Todah Startet 13.August.2013 Link til dette innlegget Startet 13.August.2013 Båten veier ca 4 tonn, pluss diesel, vann, gummibåt, turoppakning, ja,,, kone og barn er jo også med :-). Tilsammen blir dette noen hundre kilo. Hva kan forventes av hastighet og kan det gjøres noe for å øke hastigheten,,,,uten å bytte motor? Sitér dette innlegget Link to post
ollebolle2 Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Hadde en slik båt med Cummins 210hk og marsjet rundt 20. Husker ikke toppfarten. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Titta litt på de som ligger på Finn.no, men det må være noen der som er vel optimistiske... Antagelig bør du få en toppfart på 23-24 knop, og marsjfart på 20. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Jeg har samme motor som deg i en Wiking 26, som veier ca 3500. Med samme oppakning som deg når jeg 18/19 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Haa- Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Vi har en 97mod Viksund 270 fly, Mercruiser D3,6l 180hk med Bravo3 drev og originale 20p propellere. Toppfarten er 23knop, og vi pleier og marsje i 18-20knop. Forøverig veldig fornøyd med båt og motor, bortsett fra at den er noe baktung... Sitér dette innlegget Link to post
Rune Fredriksen Svart 13.August.2013 Link til dette innlegget Svart 13.August.2013 Hei, har en 270 med Volvo kad43 marsj på 23,24 forrige eier mente den skulle gå 30 knop på maks, men når jeg har prøvd har jeg ikke fått mer en 29,8 Sitér dette innlegget Link to post
Todah Svart 14.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Det ser ut som jeg da burde fått større marsjfart enn hva dagens tilfelle er. Jeg har når lett maks turtall på 3800 når båten er "tom", har jeg mye last blir den treg å få opp. Jeg ligger å marsjer på ca 3200 og med "fullastet" båt, kommer jeg opp i ca 13+ knopp.... og dette synes jeg er for lite i forhold til motor, svar fra dere, og oppgitte data fra produsent. Jeg har bravo to drev. Her må det vel være noe som ikke stemmer??? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Utveksling på drevet, skitten intercooler eller turbo, slappe dyser etc på motoren, propell, vekt, mange lag bunnstoff etc. Det er mye som kan spille inn. Større flaps og/eller speedrails kan også hjelpe hvis båten er baktung. Sitér dette innlegget Link to post
Todah Svart 14.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Her er det vel bare å utelukke de momentene som kan ha invirkning: Utveksling på drev: har ikke jeg peiling på, hvilken betydning kan det ha, har jeg rett type drev (Bravo to)? Intercooler og Turbo blir vasket neste uke Bunnstoff: har ikke vært bortskjemt med det fra tidligere eier, eller: når bør man renske bort all bunnstoff? Dysene ble det tatt service på i vår Propell kan byttes til stål Større flaps: kan sikkert opptimaliseres Speed rails er verdt ett forsøk? Har montert platting bak og forholdsvis tung gummibåt så den er noe baktung ja.... Sitér dette innlegget Link to post
Todah Svart 14.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Haa- : hva har du av turtall på marsj? Sitér dette innlegget Link to post
Haa- Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 3300rpm = 18-19knop. (GPS knop) Hvor høy er farten når du har toppturtall 3800rpm da? Hvis den ikke er bortskjemp med bunnstoff kan det jo være mye groe!? Jeg tok jobben med å fjerne alt bunnstoff og begynne på nytt i fjord...puhh... Ikke at det er så mye groe i Mjøsa hvor båten stort sett står, men det ble veldig fint;) Du kan jo eventuelt sjekke utvekslingen på drevet og propell str. (diameter og stigning) hvis du tar et lite bad? Eventuelt har et vanntett kamera. Ville nok også anbefalt stålpropell, uten at det vil gjøre den store forskjellen på farten da... Sitér dette innlegget Link to post
Todah Svart 15.August.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 toppturtall, 3800 rpm, = 23,5 knop Joda den har fått bunnstoff av meg og er ikke grodd, jeg har havn i brakkvann. Hvor tykt lag var dete du skrapte vekk av bunnstoff? Ja jeg skal sjekke utvekslingen, pluss propell Hvilken utveksling har du? Ville du tro at speed rails kunne hjulpet? (pluss stålpropell) Skal sjekke om jeg får lånt ett bravo tre drev,,, bare for å teste... Jeg har også en St.Crus, er veldig fornøyd med båten, minuset er farten....18 - 20 knop er passende for min del. Hva har du av maks turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Haa- Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Toppturtall ligger rett oppunder 3800rpm, og ca samme fart som deg. Jeg skrapte vekk alt bunnstoff, ned til primeren. MYE jobb;) Utvekslingen på mitt drev er 2.20:1 (Bravo3 duoprop) Speedrails har jeg ingen formening om, men tviler på at det blir noen store forskjeller på farten... Samme med stålpropell, det er helt klart bedre, men tviler også på at du får så mye mere fart ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.