Jump to content

Bobåt, min. 33 fot, maks 750k, ikke eldre enn 8 år. Forslag?


mosby

Recommended Posts

Hei,

 

jeg er en mann på 32 år som bor i Kristiansand. Holder på å selge huset mitt og tenkt å kjøpe meg seilbåt denne mnd'n for å bo i fremover. "Alle" sier at høsten er best å kjøpe, pga folk selger båtene gjerne litt billigere.

 

Jeg har lest en del om det å bo i båt samt pratet med et par stykk som har gjort det. Men trenger gjerne noen som kan holde meg litt i hånda og hjelpe meg å finne 2-4 båter som er riktig for meg og mitt formål på finn.no så jeg ikke ser på feil båter osv. Tenker på riktig båt og riktig utstyr. Må være noen som har bodd eller bor i båt nå som har erfaring til å fortelle meg det jeg trenger å vite :)

 

Har sagt maks 750.000 til meg selv og båten må ikke være eldre enn 8 år gammel. Minimum 33 fot. Må være skipsregistert slik at jeg kan belåne da jeg ikke har alle pengene selv.

 

Båten må også ligge sånn at det er ok å få seilt båten hjem innenfor relative grenser. Hente en båt i Tromsø er sikkert fint det, men vil heller hente en i Stavanger eller Oslo for å si det slikt :)

 

Håper noen har muligheter, ser for meg 1-2 timer på telefon og se på annonser sammen. Jeg ringer selvsagt :)

 

mvh

André

Link to post
Share on other sites

Endelig noen med litt romslig budsjett når det gjelder bobåt, hehe :smiley:

 

750.000 åpner opp for mye spennende. Jeg ville satset størst mulig for pengene, særlig om du har/vil ha samboer om bord. I denne prisklassen får du jo mye "masseprodusert" som Bavaria 38 og Jeanneau 37. Men er det en grunn til at du ikke vil ha båt som er eldre enn 8 år? Båter fra tidlig 2000-tall har jo allerede sunket veldig mye i pris, så der kan du gjøre mange gode kjøp...

 

PS! Har du ordnet deg bryggeplass? Det er ofte langt vanskeligere enn å finne båt, særlig om du skal bo om bord hele året.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar :)

 

Med noe lån og noe egenkapital så er en seilbåt til 750.000 helt ok mnd sum i forhold til å leie. Jeg har hus holder på å selge og leier leilighet i mellomtiden. Den er på 21 kvm og betaler hele 7500 for det per mnd... Så litt å gå på :)

 

Grunnen er at jeg vil ha rimelig ny båt som gjør at det ikke er alt for mye som må fikses/byttes ut med en gang. Sett f.eks mange eldre båter har gamle seil og masse annet som må byttes. Lyst på en båt som jeg faktisk kan ta i bruk med en gang uten å måtte 50k+. Men kjøper jeg noe som f.eks er 5 år gammelt så får jeg de en del billigere samt ting er rimelig nytt ennå.

 

Har sett på Jeanneau og Bavaria, men liker ikke Bavaria båtene.. De skal presse mest mulig lugarer og bad inn i en båt sånn at det føles veldig lite ut. Så på en 38 fot eller noe slikt for ei stund siden. stor og fin utenpå, men føltes veeeldig liten ut inni. Mens en 36 fot hunter var som natt og dag...

 

Men da det er min første båt så er det greit å ha noen som bor i båt som jeg kunne pratet med på telefon helst og kommet med et par stykk han/henne ville gå for dersom de skulle kjøpt ny båt for å bo i.

Link to post
Share on other sites

Blir nok det merket ja, men den må være regget i Skipsregisteret noe den ikke var. Samt ikke lyst til å komme opp i 850k på første båten...

 

Men står 2 i Bergen til ca 750k før prutting som jeg vurdere. Men som sagt hadde satt pris på noen som bor i båt som kunne tatt en prat over telefon for å diskutere båt + utstyr..

Link to post
Share on other sites

Ville ikke bundet meg opp til noen "regel" om at båten ikke skal være så og så gammel, finnes en god del nyere ting hvor eier ikke har utført mer enn det aller nødvendigste av vedlikehold.

 

Når det er sagt, hvis du vil ha seilbåt anbefaler jeg sentercockpit på det varmeste, fin løsning som gir god utnyttelse av volumet.

Link to post
Share on other sites

Ok, la oss ta denne utgangspunktet da. Dette er en 2005 modell, 37 fot. Jeg liker disse båtene veldig godt. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42568473

 

Hva vil det mangle her for å kunne bo bortsett fra vaskemaskin? Jeg tror jeg har en ide hva som er viktig for meg å bo i båt, men trenger litt innspill fra folk som faktisk har gjort det.

 

Det jeg føler er viktig er 2 kabiner, nok strømuttak og landstrøm selvsagt, kunne holde meg varm om vinteren, en del vannkapasitet spesielt for vinteren, godt nok utstyrt for å kunne seile alene, ikke store kostnader ved kjøp for å kunne ta i bruk båten (tenker her på f.eks å måtte kjøpe nye seil til 50k+ f.eks). Men trenger som sagt innspill.

 

Trenger ikke å prate med 10 forskjellige på telefon, men hadde vært veldig luxus å ha telefonnummeret til en person jeg kunne prate med som har bodd i båt og kan sammen sjekke litt på finn.no og finne et par båter som passer perfekt til mitt behov. Både båt og aller minst utstyrsmessig.

Link to post
Share on other sites

Hva med en sun fast 37. Ligger mange ute ognbør være mulig å prute ned i 600 lapper. Eller klin til og gå for denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43284040

Må være årets beste tilbud på finn hvis denner i ok stand.

Den var i utrolig røten tilstand når vi leide denne for en ti års tid siden... Den har ligget ute på finn til rundt 1,5 mnok i disse årene siden tror jeg... Det hage dog vært en fin prosjekt tråd :-)

Link to post
Share on other sites

NAJAD: Flunka nytt dekk, flunka ny motor, da er de to drawbacka med å kjøpe eldre båter eliminert, fin størrelse, sentercockpit, bor i samme typen sjøl, bare HR.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43343349

 

NAUTICAT: Dekkshusseilbåt, mange som sverger til disse, stod høyt oppe på lista mi da jeg skulle skaffe meg seilbåt, og dette eksemplaret var jeg og så på sjøl for et års tid siden. Båten er i eksemplarisk stand.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=42008803

 

HUNTER: Kjenner ikke dette fabrikatet særlig godt, men hvis bilder og omtale holder hva det lover, skulle jeg mene at dette er et godt kjøp.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43213055

Link to post
Share on other sites

Hunter har jeg sett på før og det er kongebåter, amerikanske med god komfor. Problemet er at jeg har pratet med eieren (han bor ikke langt unna meg så håpet jo!) og den er ikke registert i Skipsregisteret.

 

Den var i utrolig røten tilstand når vi leide denne for en ti års tid siden... Den har ligget ute på finn til rundt 1,5 mnok i disse årene siden tror jeg... Det hage dog vært en fin prosjekt tråd :-)

Hei, er du sikker på at det er samme båten? De sa de hentet den fra England ifjor og at den er i god teknisk stand.
Link to post
Share on other sites

Jgh her på forumet bor i en sun fast 37. Du kan jo sende en im til han. Selv har jeg bodd i sun odyssey 35, sun fast 40, sun fast 43 og nå i en lagoon 380. Så jeg kan disse franske tupperwarebåtene. De funker:-) Men det er mye annet også som funker.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Framtida: Wasa båten står det ikke noe om at den er regget, så går ut fra den ikke er det. Samt 20 år gammel båt.. Kanskje jeg som ser litt feil på det, men jeg ser for meg mye høyere vedlikehold med en båt som er 20 år gammel. Ja, noen mener båtene av den eldre typen er bedre kvalitet osv, men er ennå en 20 år gammel båt og går jeg for annet merke så kan jeg få 3-5 år gammel båt for samme prisen.

 

Men Comar har jeg sett på før, men ligger på 800.000, men mulig de er villige til å gå ned i pris. Lagre den og skal jeg vestover så vil jeg absolutt ha den i tankene :)

 

Sun Flyer: Hvorfor byttet så mange båter? Hatt båt i mange år? De franske båtene jeg har sett til nå har jeg likt langt bedre enn Bavaria f.eks (og mye annet jeg har sett på av ymse).

 

Men hva trenger jeg faktisk for å bo i en båt? Hva slags utstyr bør jeg sjekke bør følge med? Har nevnt ting tidligere at jeg ser etter er:

 

Varme - Hvordan få dette om vinteren, hva slags muligheter er det

Vann - Hvor mye kapasitet på både på kaldt og varmt

Strøm - Batteribank, uttak rundt forbi

Teknisk stand på seilene

Utstyr slik som autopilot, kartplotter, radar osv

Frys?

Kan seiles alene?

 

Er slike ting jeg gjerne også vil ha input på, hva er viktig når man skal bo i båten for dere?

Link to post
Share on other sites

Men hva trenger jeg faktisk for å bo i en båt? Hva slags utstyr bør jeg sjekke bør følge med? Har nevnt ting tidligere at jeg ser etter er:

 

Varme - Hvordan få dette om vinteren, hva slags muligheter er det

Vann - Hvor mye kapasitet på både på kaldt og varmt

Strøm - Batteribank, uttak rundt forbi

Teknisk stand på seilene

Utstyr slik som autopilot, kartplotter, radar osv

Frys?

Kan seiles alene?

 

Er slike ting jeg gjerne også vil ha input på, hva er viktig når man skal bo i båten for dere?

 

Viktig for meg som båtboer er å ha dieselvarmer type webasto el, fin varme, bra for klimaet om bord siden lufta byttes ut fortløpende, nokså billige kilowattimer. Sjøl har jeg 350 liters tank, det holder i drøye tre uker før jeg må fylle på igjen, men da dusjer jeg ikke om bord. De gangene jeg har brukt dusjen har det gått atskillig fortere. Ting som har med strøm å gjøre, i hvert fall 12-volt, er egentlig ganske ukomplisert å ordne opp i sjøl. Nye hong kong-seil kan du få til ned i tredve tusen kroner til en 35-fots båt, funker helt fint til turseiling. Autopilot er et must, mener jeg, spesielt hvis du skal seile alene. Kartplotter og radar er litt mer kjekt å ha. Fryser har jeg ikke sjøl, skulle gjerne hatt, men klarer meg helt fint uten, men kjøleskap er veldig greit å ha. De fleste båter kan i grunnen seiles helt fint alene, så lenge du ikke ser på store gaffelrigga båter.

 

Ellers er det viktig for meg å ha en båt med koselig bomiljø, en båt som gir skikkelig hyttefølelsen, du kommer jo til å tilbringe mye tid under dekk :-)

Link to post
Share on other sites

Om du lurer på Sun Fast 37, så bur eg ombord i min på 3. året nå. Kjekke båt, men skulle hatt fryseboks og vaskemaskin tilgjengelig. Er igrunnen det eg mangler. Ikkje problem uten, men blir vanskligere bare. Havna eg ligger i har ingen fasiliteter utenom vatn og straum.

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg har vært og sett på Hanse båt idag, http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43365361 og om den er i ok teknisk stand (noen skal sjekke i helgen) så kjøper jeg denne. Flere har skrytt av disse båtene så håper at det blir en båt som passer for meg :)

 

Så får jeg ta resten jeg trenger for å bo i båten på sparket. Prate med lokale folk her i Kristiansand for hva jeg trenger osv både for å ha det ok samt at det ikke går noe galt med båten om vinteren...

Link to post
Share on other sites

Hei, du lurte på grunnen til at eg har byttet båt så ofte. Det er enkelt; det er størrelsen det kommer anpå. Alle byttene har primært vært for å få bedre plass. Det siste over til katamaran var ønsket om dekksalong og tredobling av stueplassen.

 

Det som er oppskrytt er ønsket om å ha en så ny båt som mulig. Det er bare tull...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...