Jump to content

Yamarin 65 DC Yamaha 150 hk, erfaringer? Trimflaps?


mrkapitan

Recommended Posts

Hei. Noen som har slik båt? Tenker å slå på stortromma til neste vår å bestille en, men er usikker på om det er veldig nødv med trimflaps? Redd for at båten faller lett på siden i plan.

Jeg har hatt en 65dc i to år. Med trimplan. Det føles helt unødvendig. Jeg fikk de på kjøpet, men ville ikke vurdert det dersom jeg måtte betale for det. Ellers en helt perfekt båt! Løp og kjøp.

Happy wife, happy life

Link to post

Er man litt opptatt av fart så må den vel kunne leveres med nye F200 som er basert på F150 og veier ikke mange kg mere.

Båten leveres jo med opp til 225 hk V6 men den nye F200 har nok en behageligere pris og er nok et perfekt valg vil jeg tro.

 

Og vurder 4-blads stålpropell.. min erfaring er at rette propellen gir bortimot samme toppfart som 3-blads, men bedre marsjfart, akselerasjon, grep i vannet og forbruk.

Jeg har nå 18" 4-blads, og får samme toppfart men ved lavere turtall enn med 19" 3-blads stål. Og kunne løfte motor 1-2 hull opp på akterspeilet. (2 hull anbefales ikke for de som liker å svinge mye).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Er det noen som har sett forbruksdata lr kansje noen som har 65 dc med 225 hk? Hvordan er forbruket mot F150 i registeret 20-30 knop. Toppfarten er og interresang? Har lest litt i forum , noen svenske forum også der nye lykkelige båtkjøpere har blitt svært skuffet da de testet båten første gang, med toppfart på 35-36 knop( med F150)? Det virker som forhandler monterer motor for langt ned i disse tilfella. Er det sån at du må be forhandler montere i hull 2 lr 3, ser det varierer litt i hvilket hull folk har montert motor i på samme båt og samme motor så blir litt usikker hva som er optimalt. En ting har jeg skjønt at orginal proppen er crap at man må få tak i stålpropell

Reliance vs ballistic propp? Erfaringer ?

Link to post

Sikker på at originalpropellen på F150 er søppel? Jeg og faderen har identiske 64DC'er/Yam F150. Jeg har flott blank stålpropell som gir rett turtall på WOT, faderen har original sort stålpropell. Begge går like fort, ca. 40-41 knop, 42 tallet er mulig med lite bensin i tanken, god tilt, flatt vann, hjemlengsel og kjøttkaker til middag...

Redigert av eXpence (see edit history)
Link to post

Sikker er jeg ikke, men ser rundt om på forskjellige forum at historien gjentar seg at ballistic prop og reliance er bedre på toppfart akselrasjon og forbruk, men ser hva du skriver. Ser også,det er forskjell på monteringshøyde over aktern. Kjørfakta yamaha hever den 36 mm og bruker reliance 13 3/4 x 19"-M (hull 3) da får de maxfart på 43 knop. ( sikkert med nesten tom tank og en svært spinkel testmann)

Link to post

En ting har jeg skjønt at orginal proppen er crap at man må få tak i stålpropell

 

originalpropen hvis det er Yamahas svartlakkerte , er stålpropell, og en helt grei allrounder. Ikke alltid det er så mye å hente på fancy propell - man må nesten bare prøve

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delenummer 345932 Ballistic 14 3/4 x 17R

Se side 32 her http://www.progressing.no/propell/miubkatalog.pdf

 

Koster 380 USD her: http://m.deepblueyachtsupply.com/propellers/michigan-wheel-ballistic-propellers/ModelNumber/BALLISTIC-345932

Seriøs butikk og trygge å handle med.

 

Progress as er importører her i landet. Selges normalt i norge for underkant av 5 k mener jeg og huske.

Mvh. SAP

Link to post

Optimal toppfart og optimal marsjfart (vedr. forbruk/støy) er sjelden mulig å kombinere med en og samme propell.

98% av båtbruken skjer vel nærmere marsjfart enn toppfart så her er det mulig å bare se seg blind på toppfarten.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...