Jump to content

BMW marinemotorer. Dårlige?


enter4u

Recommended Posts

Basismotorene er fra VM Motori, samme som senere ble tatt i bruk av Mercruiser.

 

Såvidt jeg husker så var det noen av BMW modellene som hadde litt marginalt dimensjonert kjøling...?

 

Vil tippe de BMW motorene som fortsatt er i drift for lengst er oppgradert, og helt kurante..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

De er vel ikke spesiellt dårlige men det gjelder vel de 6-sylindrete 3,6 literne som er produsert av VM Motori og marinisert av BMW i sin tid på 80-tallet før Mercruiser overtok businessen.

Kjølesystemet på disse var vel litt marginalt konstruert og kunne svikte men de fleste er nok oppgradert eller fikset vedr. dette (skrev dette før jeg leste Ivars innlegg :smiley: )

 

VM Motori er italiensk ja, de har produsert Mercruisers 4 og 6 syl. marinediesler i over 20 år og produserer nå bl.a. 4-syl og V6 dieselmotorer til Jeep (jeg har en 5-syl 2000-modell).

 

Deler er neppe noe problem.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

mener toppmodellen var 180hk, ikke 200.

 

Hvis du søker litt på emnet her på bp, så er jeg sikker på du finner endel mer håndfast info

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Chrysler/Jeep hadde noen 4-syl VM motorer på 90-tallet med registerkjede som var noe traktormessig herk med kjede som røyk og topper som sprakk. Kjedet ble etterhvert erstattet med registerdrev slik som på marinemotorene.

Nå har kvaliteten blitt bedre med årene, men enkelte problemer med topper har det nok vært.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mange skriver rett her, men hvordan kan man kalle de dårlige når de går enda! Det kan jeg ikke fatte å begripe. Kjøleproblemene ble velorganisert tatt hånd om av BMW og de fleste ble fanget opp ( i motsetning til hva Volvo gjør)

Har hatt slik 180 hk og aldri problemer der i gården. Det samme med min kompis sin og de ble ikke spart på!

De kan ruste/irre i ventilene, men det er vel som med oss "gamle" et alderdommens tegn.

Et kjøp med en slik motor betinger vel et viss vedlikehold vil jeg tro, men går nok bra!

Link to post
Share on other sites

Hadde en BMW D636 -180 hk i en tidligere båt.

 

Var ubetinget fornøyd med den etter at jeg fikk fikset kjøleproblemet. Dvs. den var utmerket før det også men den tålte ikke belastning for da gikk den varm.

Måtte skifte ventilene på 1 sylinder pga kjøleproblemene. Etter det var det ingen problemer.

 

D636 er lett, støy- og vibrasjonssvak, lettstartet, soter ikke hekken og er driftsikker i alle sammenhenger.

 

Men det finnes alltid noen inngrodde skeptikere til denne motoren. De fleste av de har aldri hatt den selv.

Redigert av KAT (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har hatt BMW D 636 1987 mod. Måtte skifte toppakning (delte topper), men det er vel ikke så unormalt.

Ellers fungerte motoren helt greitt. Var vel gått ca 2100 t da jeg solgte den til fordel for større motor og ikke for at motoren var dårlig.

Husk silicatfri kjølevæske. Kan kjøpes på Biltema.

Link to post
Share on other sites

Forøvrig mariniserte BMW Marine en mengde forskjellige motorer. Både i Diesel og Otto-segmentet. Og en god del av dem var bygget av det som ligner på marsipan, og det var nødvendigvis ikke VM motori sin skyld.

VM Motori er i dag eid av FPT og GAZ.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Verdt en titt:

 

http://bmwmarine.com/

 

http://www.tunnelboresix.com/

 

Populært kalt tunnelbore six motorer pga sin spesielle opplagring av veivakselen uten delbar blokk eller lageroverfall.

 

bilde

 

Etterfølgeren i hvitt med svart hatt

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Marsipan (av latin Marci panis, Markus' brød) er en masse laget av malte, skåldete mandler og melis, med litt eggehvite, eventuelt bare vann, dersom en skal lage marsipan til egge-allergikere. :giggle:


Spøk til side, jeg jobbet litt med BMW marine på 80tallet, og en del av BMW motorer satt som standard i flere Nederlandske lystbåter (Pedro, Van Marijn, og et par til jeg faktisk ikke kan navnet på). Min erfaring er med motorene fra den gangen.

 

Det jeg husker spesiellt er B130, der alt som var i kontakt med sjøvann hadde en lei tendens til å ikke være der neste gang du kom ombord.

Sjøvannsslangene på D150 og D190 som forsvant, sammen med båtene i dypet. Drevinnfestinger som tærer rett av. Manifoiler og raisere som varte trekvart sesong. Årsaken til at de høye herrene i Munchen ga Maier sparken og overlot hele satsningen til Mercury for bokført verdi av fabrikken i Belgia var nok neppe at BMW marine var en suksess de siste ti årene av sin levetid?


Motorer med tunnelbore er ikke ukjent for maskinister som har seilt på de gamle MTBene med mtu / Maybach motorer. Disse var ute med Tunnebore 40 år før TB-Six kom på markedet. :smiley:

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

mener å huske det ble solgt noen norske båter med BMW bensinmotorer på 80-tallet - men lite man ser til disse idag... første gang jeg hører at de hadde så store tæringsproblemer.

 

Hva slags andre basismotorer brukte de da?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hatz diesel på D50 bl.a.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidliger eid en Master 820 å valge en uten bmw for at den skulle være mere lettsolgt den dagen jeg skulle selge den.

Hadde VP med god tilgang på deler og service.

Båten ble solgt i løpet av kort tid selv i et dårlig marked.

Vi hadde en 165 HK som jeg syntes ble litt lite, men det hadde jeg vel følt ansett :crazy: .

 

Master er en kjempe bra båt. Lykke til :seeya:

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har tidliger eid en Master 820 å valge en uten bmw for at den skulle være mere lettsolgt den dagen jeg skulle selge den.

Hadde VP med god tilgang på deler og service.Båten ble solgt i løpet av kort tid selv i et dårlig marked.

Bare for å være nysjerrig; tenker du at du fikk solg båten fortere og til bedre pris i et dårlig marked fordi du hadde VP?

Link to post
Share on other sites

Det kan jeg ikke garatere KAT, men jeg kjøpte selv en Master med VP fordi det var en kurant motor.

Kanskje dette med en kombinasjon av flere ting gjorde at jeg fikk solgt den raskt.

 

Jeg skal ikke komme med påstand at bmw er en dålig motor, men har sett en del negative uttalelser om den som kan gjøre den vanskeligere å selge.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...