Jump to content

Er det mulig å nytte et volvo penta rb gir kontinuerlig i revers?


Spruce

Recommended Posts

Hei

 

Lurer på om det er mulig å kjøre rb giret til min volvo penta md2b i revers slik at jeg kan nytte høyredreid propell? Jeg leste et gammelt emne her på baatplassen hvor jeg kom til konklusjon om at dette vil gå greit og har allerede kjørt i 15 minutter. Men grunnen til at jeg spør igjen er at på turen slurte giret litt når jeg nermet meg halv gass. Dermed tenkte jeg det var best å komme seg i land for å få dette skikkelig avklart. Har i ettertid kommet frem til at sluringen kan ha oppstått av at propellen som ikke ligger mer en ca 10 cm under vann kan ha slukt med seg luft i bølgene og dermed lettet på propelltrykket som holder giret i inngrep. Jeg kunne tydelig se akslingen trekkes bakover når giret slurte og når propelltrykket presset den inn igjen, gikk giren skikkelig i inngrep.

 

Er det noen her som har meninger om dette, eller som selv har nyttet sitt rb gear i revers over lengre tid med suksess?

Redigert av Spruce (see edit history)
Link to post
Share on other sites

RB gearet er bygget opp slik at det er forskjell på utvekslingen forover og bakover. Og i tillegg er det beregnet slik at når du har gearet i "forover" så vil propellen trykke forover, mot inngrepet i konen som er på yttersiden av konen, og når gearet står i "bakover" så er inngrepet på trekksiden av konen som er på innersiden av konen, og når propellen din skyver fremover når gearet står i "revers" vil det ikke være mulig å opprettholde nok friksjon, siden gearet da egentlig skal ha trekk i flensen, og ikke trykk. Og gearet tåler ikke at du presser på gearhendelen når den er i inngrep, den skal bare hjelpe propellen til å enten skyve eller trekke i konen.

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at det skal være sånn slakk i utgående aksel?

 

Går utifra det ja. Ettersom giret er konstruert slik som Toroa nevner nedenfor. Flensen på giret kan flyttes noen mm i hver rettning. Kommer ann på om du har giret i "forover" eller "revers".

 

 

 

Og i tillegg er det beregnet slik at når du har gearet i "forover" så vil propellen trykke forover, mot inngrepet i konen som er på yttersiden av konen, og når gearet står i "bakover" så er inngrepet på trekksiden av konen som er på innersiden av konen, og når propellen din skyver fremover når gearet står i "revers" vil det ikke være mulig å opprettholde nok friksjon, siden gearet da egentlig skal ha trekk i flensen, og ikke trykk.

 

Au da. Det var dette jeg var redd for. Men er det ikke da litt merkelig at giret gikk i inngrep når akslingen ble presset forover etter sluringen var over og vi akselerert til en ca 4-5 knop?

Link to post
Share on other sites

Se her ja. Tror jeg begynner å forstå hvordan giret fungerer nå. Det er nokk bare gearhendelen som holder den i gir, og at jeg presser motsatt er nokk ikke så bra, så det er nokk best å begynne å lete etter en venstre propell. Da er jeg ihvertfall på den sikre siden. Synd det er så få av dem som dukker opp, og de som gjør passer som regel ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...