Frode Lauritzen Startet 12.August.2013 Del på Facebook Startet 12.August.2013 Noen som vet hvor jeg kan laste ned koblingsskjema, eller oversikt over elanlegget til Nord West 370? Båten er en 2011 modell. Eieren har hatt problemer med ladingen mens han var på ferie, og elektrikeren fikk ikke til å hjelpe ham uten dette dokumentet. Nord West er som kjent konkurs, så det var visst ikke så enkelt å finne noen som kunne hjelpe ham. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Vil tro el skjema ligger i dokumentasjonen om båten, rart hvis ikke eiern har dette. Sitér dette innlegget Link to post
Frode Lauritzen Svart 12.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2013 Det er nok nettopp det som er problemet her. Han finner rett og slett ikke dette, og kommer heller ikke på hvor han har lagt det. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 NW starter vel opp igjen i disse dager, men om det er noen som tar telefonen vet jeg ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Nja, jeg har heller ikke et detaljert koblingsskjema på båten vår, NordWest 420. Men vi er flere her som kjenner disse båtene ganske godt - så kanskje en beskrivelse av problemet kan være en start? Brukerdokumentasjonen ligger i rom ved førerplassen - nede ved beina ut mot skutesida At NordWest skal starte opp igjen snart er nok en smule optimistisk - først må de nye eierne skaffe seg retten til å lage båtene. For det fulgte ikke med konkursboet Sitér dette innlegget Link to post
Frode Lauritzen Svart 12.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2013 Han beskriver problemet som følger; når landstrømkabelen blir koblet til, ryker sikringen på land. Han har satt elektriker på saken, og han mener det er en lader som er problemet. Han hadde tidligere elektriker vedrørende en annen sak på båten, og tror kanskje disse tegningene/oversikten forsvant den gangen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 (redigert) Ryker sikringen på land alltid, uansett hvor han ligger? Er det 220 V agregat ombord? To muligheter jeg tenker på : I) Han har en Mastervolt Kombi i båten. Han har trolig også et Masterview display eller Micc panel. På disse kan han stille inn hvor mange A landstrømmen skal dra (om han har andre 220V brukere koblet inn vil da laderen redusere forbruket slik at totalt forbruk ikke overstiger det A tallet han har satt som maks). Mange ganger er sikringen på land 10A eller 16A. Har man stilt powersharing på 16A ombord og det er 10A på land så ryker sikringen på land. II)Klassikeren i sikring ryker på land er feil på vv bereder. Koble denne fra. Det er to måter å gjøre det på: a. koble fra i motorrommet rett på vv berederen (åpnde deksel - koble fra 3 ledninger) b. det er en bryter i salongen (ved MICC panelet/masterview panelet) nevnt over. Denne styrer et relé som slår av og på vv berederen. Releet sitter på 220V tavla som er plassert i det tekniske rommet der lader/inverter og skilletrafo sitter (antakelig i ene stikk kabinen). Koble fra på releet. 220V anlegget ombord er lagt opp omtrent slik: fra innstikket på akterdekket går strømmen til en boks med overspenningsvern. Deretter lang ledning i sløyfer for å hindre skader ved lynnedslag. Så går strømmen inn i 220V tavla i det tekniske rommet der det først sitter et overspenningsvern til. 220V kilde (landstrøm/inverter/generator) styres av et tidsrelé som med 8 sekunders forsinkelse bytter strømkilde fra inverter til landstrøm/generator når disse kobles til. VV bereder er koblet separat utenom inverter, og altså via dette 12V styrte releet som er koblet til bryter nevnt over. Redigert 12.August.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Er vel for høyt strømtrekk som er problemet. Slå av alle andre 230V forbrukere i el-fordelingen forutenom lader. Jeg ser enkelte ganger at jeg ved innkopling av landstrømskurs henter et strømtrekk på 22-24 Ampere fra landsystemet inntil jeg slår av tilskrekkelig mange 230V forbrukere. Spesielt om 230V varmesystem er i bruk. Og da går det ikke lange tiden før sikringen på land smeller ut. Det kan selvsagt være feil på 230V forbrukere ombord (kortslutning) men da ville mest sannsynlig kurssikringen ombord også ha røket. Ikke bare landstrømssikringen. Formoder at denne er 16A treg type. Du kan jo også slå ut alle 230V sikringer ombord og så begynne med å slå inn ladekursen og se om systemet holder da for å evt. eleminere eller konstatere denne som feilkilde. Til sist er selve landstrømspluggene (skipsinngangssiden) ganske utsatte på enkelte båter og irr/kortslutning her kan enkelte ganger være potensielt eller i det minste jordfeilfremkallende. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Jeg hadde det samme problemet og for mitt tilfelle var det selve landstrømskabelen/kontaktene på denne som førte til til problemet. Lån en kabel av naboen og se om det kan løse saken. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.