Jump to content

Problemer med å oppgradere Navionics kartbrikke via nett

Tilde

Recommended Posts

Jeg har en Navionics kartbrikke som ble kjøpt tidligere i år og hvor det inngår 1 års gratis oppgraderinger. Etter at jeg kjøpte kartbrikken vet jeg blant annet at Telemarkskanalen og diverse annet goddis er blitt inkludert i kartverket, det vil si oppgraderinger som jeg gjerne vil ha med meg.

Jeg har installert ChartInstaller (oppdateringsprogrammet til Navionics) og forsøkt å oppgradere, men får kun en feilmelding når kartbrikken settes inn i kortleseren. Jeg har nå forsøkt på 2 pc og en Macbook Pro med samme resultat. Kundesenteret til Navionics gjentar alle henvendelser med "We suggest you to reinstall the ChartInstaller ....", så der er det tydeligvis lite hjelp å hente. Er det noen som har erfaring med ChartInstaller og web-oppdateringstjenesten til Navionics? Forhandler har lovet å oppgradere for meg dersom dette ikke virker, men det er samtidig greit å slippe å sende kartbrikker fra meg dersom det er meningen at man enkelt kan fikse dette selv i et år framover.

bilde

Etter å ha brukt noen e-poster (og dager...) på å overbevise kunderservice hos Navionics om at "We suggest you to reinstall the ChartInstaller ...." ikke løser alle verdensproblemer, fikk jeg nå et hyggelig svar; "we fixed your issue server side, please try again." Jeg testet og kartbrikken var oppdatert i løpet av et par minutter. Velly goodd :smiley:

Har du samme problem og mottar samme feilmelding er altså oppskriften å kjøre løpet helt ut med kundeservice via www.navionics.com .

På noen typer minnekort er det innebygget en liten bryter for skrivesperre. Denne må selvsagt stå i riktig posisjon. Mitt Simrad NSS-anlegg benytter Micro-SD-brikke og på dette er det ikke bryter.

Redigert av Tilde (see edit history)

Som nevnt over var det tydeligvis noe galt på "servernivå" hos Navionics som de (når de endelig skjønte at flere re-installasjoner var svada) raskt fikk orden på. Om feilen ligger på den enkelte brukerkonto eller er en generell feil stod det ikke noe om i svaret.

Men nå virker det; Installer Chartinstaller, registrer deg, sett kartbrikken i en minnekortleser og Chartinstaller (og server) finner raskt ut hva du har og hva som skal oppgraderes. Nedlastning av nye kartdata tok ca 2 minutter på 40 mb fibernettlinje. Jeg har ikke rukket å teste brikken enda, men forutsetter at alt er som det skal da jeg fikk kvittering for feilfri nedlastning og installasjon. Båten ligger fortøyd 50 m fra huset her, så brikken skal sjekkes senere i dag.

Du kan jo ta sjansen på det, men jeg tror Navionics krever at du registerer deg og foretar første oppdatering innen 2 mnd fra kjøpsdato. Hvordan de finner ut av dette vet jeg ikke, men har forstått at det ligger informasjon i formateringen på brikken som angir hvor "fersk" brikken din er. Du får 365 dager løpetid på fri oppdatering fra dato for første nedlastning dersom den foretas innen første 2 mnd etter kjøpsdato. Jeg fikk melding om at jeg har 365 dager igjen da jeg oppgraderte tidligere i dag. I denne perioden kan jeg oppdatere så ofte jeg ønsker. Hvis det er noe jeg har misforstått så ber jeg om å bli korrigert.

Redigert av Tilde (see edit history)
  • 1 år senere...

Ærlig talt, det er på tide å stadfeste at Navionics og deres opplegg "suger". Du får æren av å kjøpe kart til 2300kr stykket og for den prisen må du sitte hjemme og selv laste ned det hele på servere som ikke funker eller har dårlig kapasitet. 1 minutt på progress bar tar 3-8 minutter, og skjiten krasjer til stadighet. Har du en superinternettlinje går det kanskje fortere, men er dette laget for båtfolk på båttur eller nerder på datarommet? Er du på tur, er det vanskelig å få oppdatert på de nettlinjene du konkurrerer om i marinaer, nettkafeer og på svai. Hadde virkelig sjekket videre på alternativer om jeg hadde visst hvordan dette er da jeg skulle kjøpe. Enda en provokasjon er jo at i-Pad brukerne får kartene nesten gratis i forhold til oss som bruker plotter.

Oppfordrer til å sjekke andre leverandører.

• 6 måneder senere...

Da har jeg gått i "fella" og tukla til min Navionics+ CF-brikke.

Jeg forsøkte å oppdatere eksisterende kart ved å laste ned installasjonsprogrammet deres og logge på med min konto. Det skulle følge med gratis oppdatering i 1 år etter jeg lastet ned kartet for første gang.

Når jeg kjørte "Download&Update" skjedde vel egentlig ingen ting selv om det kunne se ut som om minnekort leseren jobbet. Etter en time fikk jeg nok(jeg har 60/60 bredbånd) og ville se på filene som lå på brikken for å se at jeg fikk kontakt med den gjennom minnekort-leseren. Da fikk jeg beskjed(Windows) at det ikke var mulig og at brikken måtte formateres. Det å formatere vil jo si at jeg sletter alt gammelt innhold og jeg tok den sjansen.

I ettertid ser jeg at dette var en rimelig dum handling, men jeg har i hvert fall sendt en e-post til Navionics i UK og forklart problemet. Jeg sendte også med nummeret som sto på forpakningen samt hvilken e-post adresse min konto var registrert på.

Nå venter jeg på tilbakemelding om de kan hjelpe meg. Jeg deler denne informasjonen i denne tråden da det kan være flere som går i samme "fella". Kommer det noen løsning skal jeg dele den med dere.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

• 2 uker senere...

Tilbakemelding fra Navionics kundeservice. Brikken min var antagelig "korrupt" ble det sagt. Jeg kunne da ta den med meg der jeg kjøpte den og få en ny.

Problemet mitt er bare at jeg ikke har kvitteringen lengre så da blir det å handle ny.

Jeg har behov for en CF brikke(Ray C90 Wide plotter) og lurer på følgende:

Jeg vil gjerne ha med Sør-Norge, vestkysten av Sverige samt Danmark. Dette får jeg både for Navionics+(hvor man selv laster ned et område som man selv definerer) og på Navionics Gold XL9 (Nr. 45).

Jeg klarer ikke å finne noen store forskjeller i innholdet på de 2 alternativene og lurer derfor på om noen har en preferanse om hva som er best. Jeg ser fordelen av Gold der brikken kommer med kartdata ferdig innlagt, men er det noen fordel med Navionics+ som jeg ikke har fått med meg ?

Navionics Gold XL9: http://www.seatronic.no/kart-elektroniske-kart-c-77_204_206/navionics-gold-xl9-brikke-p-1532

Navionics+ : http://www.seatronic.no/kart-elektroniske-kart-c-77_204_206/navionics-p-4627

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg mener det er ett fett. Har selv Gold 45xg som dekker ca fra DE/NL grensen til Stockholm/ Trøndelag.

Jeg sitter med en følelse av pluss er en ny vri for å få folk til å gå inn på abonnementer med årlig mas om fornyelse som mange da tror de må for å beholde kartet.

Kjøper du gold dytter du den også i pc første gang og velger område så du får nytt kart. Så er det gratis oppdatering i 1 år. Mao, om du kjøper brikke nå i mai og aktiverer/ laster ned kart så dytter du den i pc neste år noen dager før utløp gratis oppdatering, så har du oppdaterte kart den sesongen også. Vil du oppdatere en gang senere mot betaling så kan man gjøre det også.

Selv ser jeg ikke det store behovet for rykende ferske kart i de områdene vi normalt ferdes i. Skal man ned til tyskebukta eller lenger med strøm på 5 knop, 5 meter tidevann og sandbanker som flytter seg blir det en annen sak.

Har man Navionics på iPad f.eks så har man oppdaterte kart der.

Har forøvrig hørt om flere som har hatt problemer med opptadering til pluss og ender opp med ubrukelig brikke om de ikke har kvitteringen liggende.

Mvh. SAP

Takker for oppklaring sap_2000.

Da blir det ei CF brikke med Gold 45 XL9, den har i hvert fall perfekt dekningsområde for meg.

Redigert av VannTro (see edit history)

Hva med MicroSD kort og MSD-SD-CF adapter?

Bare sånn tilfelle en av plotterene går til helv.... eller du skulle få dilla og oppgradere en elller begge etterhvert? Vanskligere å gå andre veien.

CF brukes vel knapt lengre...?

Hør i så fall først med Navionics om adapter er ok. Jeg tror ikke dette er noe problem.

Mvh. SAP

Gjorde et forsøk,  mener flere forsøk i går, på og oppdatere mitt Gold kart over UK/Irland,  som ble kjøpt i fjord.

Men laster ned og laster ned restarter  +++,  ikke Fa...  om det virker.

Nå skal eg gjøre noen forøk til , men denne gnag på en laptop PC og ikke macen,  så hvis det ikke funker,  

:pray:  :pray:  :headbang:  :headbang:

har et Gold over skagerak kattegat, som er fra 2011.  så det tror jeg jeg bytter in i et helt nytt,  Men de må få disse oppdateringene til å funke.

Men denne brikken er bare 512mb.(45XG)

Men Norge er 2GB (49XG),  og uk & Irland 2GB (28XG)

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Hva med MicroSD kort og MSD-SD-CF adapter?

Bare sånn tilfelle en av plotterene går til helv.... eller du skulle få dilla og oppgradere en elller begge etterhvert? Vanskligere å gå andre veien.

CF brukes vel knapt lengre...?

Hør i så fall først med Navionics om adapter er ok. Jeg tror ikke dette er noe problem.

Tar en prat med Seatronic i morgen, det er vel kanskje der man finner mest kompetanse på dette område og jeg blir gjerne nett-kunde der(litt langt unna geografisk). 

Careka,

Om du ser innlegg 11 så ser du at du ikke er alene om problemer. Jeg hadde CF kort og kjøpte kortleser. Noe skjedde da lampa på kortleseren pulserte, men etter noen timer ga jeg opp og gjorde generaltabben(formaterte kortet) da jeg i min naivitet trodde at gratis oppdatering var knyttet til min profil på Navionics og historikken der. Ser i ettertid at det ligger litt info på brikka som de leser av for å godta oppdateringer.

Det er et særs dårlig opplegg de har når det tusser av kunder som sliter med å forstå opplegget på nedlastningsiden deres.

Redigert av VannTro (see edit history)

VT.  jeg vet at forhandlerene sliter like mye de også.

Men skal gjøre et forsøk til nå på en PC, med kortleser,  jeg har også CF kort.

VT,  Navionics er også på FB  med scandinavisk side,  jeg har levert endel kart feil der,  som de rast har rettet opp i.  så de leser den.

https://www.facebook.com/NavionicsScandinavia?fref=pb&hc_location=profile_browser

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Da, kan jeg berette om et Under.  :pray:  :pray:  :thumbsup:  :thumbsup:

Jeg tok i bruk min gamle laptop Dell. fra 2007.  med window 7.  kjørte full oppdatering på denne,

gikk så på navionics og lasta ned oppdateringsprgm.

kobble til kortleser, med UK & Irland kart.  på 2 GB.

trykket på kjør  og den kom opp med valgene,  jeg valgte kun å oppdatere Gold utgaven med intet av tilleggene.

den starta,  sa den ville bruke 342 min,  og tella ned til 340min  og der stod den i sikkert en time, da våget jeg meg bort og sjekka hvilken trådløs router den var kobbla til, og da hadde den skifta fra den vi har i huset til den jeg har i båten, /4g netcom)  så skifte over til den i huset igjen, og da begynnte den og telle ned raskt.  gjorde seg ferdig, og vips,  så kom gladmellinga,  kartet er OK og oppdatert.

:yesnod:  :yesnod:  :pray:  :pray:  :thumbsup:  :thumbsup:  :confused:  :confused:  :rolleyes:  :rolleyes:    nå håper jeg det virker når jeg skal sette det i plotter au.

Men jeg vil ha nytt skagerak og kattegatt kart  mitt gamle er fra 2011.  og ser at brikka bare er 512mb,

så der bytter jeg in den gamle og kjøper ny Gold, uten noe mer dilldall.

håper den nye er på 2 gb  slik at plassproblem ikke blir en ting i fremtiden.

Oppdaterte flere ganger det første året når det var gratis. Funket greit men serverene virker trege. Noen ganger henger det.

De jeg har hørt om som har problemer har vært de med kartbrikke fra før som hadde kjøpt seg pluss. Faktisk tror jeg det har gått i vasken for omtrent samtlige og kundestøtten hos Navionics har vært "no comprende".

Systemet for å kjøpe pluss å få inn pengene har derimot funket problemfritt ;-)

Mvh. SAP

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...