Jump to content

Ønsket meg en skikkelig bærbar båt-reiseradio. Fant en !

Worry II

Recommended Posts

Har en Tivoli DAB radio på kjøkkenet, iht kona som bruker den mest kan spille ca en dag på samme lading. Samme radio uten DAB spiller i dagevis på en lading.

Det er kortere batterilevetid på DAB versjonen enn FM versjonen, men tilstrekkelig likevel.

For øvrig radioer jeg har mye glede av:-))

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Pinell Go, som skryter av 24 timer brukstid på batteri, har et batteri på 7,4 V, 5000mAh.
( http://www.dinside.no/916614/pinell-go )
Rundt regnet betyr det nokså nær 200 mA strømforbruk.
Med en bra switch-mode stømforsyning fra 12 V kan den (i alle fall teoretisk) klare seg med 150 mA fra 12V.

Min gamle Sanyo kassettradio trekker ca 15 mA fra 12 V. Da bruker jeg en billig sigarett-tenner-plugg fra Clas O for å redusere spenning til 6 V. Ca 100 kr for noen år siden. Jeg kan ikke forestille meg at dette er switch-mode spenningsregulator.
Jeg må skru opp lyden mer enn jeg liker for at strømtrekket skal øke til 16 mA.

Dette tyder på at DAB fortsatt bruker 10 ganger så mye strøm som en gammel god .....

På den annen side, 1,5 W til en DAB radio er heller ikke all verden.

• 2 år senere...
Guest Avmønstret#

Selvfølgelig er en Tandberg TP 41 (?) uslåelig. Her er en "prosjekttråd", se http://www.norskhififorum.no/forum/viewtopic.php?f=13&t=82.

Men kan vi ha glede av en sånn radio når FM-båndet slukkes??

bilde

Har krøpet til korset og selv kjøpt meg en restaurert Tandberg tp41. "Verdens beste radio"? Tja, kanskje. Til å nærme seg 50 år gammel leverer den, mildt sagt, utrolig bra lyd. Og duverden for en god mottakerdel det må være i den radioen, tar ned bedre enn de tivolier osv jeg har i huset fra før, helt suverent. Med utgang for ekstra høyttaler, inngang for hva som helst, hodetelfoninngang og tilrettelagt for montering i bil/båt med egen "kassett/oppheng" (fås kjøpt nytt), pluss deletilgang og en haug med reperatører rundt i landet, og egne forum for entusiaster.

Må være det beste radiokjøpet jeg har gjort noen gang. 700,- på finn.no pluss en kjøretur og prat med en dedikert Tandberg entusiast.

Noen som snakket om batterilevetid? Pleier å vare ett år eller to med jevn bruk fikk jeg høre. Det må duge.

---

Litt synd at jeg så lyset så sent, rett før FM båndet skal slås av. Får nyte den tiden som er igjen.

bilde

bilde

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Etter å ha lest tråden blir det en tur inn til byen for å kjøpe ny bærbar båtradio med Dab+ og blåtann. Har tenkt på det lenge, men av og til må jeg bare ha sparket bak, og det klarte denne tråden på en behagelig måte.

Så til dere som har peil: Har sirklet inn Tivoli PAL+ m/ blåtann (16 timer batt.tid) pga gode opplevelser med den gamle Tivoli FM-radioen, samt Pinelli Go+, med 24 timer spilletid og noe bedre blåtannlyd (aptX-støtte). Hvor mye betyr apt-X på en slik liten tass?

Hva bør valget være? Banker Pinelli Tivoli Pal+ på lyd? Bruksområdet er opp og ned på fb, ut på skjæra, overalt og hvorsomhelst, så større fysisk format (større radio) er ikke aktuelt.

Redigert av Tilde (see edit history)
Guest Avmønstret#

Er egentlig flere muligheter. Kan jo bruke en sånn dings på avsendersiden som sender på FM båndet, men mine erfaringer med et par stykker tilsier at de fungerer "sånn passe". 

Om jeg går for å kjøpe monteringskittet og monterer den "fast" i båt så blir mulighetene mangfoldige. En blåtannmottaker koblet til radioen er vel det enkleste. Så koble til en ekstern høyttaler i cockpit (er høyttalere der fra før). 

Da kan jeg pælme det bælstygge bilanlegget langt pokker opp på land. Og vil jeg ha en stilfull og god radio med på picknick er det bare å ta den ut av "kassetten" og med på tur. 

Havgap, 

i innlegg nr 6 i denne tråden forteller du om hvordan du shina en Tandberg TP 41. Jeg fikk en slik igår, og vet enda ikke om den virker. 

så jeg har noen spørsmål:

- Jeg fikk ikke med noen strømtilførsel, hvordan kan jeg skaffe en? Hvis jeg skal lete etter en brukt, hva skal jeg se etter?

I tråden din forteller du at du skifta stabkrets.

- Hvordan vet du at den bør skiftes, hvor skaffer jeg en slik krets og hvordan skiftes den?

Ellers var tråden din veldig selvforklarende, kommer sikkert tilbake med mere spørsmål etterhvert som jeg kommer igang.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...