Gudrun Startet 14.August.2013 Link til dette innlegget Startet 14.August.2013 Her kan det leses om østersinvasjon og løsningen er plukking. Så båtfolk, er bare å gjøre seg klar med egnet utstyr. http://www.nrk.no/ostafjells/vestfold/frykter-ostersinvasjon-1.11181243 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Og øya Hui? Det er den som hovedstadsfolket omtaler som Hudø. Sitér dette innlegget Link to post
Kaskazi Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Finnes også i Sandspollen. Sikkert lurt å sjekke blåskjellvarsel før man gyver løs. Ellers kan det bli lummer stemning ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Da får vi stå klar her på Sørlandet om ett par år.. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Men husk at denne varianten må kokes/grilles. Ikke noe slurping. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Men husk at denne varianten må kokes/grilles. Ikke noe slurping. syd for smøgen slurpet jeg i meg 10 av disse kjempeøstersene i fjor sommer, sjekket dog mussel-varslet på internet først. Et par av de var ikke helt gode -mulig det var hannøsters fulle av sperm? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 14.August.2013 Link til dette innlegget Svart 14.August.2013 Noen som vet hvor på Hui jeg finner dem? Smaker de like godt som de som finnes på Stauper, ikke langt unna, ligger de svett an. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Atletico: Biologen understreket at denne østersen må tilberedes/varmebehandles, da i motsetning til vanlig østers. Dvs at du har spist noe rått som ikke skal spises rått. Blåskjell neste? ;-) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Hei, Kan man spise alt inne i denne ørstersen? Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 og like under artikkelen kommer det opp: "Østers skal spises rå....." (Selv om de ved Hui er litt for store) http://www.nrk.no/ostafjells/vestfold/--osters-skal-spises-ra-1.11182026 Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Vanntett Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Noen som vet hvor på Hui jeg finner dem? Smaker de like godt som de som finnes på Stauper, ikke langt unna, ligger de svett an. På denne stranda ligger det ihvertfall store mengder på grunnt vann. http://kart.gulesider.no/m/ncpEZ Sikkert andre steder i nærheten også. Plukket noen der og åpnet i sommer. Så bra ut, men blåskjellvarselet gjorde at vi ikke spiste de. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Takk. Da blir det tur til Eneboeren, eller lite kjent navn: Geitungholmen. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Gjelder blåskjellvarselet for østers? trodde østers kunne spises selv om blåskjellene var giftige. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 og like under artikkelen kommer det opp: "Østers skal spises rå....." (Selv om de ved Hui er litt for store) http://www.nrk.no/ostafjells/vestfold/--osters-skal-spises-ra-1.11182026 Og enda litt lengre ned i artikkelen står det at huiøstersen ikke egner seg til å spises rå, men at den har godt av en tur på grillen. Så kanskje denne kokken ikke helt har bestemt seg, eller sier at begge deler er ok. Men ut fra han som postet over her så smakte flere av de høgg når han spiste de rå, så da er det vel egentlig like greit å hive de på grillen. Gjelder blåskjellvarselet for østers? trodde østers kunne spises selv om blåskjellene var giftige. I følge http://www.forskning.no/artikler/2012/mai/322768 må du sjekke blåskjellvarselet. Skjella lever og spiser på samme måte så giftige alger i sjøen er vel et problem uavhengig av skjelltype vil jeg tro... Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Eneste skjellet man bør spise uten å sjekke blåskjellvarsel er Kamskjell, der man kun spiser det hvite kjøttet/muskelen. På andre skjell spiser man alt, inkludert organer, og da gjelder det å sjekke blåskjellvarsel først! Sitér dette innlegget Link to post
@ArneO Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Og enda litt lengre ned i artikkelen står det at huiøstersen ikke egner seg til å spises rå, men at den har godt av en tur på grillen. Så kanskje denne kokken ikke helt har bestemt seg, eller sier at begge deler er ok. Men ut fra han som postet over her så smakte flere av de høgg når han spiste de rå, så da er det vel egentlig like greit å hive de på grillen. Det var vel hovedsaklig fordi de var for store til å slurpe i seg, men at begge deler er ok??.... Det viktigste var at den luktet friskt og godt. Uansett. Jeg foretrekker Blåskjellene, så noen andre kan beskatte bestanden av østers her i skjærgården. Sitér dette innlegget Båtplassen-presentasjon av båtenS/Y Camilla - blog / logg Link to post
Vanntett Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Takk. Da blir det tur til Eneboeren, eller lite kjent navn: Geitungholmen. Lykke til, kom tilbake med rapport om hvordan det tilberedes og smaker! PS: Ta med sandaler eller andre sko. Det er så mye skjell der at det er umulig å gå barbeint å plukke! :) Her er ett par bilder av de jeg plukket der: Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Vel, da har lykken vært bedre enn forstanden for min del.. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Vel, da har lykken vært bedre enn forstanden for min del.. Tror nok det stort sett går greit både med blåskjell og østers, selv om blåskjellvarsel sier de er giftige. Men tar ikke sjansen selv.. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 (redigert) Gjelder blåskjellvarselet for østers? trodde østers kunne spises selv om blåskjellene var giftige. Jeg stilte dette spørsmålet til Mattilsynet for noen år siden og da sa de at siden de ikke testet østers så kunne de ikke si noe med sikkerhet, men at de anbefalte folk å følge varslet for blåskjell. Nå spiste vi blåskjell i mange år før "blåskjelltelefonen" ble introdusert og har aldri opplevd å bli syk av å spise blåskjell. Redigert 15.August.2013 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Svein Freitag Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 (redigert) Hui er ikke den samme øya som Hudø, Hui ligger på østsiden av Nøtterøy/Tjøme. Der har dere store og lille Hui. Det er rundt her vi snakker om, dette i følge NRK i morges. Redigert 15.August.2013 av Svein Freitag (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 http://www.nrk.no/ostafjells/vestfold/frykter-ostersinvasjon-1.11181243 Sitér dette innlegget Link to post
Svein Freitag Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Det står vest, men ble rettet opp på radioen til øst. Altså øst av Tjøme/Nøtterøy. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Da må det ha vokst jævlig mye skau der siden jeg var der sist. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Finnes også i Sandspollen. Sikkert lurt å sjekke blåskjellvarsel før man gyver løs. Ellers kan det bli lummer stemning ombord. Har lenge hatt lyst å dra for å plukke østers, men ikke vist hvor. Har du mulighet å lenke til et kart som viser hvor man skal leite? Takk på forhånd! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.