mrkapitan Startet 12.August.2013 Del på Facebook Startet 12.August.2013 Hei. Noen som har slik båt? Tenker å slå på stortromma til neste vår å bestille en, men er usikker på om det er veldig nødv med trimflaps? Redd for at båten faller lett på siden i plan. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hawthorne Svart 12.August.2013 Del på Facebook Svart 12.August.2013 Har 64DC med F150. Har aldri savnet trimflaps. Vi bruker båten i Oslofjorden, til både korte og lange turer. 64DC anbefales, og 65 er sikkert enda bedre :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mrkapitan Svart 12.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2013 Ok! Da skal det vel ikke være noe problem uten, blir mere ett luksusproblem. Det er så og si samme skroget på de har jeg forstått. Kjører du med orginal propell, vurderer å bestille reliance stål Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Det er vel samme skrog som 64DC. Yamaha F150 er midt i blinken for denne båten. Trimflaps ville jeg kun vurdert om det var for å rette opp skjevhet pga last eller vind. Ang propell, så er Ballistic 17" en perfekt match. 19" blir for tung med litt last. Du gjør ikke feil ved å gå for 65DC og F150. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gjennomsnittsman Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Hei. Noen som har slik båt? Tenker å slå på stortromma til neste vår å bestille en, men er usikker på om det er veldig nødv med trimflaps? Redd for at båten faller lett på siden i plan. Jeg har hatt en 65dc i to år. Med trimplan. Det føles helt unødvendig. Jeg fikk de på kjøpet, men ville ikke vurdert det dersom jeg måtte betale for det. Ellers en helt perfekt båt! Løp og kjøp. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eXpence Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Ok! Da skal det vel ikke være noe problem uten, blir mere ett luksusproblem. Det er så og si samme skroget på de har jeg forstått. Kjører du med orginal propell, vurderer å bestille reliance stål Jeg har forøvrig en ekstra, strøken "blank" stålpropell liggende som jeg ikke bruker på min 64DC med F150 ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mrkapitan Svart 13.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2013 Jeg er litt spent på farten, varierer med erfaringer fra 40-43, 6 knop med samme båt/motor... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 Har sett 42 tallet på 64DC med F150 og 17" Ballistic. 19" Ballistic ga omtrent samme fart på lett båt, men på lavere turtall (ca5400) og var vesentlig svakere og tregere i plan med last. Rådet er å ikke gå for for høy stigning. 17" Ballistic er perfekt og gir ca 5800-5900 på wot og riktig trim. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 13.August.2013 Del på Facebook Svart 13.August.2013 (redigert) Er man litt opptatt av fart så må den vel kunne leveres med nye F200 som er basert på F150 og veier ikke mange kg mere. Båten leveres jo med opp til 225 hk V6 men den nye F200 har nok en behageligere pris og er nok et perfekt valg vil jeg tro. Og vurder 4-blads stålpropell.. min erfaring er at rette propellen gir bortimot samme toppfart som 3-blads, men bedre marsjfart, akselerasjon, grep i vannet og forbruk. Jeg har nå 18" 4-blads, og får samme toppfart men ved lavere turtall enn med 19" 3-blads stål. Og kunne løfte motor 1-2 hull opp på akterspeilet. (2 hull anbefales ikke for de som liker å svinge mye). Redigert 13.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mrkapitan Svart 15.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2013 Er det noen som har sett forbruksdata lr kansje noen som har 65 dc med 225 hk? Hvordan er forbruket mot F150 i registeret 20-30 knop. Toppfarten er og interresang? Har lest litt i forum , noen svenske forum også der nye lykkelige båtkjøpere har blitt svært skuffet da de testet båten første gang, med toppfart på 35-36 knop( med F150)? Det virker som forhandler monterer motor for langt ned i disse tilfella. Er det sån at du må be forhandler montere i hull 2 lr 3, ser det varierer litt i hvilket hull folk har montert motor i på samme båt og samme motor så blir litt usikker hva som er optimalt. En ting har jeg skjønt at orginal proppen er crap at man må få tak i stålpropell Reliance vs ballistic propp? Erfaringer ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
eXpence Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 (redigert) Sikker på at originalpropellen på F150 er søppel? Jeg og faderen har identiske 64DC'er/Yam F150. Jeg har flott blank stålpropell som gir rett turtall på WOT, faderen har original sort stålpropell. Begge går like fort, ca. 40-41 knop, 42 tallet er mulig med lite bensin i tanken, god tilt, flatt vann, hjemlengsel og kjøttkaker til middag... Redigert 15.August.2013 av eXpence (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mrkapitan Svart 15.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2013 Sikker er jeg ikke, men ser rundt om på forskjellige forum at historien gjentar seg at ballistic prop og reliance er bedre på toppfart akselrasjon og forbruk, men ser hva du skriver. Ser også,det er forskjell på monteringshøyde over aktern. Kjørfakta yamaha hever den 36 mm og bruker reliance 13 3/4 x 19"-M (hull 3) da får de maxfart på 43 knop. ( sikkert med nesten tom tank og en svært spinkel testmann) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 64dc og F150 ligger på rundt 1 l/nm i 23-27 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 En ting har jeg skjønt at orginal proppen er crap at man må få tak i stålpropell originalpropen hvis det er Yamahas svartlakkerte , er stålpropell, og en helt grei allrounder. Ikke alltid det er så mye å hente på fancy propell - man må nesten bare prøve Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Jeg har prøvet noen propellere på denne kombinasjonen. 17" Ballistic var en perfect match. Raskere aks, bedre baugløft, tåler ventilering bedre og ga høyere toppfart en svart orig stål. Turtallet var ca 5800 med riktig trim. 19" ballistic ble for svak med litt last og bare 53-5400 på wot. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mrkapitan Svart 15.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2013 Har du link til akkurat den ballistic proppen? Pris? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 15.August.2013 Del på Facebook Svart 15.August.2013 Delenummer 345932 Ballistic 14 3/4 x 17R Se side 32 her http://www.progressing.no/propell/miubkatalog.pdf Koster 380 USD her: http://m.deepblueyachtsupply.com/propellers/michigan-wheel-ballistic-propellers/ModelNumber/BALLISTIC-345932 Seriøs butikk og trygge å handle med. Progress as er importører her i landet. Selges normalt i norge for underkant av 5 k mener jeg og huske. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 (redigert) Optimal toppfart og optimal marsjfart (vedr. forbruk/støy) er sjelden mulig å kombinere med en og samme propell. 98% av båtbruken skjer vel nærmere marsjfart enn toppfart så her er det mulig å bare se seg blind på toppfarten. Redigert 16.August.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 (redigert) 17" er den beste all round propellen på denne kombinasjonen. Man vinner nok kanskje en knop på 19" med fjærlett båt, maks tyn og maks trim, men taper på stort sett alt annet inkludert et maksturtall som er for lavt. Redigert 16.August.2013 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mrkapitan Svart 16.August.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2013 Sap 2000, anbefaler du ikke reliance propellen de bruker i yamaha kjørfakta. Er veldig brae resultat der på forbruk og fart med både 2 og 4 personer... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 16.August.2013 Del på Facebook Svart 16.August.2013 Sikkert bra den, men har nesten til gode å høre ett negativt ord om Ballistic. Relativt gunstige i pris om man kjøper fra utlandet er de også (ebay?). Prøvde med en blank Yamahaprop en gang. Det smalt mye under giringer da det ikke var noe gummidemping i bosset. Satt på Ballistic og giringene var som smør. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.