Jump to content

Båtelektrisk mysterium ...


Haugvar

Recommended Posts

I dag har jeg flyttet forbruksbanken i båten til motsatt side for å få en jevnere vektfordeling i båten. For å gjøre dette forlenget jeg batterikablene 5 meter med 70 kvadrat fortinnede kabler.

 

Mysteriet er som følger:

Jeg har to hovedbrytere, én til startbatteriet og én til forbruksbanken.

Vanligvis viser displayet 0,0 volt for startbatteriet når jeg skrur på bryteren til forbruksbanken og lar bryteren til startbatteriet være av.

Nå viser displayet 0,7 volt for startbatteriet selv om bryteren til dette er avslått!

Jeg kan ikke forstå at å forlenge batterikablene til forbruksbatteriet kan være årsak til dette. Eller er det noe jeg har oversett?

 

Takknemlig om noen forstår seg på dette.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Skisse er det dårlig med. Dette er en 2011-modell Bavaria, så jeg ville ikke koble annet enn å forlenge batteriledningene. Regner med at det meste skal være på stell.Forlengede ledninger skal da ikke føre til noe annet enn et evt. spenningsfall på kretsen til forbruksbanken??Sent from my iPad using Tapatalk HD

0,7 V kan tyde på en diode eller annen halvleder. Har du noe elektronikk for batteriene, en lader eller annet som er innkoplet selv om bryteren av avslått?
Det må i så fall være landstrømsladeren, men den er ikke koblet til. Displayet har vist 0.0 volt med startbatteribryteren avslått inntil i dag ....Sent from my iPad using Tapatalk HD
Har du en skisse som viser hvordan dette er koblet sammen? Når du sier "display", mener du da et rent voltmeter eller en form for kombi-instrument?
Displayet er hovedpanelet som leveres fra Bavaria ...
Link to post
Share on other sites

Hva slags display er det egentlig du snakker om? Er det et vanlig digitalt multimeter, er de så høyohmige at det ernok å holde i en av ledningene uten tilkobling til noe som helst og fort lese 1V.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Så mystisk kan det ikke være.

Utgående i fra at displayet måler etter utgangen av hovedbryteren (blir også gjort spenningsløs)
finnes det jo ikke mange muligheter.

Enten er hovedbryteren utett, eller det finnes en annen vei som gjør at det finnes kontakt.

Er det hovedbryteren da kan du ohme gjennom den.
Er den ok. da kan ikke noe gjennom den fordi det er en mekanisk kontakt.

Men finnes det bare noe tilkoblet direkte på pluss da kan det være det som lekker.
I så fall finnes det mange muligheter for spenningen for å finne en vei,

også gjennom andre forbrukere (!) og isolasjonsfeil.

Men da trenger du jo bare å bruke eliminasjonsmetoden.

 

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Tipper du får induksjon av kablene som ligger tett inntil hverandre såpass langt. Prøv å skru av batteriklemma på startbatteriet og sjekk hva du måler da.

Regner med at det er samme spenningen fortsatt, men at den vil forsvinne hvis du setter på bittelitt belastning (motstand mellom) pluss og minus ved for eksempel starteren. Prøv med en liten pære el.

Mons

Link to post
Share on other sites

Tipper du får induksjon av kablene som ligger tett inntil hverandre såpass langt. Prøv å skru av batteriklemma på startbatteriet og sjekk hva du måler da.

Regner med at det er samme spenningen fortsatt, men at den vil forsvinne hvis du setter på bittelitt belastning (motstand mellom) pluss og minus ved for eksempel starteren. Prøv med en liten pære el.

Fantastisk med sånne forum! Så mange hyggelige, behjelpelige mennesker!!

Tenkte litt på at paralelle kabler kan være en årsak. De følger hverandre jo hele veien rundt. Kanskje jeg skulle droppe jordingen på denne runden og kanskje ta korteste veien til jord på motoren for jording? Så kan jeg jo egentlig blende den gamle jordingskablen?

ER det slik at +/- ikke bør ligge for tett?

Link to post
Share on other sites

Pluss og minus kan med fordel gå sammen, gjerne tvinnet.
Sukk ... Da var jeg like langt.Sent from my iPad using Tapatalk HD
Så mystisk kan det ikke være. Utgående i fra at displayet måler etter utgangen av hovedbryteren (blir også gjort spenningsløs)finnes det jo ikke mange muligheter.Enten er hovedbryteren utett, eller det finnes en annen vei som gjør at det finnes kontakt.Er det hovedbryteren da kan du ohme gjennom den.Er den ok. da kan ikke noe gjennom den fordi det er en mekanisk kontakt.Men finnes det bare noe tilkoblet direkte på pluss da kan det være det som lekker.I så fall finnes det mange muligheter for spenningen for å finne en vei,også gjennom andre forbrukere (!) og isolasjonsfeil.Men da trenger du jo bare å bruke eliminasjonsmetoden. :seeya:Jørg
Ja, autopiloten er koblet rett på forbruksbanken, men det har den jo vært hele tiden ...Sent from my iPad using Tapatalk HD
Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke verre enn å prøve å plassere batteriene der de stod tidligere uten den ekstra lengden du har skjøtet på kablene og se om måleren viser 0.0V igjen. Hvis den gjør det, blir det indusert en spenning en plass. Enten fordi kablene går forbi et magnetfelt en plass eller fordi de ligger sammen..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Interessant.
Men kabel ligger jo nesten overall tett sammen, det ligger bare i naturen av en fritidsbåt.

Selvfølgelig finnes det også rareste ting.
Men hvis denne båten ikke er særlig bredere enn supertankskip er lang
da ser jeg ingen grunn for at det burde gjøre noe forskjell i forhold til andre

bare fordi man skjøter et par meter kabel.

Og for å få induksjon trengs det vel enten "litt" mer strøm, eller så mye spenning at isolasjonen nesten svikter.

Men selv om så, og t.o.m. hvis du tilfeldigvis også "overså en 30kV kabel" som omsider går på langs gjennom båten:
Hvorfor skulle nå det være synlig på instrumentet når hovedbryteren er slått av?
I så fall kunne man indusere 1000V rett på kablen, en ok hoved-bryter ville likevel ikke slippe noe gjennom. :smiley:

Enten skadet bryter, eller det er noe annet som lekker.
Alt annet gjør for det første ingen mening, mener jeg.

:seeya:
Jørg

 

ps: Hvorfor skulle f.eks. ikke autopiloten være synderen?
AP > eksternt kontroll (lys, piezo m.m.) > minus til noe annet enn fellesminus > via et instrument/annet til pluss,
og vips finnes det litt spenning på måleinstrumentet.
Alt er mulig.
Men frakobler man autopiloten for å sjekke da behøver man ikke å lure. :fishing:

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

For å eliminere at forlengelsen av kablen gir utslag på spenningen fra startbatterikretsen er det kanskje greit å prøve med å koble fra startbatteriet? Da er det jo mulig det er hovdbryteren til denne som slipper noe gjennom?


Skal også prøve å koble fra AP og se om det gir utslag.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke verre enn å prøve å plassere batteriene der de stod tidligere uten den ekstra lengden du har skjøtet på kablene og se om måleren viser 0.0V igjen. Hvis den gjør det, blir det indusert en spenning en plass. Enten fordi kablene går forbi et magnetfelt en plass eller fordi de ligger sammen..

 

Likestrøm skal vel ikke indusere spenninger på den måten?

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Ok, folkens. For de som er interessert har jeg vært i båten og forsøkt å snevre inn mysteriet.

Frakobling av startbatteri: Ingen forandring (fortsatt 0,7 volt)

Frakobling av autopilot: Ingen effekt.

 

MEN, så kom jeg på at jeg under seilturen i sommer fikk en ny skillediode i posten fra Lunde Båt fordi den gamle ga for høy ladestrøm (varselpip etc.). Begge hovedbryterene vært påslått hele resten av ferien, og jeg har bare sett på displayet når startbatteriet har vært tilkoblet.

 

Jeg ser at føleren som gir displayet spenningen fra startbatteriet sitter på uttak nr 1 på skilledioden der startbatteriet er tilkoblet. Ved å koble fra batteriet (og føleren) her viste måleren 0.0 volt ; ). Så koblet jeg til igjen, og koblet fra ledningen som går til forbruksbanken (uttak nr 2 på skilledioden). Da viste også måleren 0.0 volt, gitt!

 

Min teori er derfor at det er en krypstrøm på 0.7 volt mellom de to uttakene på skilledioden som gjør at strøm fra forbruksbanken "kryper" fra uttak nr 2 til uttak nr 1 på skilledioden. Spørsmålet er om dette er greit, eller om det er en feil på den nye skilledioden, og at denne må sjekkes opp?

 

Ting kan tyde på at forlengelsen av batteriledningene ikke er årsak til mysteriet - og at jeg bare ikke har registrert at feilen var der helt siden jeg byttet skillediode.

Link to post
Share on other sites

 

Først.

Skille er skille fordi den skal skille, om diode eller relé spiller da ingen rolle.

100%, ikke bare 99,5% og verre.

Hvilken type skillediode er det, nøyaktig?

 

Men forklaringen din gjør at jeg lurer om noe annet også.

Skilledioder kobles vanligvis mellom dynamo og batteri.

En pol inn, fra dynamo, og to eller tre pol ut, til hver sin batteribank.

 

Har du også hovedbrytere mellom skillediode og batteri?

Eller hvorfor finnes det ikke spenning på -uttakene- som vanligvis er koblet direkte til batteri-pluss?

 

:seeya:

Jørg

 

ps.

Koblingsskjema / skisse og liste om type utstyret du bruker hadde vært av stooor fordel,

både her og ellers.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Først.

Skille er skille fordi den skal skille, om diode eller relé spiller da ingen rolle.

100%, ikke bare 99,5% og verre.

Hvilken type skillediode er det, nøyaktig?

Men forklaringen din gjør at jeg lurer om noe annet også.

Skilledioder kobles vanligvis mellom dynamo og batteri.

En pol inn, fra dynamo, og to eller tre pol ut, til hver sin batteribank.

Har du også hovedbrytere mellom skillediode og batteri?

Eller hvorfor finnes det ikke spenning på -uttakene- som vanligvis er koblet direkte til batteri-pluss?

 

:seeya:

Jørg

 

ps.

Koblingsskjema / skisse og liste om type utstyret du bruker hadde vært av stooor fordel,

både her og ellers.

 

Har ikke et detaljert koblingsskjema, men skal etterspørre det.

Skilledioden er av merket Quick, samme som laderen, og den sitter mellom dynamo og batteri(er). Den har én kabel til dynamo, og tre koblingspunkter for batteri(banker). Det tredje er ikke i bruk. Føleren er jo i prinsippet koblet til batteriet, men det blir jo da i den andre enden av kabelen (på enden mot skilledioden).

Det er ingen bryter mellom dioden og batterier/dynamo.

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Føleren er jo i prinsippet koblet til batteriet, men det blir jo da i den andre enden av kabelen (på enden mot skilledioden). Det er ingen bryter mellom dioden og batterier/dynamo. (iPad)

Hvis du mener på -utgang- av skilledioden da må det være full batterispenning på den.

 

Spørs: Hvorfor måler instrumentet ditt ikke denne spenningen?

Neste spørs: hvorfor ser du 0,7V når forbruksbatteriet er tilkoblet?

 

Kan du se batterispenning i det hele tatt, eller har du kanskje forvekslet instrumentets pluss og minus

slik at du nå bare måler spenningsfall?

 

:seeya:

Jørg

 

 

 

 

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

 

Føleren er jo i prinsippet koblet til batteriet, men det blir jo da i den andre enden av kabelen (på enden mot skilledioden). Det er ingen bryter mellom dioden og batterier/dynamo. (iPad)

 

 

Hvis du mener på -utgang- av skilledioden da må det være full batterispenning på den.

Spørs: Hvorfor måler instrumentet ditt ikke denne spenningen?

Neste spørs: hvorfor ser du 0,7V når forbruksbatteriet er tilkoblet?

 

Kan du se batterispenning i det hele tatt, eller har du kanskje forvekslet instrumentets pluss og minus

slik at du nå bare måler spenningsfall?

 

:seeya:

Jørg

 

Sorry, det er feil at det ikke er en bryter mellom batterier og dioden. Hovedbryteren til startbatteriet må jo sitte mellom batteriet og dioden, for når denne skrus på leser jeg jo 13.x volt. Føleren er også koblet på denne skruen på dioden.

 

Tesen min er at det på en eller annen måte må lekke strøm i/ved dioden fra koblingspunktet til forbruksbanken over på koblingspunktet for startbatteriet der også føleren sitter. Kobler jeg FRA forbruksbanken på dioden forsvinner jo problemet og displayet viser 0,0. I og med at ledningen til startbatteriet da fortsatt er tilkoblet men med avskrudd bryter mot batteriet, og panelet viser 0,0 volt kan det jo ikke være startbatteriet som leverer disse 0,7 voltene.....

 

 

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...