Slakaball Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Hepp. Sparker litt liv i denne tråden med følgende spørsmål fra en som ikke kan så fryktelig mye om dette og som liker best papirkart: GLONASS, Galileo, US GPS, GPS II etc., er det slik at en mottager ikke nødvendigvis kan bruke alle disse systemene/standardene? Hvis jeg kjøper en plotter i dag, må jeg kjøpe ny "om noen år" fordi man er over på en ny standard? Eller vil disse nye systemene og standardene være bakover-kompatible? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Nei det må du ikke. Ikke på de første årene ihvertfall. GPS IV er etter forlydende inkompatibel med nåtidens systemer, men den er på tegnebordet. GLONASS er det russiske systemet. Ikke kompatibelt med GPS eller Galileo. Det dukker etterhvert opp dobbelmottakere for GLONASS og GPS. GPS II er det systemet vi bruker nå. Etter forhandlinger mellom EU og USA er modulasjonen på Galileo endret slik at de er kompatible med GPS. GPS III er i produksjon. Den får laserreflektor for bedre kontroll på posisjonen slik som Galileo. GPS III får også SAR pakke slik som GLONASS og Galileo. Sitér dette innlegget Link to post
Slakaball Svart 11.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 11.Mai.2014 Ok, takk for informasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 12.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Mai.2014 Jeg var foresten på omvisning ombord på KV Sortland på lørdag! dem hadde tilatelse for å gå kun elektronisk. ganske komplekse systemer med manøverposisjoner både på brovinger og bak. valg av gassdrift og diesel eller begge deler. det var også posisjoneringssystem slik supplybåtene har. Han på broa fremhevet likevel at dem hadde papirkarttene klare og at dem hadde peilekompasser og stoppeklokke. for å vedlikeholde godt sjømanskap og navigeringskunnskaper tok dem ofte manuelle peilinger 4-strek osv, slik jeg er vant med fra min tid i marinen. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.