Jump to content

vakuum og fordeler på en AQ 145


hoisen

Recommended Posts

Hei Synes dette forumet er jammen til nytte.

Har gått til anskaffelse av en Draco 20 Day Cruiser som jeg har byttet motor på, satt en B 21.

Fikk tak i en B 23 82 modell. Brukte toppen som satt på den forrige motoren.

Problemet er kan jeg ta på hull på innsuget til forgasseren og sette på en nippel å ta Vakuum fra det punktet da det sitter en fordeler med vakuum.

Vil det fungere med vakuum. Det er jo ikke vakuum på båtmotorer til vanlig, men vekter. Hva er egentlig forskjellen spurt mange men ingen kan svare på det

Fordeleren som satt på den gamle motoren var opprustet. Og det er uaktuelt å kjøpe ny fordeler da denne koster 8700,-

Finner ingen brukte med vekter.

Plages med varme på motoren under kjøring når jeg testet båten for første gang i går,

Alt så bra ut når jeg satte sammen delene fra den gamle motoren som hadde, med intern kjøling.

Vannpumpen er ny. Impeller er ikke byttet da denne så bra ut. Noe jeg kanskje burde gjort.

Turtallet stopper på 2000 - 3000 når jeg kjører han vil liksom ikke dra seg ut, Har prøvd å stille fortenninga på 36 grader men hører knitring når motoren sliter. Tror dette kommer av tenninga.

Coilen kan den bli slitt eller er den slik enten virker den eller så er den død?

 

vennlig hilsen

Jostein

Link to post
Share on other sites

Bilfordeler har både vekter og vakuum. Vakuum skal ikke brukes i båt. Prøv med noen dråper olje på filtputen under rotoren, denne skal smøres regelmessig for at vektene skal bevege seg lett. Mange slurver med denne delen av vedlikeholdet...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Måtte google "spark safe marine distributor" og fant følgende litt morsomme beskrivelse.. Som vel er ganske så dekkende beskrivelse av forskjellen mellom en vanlig og marine fordeler :lol:

 

The marine one is painted in the engine color, the vacuum advance mechanism is removed and the price tag meets marine specifications.

 

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bytt impeller. Sjekk at det ikke er tett i varmeveksler eller oljekjøler, og sjekk at blandebendet ikke er tett av rust. Hvis alt dette er i orden så skal kjølingen fungere.

 

Har du skiftet plugger, kabler, fordelerlokk m.m.? Mye rart her som kan gjøre at du ikke får opp turtallet. Coil er også en mulighet, men jeg ville ha sjekket slitedelene først. Dritt i flottørkammeret på forgasserne er også en mulighet, hoveddysene er mest aktive fra halv fart og oppover så tette dyser kan gi slike symptomer som du har her...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...