Jump to content

Invasjon av østers.

Gudrun

Recommended Posts

Mouche, jeg har blitt syk på blåskjell en gang. Gikk ned 5 kilo på ett døgn og på den tiden var jeg tynn. Det er ikke noe særlig selv om det er en fin slankekur. Spiser fortsatt skjell men sjekker blåskjelltelefonen.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Eneste skjellet man bør spise uten å sjekke blåskjellvarsel er Kamskjell, der man kun spiser det hvite kjøttet/muskelen. På andre skjell spiser man alt, inkludert organer, og da gjelder det å sjekke blåskjellvarsel først!

Man kan og bør selvsagt nyttiggjøre seg gonaden (rogna) i kamskjell. Om man freser de i panne sammen med lukkemuskelen er de et utmerket smakssupplement.

Rå kamskjell er kanskje kult én gang, men ikke særlig godt. Ei ungjente utbrøt en gang på en dykketur med mange førstegangssmakere at "det smaker sæd jo!". Med umiddelbar harking og spytting fra de yngre gutta!!

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

I den sydligste bukta ved sandstanda på østbrygga har jeg funnet østers. Har ikke forsøkt å fortære disse. Jeg spiser østers et par ganger i året. Da sammen med rikelige mengder sjampanje. Er vel ikke mitt favorittspise. Smaken er en blanding av saltvann og en fyldig snørrklyse som hjelpes ned av godt drikke.

Man kan og bør selvsagt nyttiggjøre seg gonaden (rogna) i kamskjell. Om man freser de i panne sammen med lukkemuskelen er de et utmerket smakssupplement.

Rå kamskjell er kanskje kult én gang, men ikke særlig godt. Ei ungjente utbrøt en gang på en dykketur med mange førstegangssmakere at "det smaker sæd jo!". Med umiddelbar harking og spytting fra de yngre gutta!!

Noen som har hørt fra ho siden...? :lol:

I den sydligste bukta ved sandstanda på østbrygga har jeg funnet østers. Har ikke forsøkt å fortære disse. Jeg spiser østers et par ganger i året. Da sammen med rikelige mengder sjampanje. Er vel ikke mitt favorittspise. Smaken er en blanding av saltvann og en fyldig snørrklyse som hjelpes ned av godt drikke.

De som har peil på det mener jo tydeligvis at det smaker fortreffelig. Har bare smakt det ett par ganger, og er vel kanskje enig med deg når det gjelder rå skjell. Mer en "happening" enn for smakens skyld.

• 4 år senere...

Statskanalen gjør iherdige forsøk på å ufarliggjøre menneskelig avfall. Ifølge NRK er det helt greit å f.eks drikke sin egen urin, steke omelett av oppkast, m.m.. De har til og med lagt ut egne opplysningsvideoer......

De som betaler fjernsynslisens kan nok derfor trygt spise østers fra sitt nærområde.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ka6vWv/klager-tisse-innslag-til-kringkastingsraadet-nrk-beklager

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Pinkvin skrev 1 time siden:

Et godt argument for at folk ikke bør tømme septik fra båtene i sjøen. Og et enda bedre argument for å plukke østers langt borte fra folk og båttrafikk. 

Klippet fra artikkelen :

RISIKO: Det er større risiko for å bli syk av rå, selvplukket stillehavsøsters på denne tiden av året, enn om sommeren.

Spørsmål : Dersom risikoen er minst når hyppigheten av septiktømmingen fra båt er størst, er det ikke da naturlig å anta at det ikke er noen vesentlig relasjon mellom de to ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Guest Avmønstret#

Men artikkelen viste og til at magesjauviruset i muslingene kommer fra mannsjit i sjøen. Så... tja. Tror ikke jeg vil plukke muslinger hverken på Tjøme eller Koster om sommeren. Virus er små greier, skal sikkert ikke så mange tømminger til før en spiser annenmanns tarmbakterier osv :-/

Men artikkelen viste og til at magesjauviruset i muslingene kommer fra mannsjit i sjøen. Så... tja. Tror ikke jeg vil plukke muslinger hverken på Tjøme eller Koster om sommeren. Virus er små greier, skal sikkert ikke så mange tømminger til før en spiser annenmanns tarmbakterier osv :-/

Ja, og samtlige renseanlegg for kloakk ender opp i sjøen... og de fleste anlegg er ikke dimensjonert for feks stor snøsmelting og kraftig nedbør...Da går det tonnevis med shait rett på havet...

Tror nok ikke båtdassen er synderen her... Tror ikke mange østlendinger med Novovirus er ute å tømmer dassen i disse dager... :)

Høne, øl og hornmusikk!

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Et godt argument for at folk ikke bør tømme septik fra båtene i sjøen. Og et enda bedre argument for å plukke østers langt borte fra folk og båttrafikk. 

Hva da med poteter og andre rot grønnsaker som gjødsles med...ja,  jeg skal ikke si hva ... :rolleyes:

For ikke å snakke om hva krabber og andre skaldyr fortærer av kadaver på sjøbunnen...

De fleste bunndyr i sjøen fortærer det meste av avfall som kommer i deres vei...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Pinkvin skrev for 1 time siden:

Ja for all del, noen ønsker sikkert å spise østers og skalldyr avla i rein mannsjit, eller nabobåtens. Skal ikke nekte noen jeg :-D

Da må du nok kutte ut alt fra reker og krabbe til gud vet hva, samt alle grønnsaker som vokser nede i jorden, eller i gjødselen...

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

Da må du nok kutte ut alt fra reker og krabbe til gud vet hva, samt alle grønnsaker som vokser nede i jorden, eller i gjødselen...

Kan ikke huske at jeg har fått oppkast og magesjau av det noen gang. 

--

Men altså, viruset som gir magesjau og oppkast smitter altså via mannsjiten som slippes ut i sjøen og som muslingene filterer, og noen spiser muslingene rå så viruset overlever. 

Hva er da poenget med å argumentere "mot" at det er dumt å pumpe sin egen virusbæsj ut i sjøen? Vil dere har mer bæsj i sjøen, er det dumt at det blir mindre? Er det dumt at fritidsbåter slutter å pumpe ut bæsjen sin i en fin suppe noen hundre meter utenfor bukta du skal plukke muslinger neste dag?

Jeg ser ikke logikken. Og ja, det er helt sikkert verre ett annet sted, sikkert noen som slipper ut mer, det er det alltid. 

Nei, der er noe sjitt .. ingen tvil om det...:wink:

Men det er nok mange som har opplevd magesjau av skalldyrmat, enten det er sjitt eller ikke...

Kan ikke huske at jeg har fått oppkast og magesjau av det noen gang. 

--

Men altså, viruset som gir magesjau og oppkast smitter altså via mannsjiten som slippes ut i sjøen og som muslingene filterer, og noen spiser muslingene rå så viruset overlever. 

Hva er da poenget med å argumentere "mot" at det er dumt å pumpe sin egen virusbæsj ut i sjøen? Vil dere har mer bæsj i sjøen, er det dumt at det blir mindre? Er det dumt at fritidsbåter slutter å pumpe ut bæsjen sin i en fin suppe noen hundre meter utenfor bukta du skal plukke muslinger neste dag?

Jeg ser ikke logikken. Og ja, det er helt sikkert verre ett annet sted, sikkert noen som slipper ut mer, det er det alltid. 

Guest Avmønstret#
Ida Marie III skrev 33 minutter siden:

Nei, der er noe sjitt .. ingen tvil om det...:wink:

Men det er nok mange som har opplevd magesjau av skalldyrmat, enten det er sjitt eller ikke...

Jeg er ikke superkresen men har hoppet over noen tvilsomme reker nå og da. Krabber, kreps osv spiser jeg helst lunka, dvs at jeg har kokt de selv og har rimelig kontroll på ferskheten :-)

Men tror nok reker har noen magesjauer på samvittigheten, det brukes mye "overalt" og tåler relativt lite. Men om en ikke har mistet alt av luktesans så pleier de jo å avsløre seg selv ganske enkelt. 

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Virusproblemet er jo nå på vinteren Pinkvin, ikke om sommeren når alle er ute med båten!

Du må skille mellom et influensavirus og tarmbakterier.

• 5 måneder senere...
  • 4 år senere...

Liten oppdatering for ikke lage en ny tråd:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XqPEXb/aase-lise-89-kriger-mot-stillehavsoesters-noen-badeplasser-er-ikke-trygge-lenger

En hvalross er avbildet omtrent hver halvtime på en eller annen nettside.

Flere havforskere har sagt den er storspiser av skjell.

Kanskje det er en sammenheng her?

Ville vi flyttet på oss når tilgangen på store mengder mat er innefor "spaseravstand"?  :giggle:

Redigert av Gudrun (see edit history)

Jeg pleier alltid å finkjemme viker og berg for stillehavsøsters der jeg ankrer opp. På Fitjar (Vestlandet) der jeg ferdes mest blir det stortsett alltid nok til en forret. Men i år har jeg ikke funnet et eneste ett. Bare den kjente trauste lokale typen. På det meste har jeg funnet 3 stk totalt i en vik.  Så jeg ligger nok noen bæreposer bak Aase Lise :giggle:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...