet der lader/inverter og skilletrafo sitter (antakelig i ene stikk kabinen). Koble fra på releet.

 

220V anlegget ombord er lagt opp omtrent slik:

fra innstikket på akterdekket går strømmen til en boks med overspenningsvern. Deretter lang ledning i sløyfer for å hindre skader ved lynnedslag. Så går strømmen inn i 220V tavla i det tekniske rommet der det først sitter et overspenningsvern til. 220V kilde (landstrøm/inverter/generator) styres av et tidsrelé som med 8 sekunders forsinkelse bytter strømkilde fra inverter til landstrøm/generator når disse kobles til. VV bereder er koblet separat utenom inverter, og altså via dette 12V styrte releet som er koblet til bryter nevnt over.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er vel for høyt strømtrekk som er problemet. Slå av alle andre 230V forbrukere i el-fordelingen forutenom lader. Jeg ser enkelte ganger at jeg ved innkopling av landstrømskurs henter et strømtrekk på 22-24 Ampere fra landsystemet inntil jeg slår av tilskrekkelig mange 230V forbrukere. Spesielt om 230V varmesystem er i bruk. Og da går det ikke lange tiden før sikringen på land smeller ut.

 

Det kan selvsagt være feil på 230V forbrukere ombord (kortslutning) men da ville mest sannsynlig kurssikringen ombord også ha røket. Ikke bare landstrømssikringen. Formoder at denne er 16A treg type.

 

Du kan jo også slå ut alle 230V sikringer ombord og så begynne med å slå inn ladekursen og se om systemet holder da for å evt. eleminere eller konstatere denne som feilkilde. Til sist er selve landstrømspluggene (skipsinngangssiden) ganske utsatte på enkelte båter og irr/kortslutning her kan enkelte ganger være potensielt eller i det minste jordfeilfremkallende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...