kito Startet 2.April.2003 Del på Facebook Startet 2.April.2003 Har problem med at i dårlig vær (mye sjø) så slår bølger opp, følger dekk og vindsjerm og trenger inn i overgangen mellom vindsjerm og kalesje :diving. Problemet kan selvfølgelig reduseres ved at man endrer vinkelen mellom båt og bølger, eller at man holder seg hjemme . Jeg er takknemlig for alle tips til å løse/redusere problemet. http://www.minebilder.no/thumbC/C1351/fcb6...lsl4ey3n6vc.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Pondus Svart 2.April.2003 Del på Facebook Svart 2.April.2003 Dersom det er sjøsprut som er problemet vil jeg tro at en liten skjerm på toppen av vindskjermen gjør nytten. Vet ikke hvor lett det er å ettermontere slik, men vi hadde dette en Nidelv 28 vi eide tidligere. Dette var av en tidlig årgang (før -84) som hadde noe dårlig løft i baugen. Dette resulterte lett i mye sjøsprut, men vi var aldri plaget av at vannet sneik seg inn mellom vindskjerm og kalesje. Sitér dette innlegget Link to post
MVH Svart 2.April.2003 Del på Facebook Svart 2.April.2003 Jeg hadde en hurtiggående båt med kalesje en gang med samme problemet. Den var lav og jeg fikk sjøer inn på dekk og opp på vindskjermen og vann inn mellom aluminiumslist og kalesje. Det jeg gjorde var å legge en vinkellist som jeg borret huller i hvor festene for kallesjen var, tok av festene, skudde de på igjen gjennom listen så den ble hold på plass av denne. Når så sjøen traff listen ble den stoppet der før den nådde fram til kalesjen. Jeg vet ikke om jeg beskriver dette klart, men jeg håper du forstår. Det var vellykket for meg i alle fall. Hilsen MVH Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 2.April.2003 Del på Facebook Svart 2.April.2003 Hei, Går ut i fra at kalesjen din er forholdsvis stram, slik at det ikke er store glipen mellom kalesjen og vindskjermen? Da kan du til nød ta og legge en litt tykk stripe med klar silikon på tvers av vindskjermen (rett over knappene til kalesjen). Kanskje ikke den peneste løsningen - men det fungerte på den forrige båten jeg hadde. Etter jeg gjorde dette fikk jeg ikke vann inn i båten - silikonstripa tok av. En annen mulighet er å få en kalesjemaker til å sy på noen ekstra centimeter på kalesjen, og så lage festeanordninger på siden slik at denne kan strammes 100 % tett over vindskjermen (dette kommer an på vindskjermen din - ikke sikkert dette er mulig pga profil etc) Sitér dette innlegget Link to post
Kare_L Svart 2.April.2003 Del på Facebook Svart 2.April.2003 Kalesjen på min båt har en tykk stripe av gummi langs kanten, som skal redusere lekkasje. Det virker forsåvidt brukbart, men helt vanntett er det ikke. Hva med borrelås? Kåre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.