Jump to content

Hva er forskjell på mercruiser bravo transom og magnum transom?


nb800

Recommended Posts

Det lurer jeg også på. Jeg har transom fra 1998 med Bravo 3X drev fra 2003. Antok at det var standard transom men trolig er det noe de kalte High Performance transom i sin tid.

 

http://www.mercurymarine.com/repower/mercruiser/new-engines/mercruiser-transom-assembly/

 

Denne er nyttig http://www.boatfix.com/merc/Bullet/00/00_08.pdf

 

På side 20 her kan man identifisere Magnum og High Performance Transom (samt side 6, punkt 26 og 27) http://www.tsgmarine.no/deler/manualer/drev/bravo/4%20B%20Service%20Procedures%20Requiring%20Major%20Disassembly.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Videre på side 5 punkt 19 og side 6 punkt 24/25, High Performance har en spesiell foring for hinge pin og en helt annen hinge pin uten gjenger. Så da har ikke jeg high performance iallefall.

Men har allikevel Bravo 3X. Kanskje jeg har magnum transom.. får sjekke litt nærmere.

 

Her mere info http://www.perfprotech.com/blog/articles/mercruiser-transom-assemblies

 

 

Mercruiser Bravo Transom Specifications:

Bravo Production Transom, die cast gimbal ring
Bravo Magnum Transom, sand cast gimbal ring
Bravo High Performance Magnum Transom, no trim sender, solid hinge pins

 

 

Flere som lurer på det samme http://www.offshoreonly.com/forums/drives-lower-units/291588-need-education-transom-assemblies.html

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Min transom, dvs. gimbal ring er nok magnum.. har sjekka i forhold til bildet på side 4B-20 i manualen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jo vi vet at du må ha magnum transom for å bruke Bravo X drev. Ref. innlegg #2

 

http://www.mercurymarine.com/repower/mercruiser/new-engines/mercruiser-transom-assembly/

 

"The Bravo transom accepts any standard Bravo One, Bravo Two, or Bravo Three drive."

"The Magnum transom accepts any standard, X or XR drive. It features lower restriction exhaust and stronger castings to manage high power engines at high boats speeds."

 

Her er fasitsvaret http://www.boatfix.com/merc/Bullet/00/00_08.pdf

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja dette var jo litt pussig. Hvorfor står det da at:

 

"When replacing a current Bravo Drive with a Bravo One X /
Two X / Three X, Bravo One XR or Bravo One XZ Drive a
Magnum or Hi-Performance Transom must be used"

 

Men det er jo mulig at de passer uansett rent fysisk.

 

Og foruten red dot gimbal bearing, dette:

 

NOTE: When installing an X / XR / XZ drive unit, the trim cylinders must have the 15768A3
Tilt Limit Spacer Kit installed in the trim cylinder to prevent U-Joint damage when the unit
is in a full up position. To identify if the cylinder already has the spacer kit installed extend
the cylinder to full trailer position. With the spacer installed, the cylinder should only extend
to 26 7/16 in. (671 mm). Without the spacer, the cylinder will extend to 27 1/16 in. (687 mm).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...