Jump to content

Prosjekt: Sandvik 22 daycruiser


Omegaen

Recommended Posts

Høsten 2010 kjøpte jeg meg en eldre Sandvik 22 (nå kjent som Windy junior eller Windjammer 22) Den hadde stått ute uten kalesje eller presenning i lengre tid og alt inventar var råttent. Det fulgte ikke med motor eller drev, men det hadde stått en 3.0L Mercruiser med Bravo 1 drev i den. Jeg hentet den ved Mjøsa, en plass som het Stavsjø mener jeg det het.

 

Jeg har ikke fått gjort så veldig mye med den, men har fått tatt ut alt som var råttent og laget noen nye vegger, men har ikke montert disse enda da jeg har en plan om å støpe de i glassfiber. Grunnen til at jeg ikke har fått gjort så mye er at jeg ikke har hatt motor og jeg har heller ikke bestemt meg for hvordan den skal bli oppi. Men nå har jeg investert i en chevy 350 motor med Volvo Penta 280 drev. Nå som jeg har motoren kan jeg begynne med motorrommet og så tilpasse benker og stoler ut fra det.. Tenker det er måten det må bli gjort på.

 

Her er noen bilder

P010910_0404_01.jpg

DSC07302.jpg

DSC07303.jpg

DSC07304.jpg

DSC07305.jpg

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båtprosjekt! Det er morsomt å se bildene av det som var min store drømmebåt da jeg vokste opp i Arendal på 70-tallet. Jeg husker godt da båten ble konstruert, det må ha vært på midten av 70-tallet. Det var nemlig min far som konstruerte den på oppdrag fra Sandvik. Det er helt riktig som du sier at det er samme båt som Windjammer 665. Sandvik solgte formene, mener det var på midten av 80-tallet, og det ble da produsert noen båter under Windjammer navnet.

Båten har etter datidens forhold, et godt skrog som tåler mye motor. Største ulempe er vel kanskje at det er kronglete å komme seg frem på dekk uten å gå gjennom luka.

Lykke til med prosjektet!

Redigert av goggen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har fått gjort litt med båten i høst, men det er stort sett demontering av det meste innvendig i båten. Men nå når motoren er på plass, så tenkte jeg og bygge motorrommet og så forme resten av innredningen etter det. Så det begynner jeg på til helgen tenker jeg.. Her er noen bilder av hvordan det ser ut nå for øyeblikket..

DSC08611.jpg

DSC07621.jpg

DSC08612.jpg

 

Og her er motoren på palle.. Må ha dynamo og starter til den og har kjøpt nye manifoldere og risere som skal settes på.. :)

DSC08615.jpg

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Morsomt prosjekt...

Jeg hadde tidligere en lignende båt, med en 5,7 ltr VP.

Når jeg fikk den var den sprekt i blokka, så ikke det før manifoilene og riserene var tatt av.

Fikk da tak i en "lik" motor fra en chevy camaro, med en 350 TPI. Det vil si direkte innsprøytning.

Bygde om til en ny styring "hjerne", som var tilpasset båten.

Det gav bedre forbruk, mer kraft og ingen bensindamp i motorrom. Jeg ble veldig fornøyd.

Jeg satt på ferskvannskjøling, hadde da varmt vann, defroster, bedre for motoren. Det bør du vurdere.

 

Jeg hadde 290 drev, og tilslutt ca 300hk, veldig gøy båt.....

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da var det vel på tide med en liten oppdatering.. Har ikke fått gjort så mye, men kjenner at arbeidslysten kommer mer og mer sammen med de lysere ettermiddagene.. Men har fått vekk det som stod av det gamle motorrommet og fått lagt en liten slagplan for hvordan det nye skal bli..

DSC08628.jpg

DSC08630.jpg

 

Og så har jeg fått litt sengelektyre

DSC08631.jpg

 

Har også fått bestilt ny starter og ny dynamo til motoren.. venter de i posten den nærmeste uken.. :)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

her ser jeg at du har skaffet deg en spendene jobb,båten din ser ut som min inni.

kjøpte meg et oppusingsprosjekt i høst selv....scand queen 24 77mod med omc 175hk b1893.

denne har vert under i noen timer.lykke til

 

Har litt å ta i ja.. Har ikke hatt så mye tid til båten som jeg håpet på, men det begynner å se lysere ut nå, så det skal skje en god del fremover nå..

 

Skal du lage en prosjekttråd her? Jeg trenger nok tips og råd underveis, så det er bare å slenge ut idèer..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Fantastisk spennende båt, håper at du kommer med mange bilder og ikke minst tekst.skal den på sjøen til sommeren ?

 

den blir nok ikke ferdig til sommeren, men håper å få den i brukbar stand ihvertfall. Planen i nærmeste fremtid er å bli ferdig med nytt motorrom, utvide det gamle mercruiser hullet i hekken til VP280, legge trekkerør til kabling i hele båten, og så begynne å skru litt på motoren og tenke på å få den oppi..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er litt stolt over innsatsen min denne helgen her. har gjort mer på to dager enn det eg har gjort i hele vinter.. det e kjekt å se at det virkelig begynner å skje ting i båten. har vært alt for slapp..

 

Har fått brukt opp over 15 liter polyester og nesten 20 kvm med glassfiberduk i helgen.. bare litt igjen nå så er veggene "ute på dekk" ferdig støpt fast.. ser faktisk frem til en ny økt i båten i morgen etter jobb..

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Det blir bra og stilig. Enkelt å se på instrumentene. Du er hjertelig velkommen til å legge ut rattkonsollen din i min dashbordtråd så det kan bli til inspirasjon til andre :flag_bp: Bra jobba :flag_bp:

 

Mvh

Fredrik

 

må først bli ferdig med den og så må eg se om eg blir fornøyd eller om den skal rives og bygges opp igjen på nytt.. ;)

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

eg har lest litt i manualen til motoren som skal i båten og har et sikkert litt dumt spørsmål. På tegningen under her har jeg laget en rød ring rundt en firkant som det står "main harness connector" på. E dette bare en plugg for å kunne dele ledningsnettet hvis motoren skal ut av båten, eller er det en slags styringsboks for det elektriske?

koblingsskjemabtmotor.jpg

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Er det tilt på rattbosset ditt ? synes vinkelen så litt "buss" ut dvs litt for flat vinkel. Men ser jo det står en stol foran der, så du har sikkert testa litt frem og tilbake ? Personlig ville jeg valgt en noe rettere vinkel ut fra hvordan jeg leser bildet, men det kan jo hende bildet lyver for meg :)

 

Uansett kult å følge med på slike tråder :thumbsup:

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Er det tilt på rattbosset ditt ? synes vinkelen så litt "buss" ut dvs litt for flat vinkel. Men ser jo det står en stol foran der, så du har sikkert testa litt frem og tilbake ? Personlig ville jeg valgt en noe rettere vinkel ut fra hvordan jeg leser bildet, men det kan jo hende bildet lyver for meg :)

 

eg brukte vel nesten 2 timer med prøving, tilpassning og saging for å finne en vinkel som eg følte at var den beste for meg.. vinkelen er mindre enn rattet i bilen min.. min far hadde en gammel alicraft (eller noe i den duren), den hadde rattet beint på en 90 graders vegg.. eg synes litt helling på rattet føles bedre, og synes at det skal være litt helling på ratt i en båt som går litt bra.. gir litt sportslig preg synes eg.. :cool:

KMV (With) 320 dromedille m/20hk johnson

Sandvik 22 m/ AQ225F og VP 280 SP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...