Jump to content

Invasjon av østers.

Gudrun

Recommended Posts

Men husk at denne varianten må kokes/grilles. Ikke noe slurping.

syd for smøgen slurpet jeg i meg 10 av disse kjempeøstersene i fjor sommer, sjekket dog mussel-varslet på internet først. Et par av de var ikke helt gode -mulig det var hannøsters fulle av sperm?

Guest Avmønstret#

og like under artikkelen kommer det opp:

"Østers skal spises rå....." (Selv om de ved Hui er litt for store)

http://www.nrk.no/ostafjells/vestfold/--osters-skal-spises-ra-1.11182026

Og enda litt lengre ned i artikkelen står det at huiøstersen ikke egner seg til å spises rå, men at den har godt av en tur på grillen. Så kanskje denne kokken ikke helt har bestemt seg, eller sier at begge deler er ok. Men ut fra han som postet over her så smakte flere av de høgg når han spiste de rå, så da er det vel egentlig like greit å hive de på grillen.

Gjelder blåskjellvarselet for østers? trodde østers kunne spises selv om blåskjellene var giftige.

I følge http://www.forskning.no/artikler/2012/mai/322768 må du sjekke blåskjellvarselet. Skjella lever og spiser på samme måte så giftige alger i sjøen er vel et problem uavhengig av skjelltype vil jeg tro...

Og enda litt lengre ned i artikkelen står det at huiøstersen ikke egner seg til å spises rå, men at den har godt av en tur på grillen. Så kanskje denne kokken ikke helt har bestemt seg, eller sier at begge deler er ok. Men ut fra han som postet over her så smakte flere av de høgg når han spiste de rå, så da er det vel egentlig like greit å hive de på grillen.

Det var vel hovedsaklig fordi de var for store til å slurpe i seg, men at begge deler er ok??.... Det viktigste var at den luktet friskt og godt.

Uansett. Jeg foretrekker Blåskjellene, så noen andre kan beskatte bestanden av østers her i skjærgården. :wink:

Takk. Da blir det tur til Eneboeren, eller lite kjent navn: Geitungholmen.

Lykke til, kom tilbake med rapport om hvordan det tilberedes og smaker! PS: Ta med sandaler eller andre sko. Det er så mye skjell der at det er umulig å gå barbeint å plukke! :)

Her er ett par bilder av de jeg plukket der:

bilde

bilde

Gjelder blåskjellvarselet for østers? trodde østers kunne spises selv om blåskjellene var giftige.

Jeg stilte dette spørsmålet til Mattilsynet for noen år siden og da sa de at siden de ikke testet østers så kunne de ikke si noe med sikkerhet, men at de anbefalte folk å følge varslet for blåskjell.

Nå spiste vi blåskjell i mange år før "blåskjelltelefonen" ble introdusert og har aldri opplevd å bli syk av å spise blåskjell.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Finnes også i Sandspollen. Sikkert lurt å sjekke blåskjellvarsel før man gyver løs. Ellers kan det bli lummer stemning ombord.

Har lenge hatt lyst å dra for å plukke østers, men ikke vist hvor. Har du mulighet å lenke til et kart som viser hvor man skal leite?

Takk på forhånd!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...