sofa Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Spennende å se hvor langt nord de kommer. Å se de nord på helgeland er nokk bare fantasi. Sitér dette innlegget Link to post
Tilde Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 sofa skrev On 15.8.2013 at 20.18: ....Å se de nord på helgeland er nokk bare fantasi. Ganske sikkert. Østers er det penger i, og da kommer de neppe lengre enn Sunnmøre ... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 (redigert) . Redigert 15.August.2013 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 15.August.2013 Link til dette innlegget Svart 15.August.2013 Mouche, jeg har blitt syk på blåskjell en gang. Gikk ned 5 kilo på ett døgn og på den tiden var jeg tynn. Det er ikke noe særlig selv om det er en fin slankekur. Spiser fortsatt skjell men sjekker blåskjelltelefonen. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Artekno Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 Vanntett skrev On 15.8.2013 at 11.16: Eneste skjellet man bør spise uten å sjekke blåskjellvarsel er Kamskjell, der man kun spiser det hvite kjøttet/muskelen. På andre skjell spiser man alt, inkludert organer, og da gjelder det å sjekke blåskjellvarsel først! Man kan og bør selvsagt nyttiggjøre seg gonaden (rogna) i kamskjell. Om man freser de i panne sammen med lukkemuskelen er de et utmerket smakssupplement. Rå kamskjell er kanskje kult én gang, men ikke særlig godt. Ei ungjente utbrøt en gang på en dykketur med mange førstegangssmakere at "det smaker sæd jo!". Med umiddelbar harking og spytting fra de yngre gutta!! Sitér dette innlegget Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150 Link to post
Kaskazi Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 I den sydligste bukta ved sandstanda på østbrygga har jeg funnet østers. Har ikke forsøkt å fortære disse. Jeg spiser østers et par ganger i året. Da sammen med rikelige mengder sjampanje. Er vel ikke mitt favorittspise. Smaken er en blanding av saltvann og en fyldig snørrklyse som hjelpes ned av godt drikke. Sitér dette innlegget Link to post
Vanntett Svart 16.August.2013 Link til dette innlegget Svart 16.August.2013 H-35 skrev On 16.8.2013 at 17.32: Man kan og bør selvsagt nyttiggjøre seg gonaden (rogna) i kamskjell. Om man freser de i panne sammen med lukkemuskelen er de et utmerket smakssupplement. Rå kamskjell er kanskje kult én gang, men ikke særlig godt. Ei ungjente utbrøt en gang på en dykketur med mange førstegangssmakere at "det smaker sæd jo!". Med umiddelbar harking og spytting fra de yngre gutta!! Noen som har hørt fra ho siden...? Kaskazi skrev On 16.8.2013 at 18.39: I den sydligste bukta ved sandstanda på østbrygga har jeg funnet østers. Har ikke forsøkt å fortære disse. Jeg spiser østers et par ganger i året. Da sammen med rikelige mengder sjampanje. Er vel ikke mitt favorittspise. Smaken er en blanding av saltvann og en fyldig snørrklyse som hjelpes ned av godt drikke. De som har peil på det mener jo tydeligvis at det smaker fortreffelig. Har bare smakt det ett par ganger, og er vel kanskje enig med deg når det gjelder rå skjell. Mer en "happening" enn for smakens skyld. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 8.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Ikke så lurt å plukke østers selv akkurat nå ser det ut for: https://www.nrk.no/vestfold/_-vi-er-midt-i-hoysesongen-for-norovirus-1.13903268 Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Et godt argument for at folk ikke bør tømme septik fra båtene i sjøen. Og et enda bedre argument for å plukke østers langt borte fra folk og båttrafikk. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Statskanalen gjør iherdige forsøk på å ufarliggjøre menneskelig avfall. Ifølge NRK er det helt greit å f.eks drikke sin egen urin, steke omelett av oppkast, m.m.. De har til og med lagt ut egne opplysningsvideoer...... De som betaler fjernsynslisens kan nok derfor trygt spise østers fra sitt nærområde. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/ka6vWv/klager-tisse-innslag-til-kringkastingsraadet-nrk-beklager Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Erik Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 (redigert) Pinkvin skrev On 8.2.2018 at 9.27: Et godt argument for at folk ikke bør tømme septik fra båtene i sjøen. Og et enda bedre argument for å plukke østers langt borte fra folk og båttrafikk. Vis hele sitatet Klippet fra artikkelen : RISIKO: Det er større risiko for å bli syk av rå, selvplukket stillehavsøsters på denne tiden av året, enn om sommeren. Spørsmål : Dersom risikoen er minst når hyppigheten av septiktømmingen fra båt er størst, er det ikke da naturlig å anta at det ikke er noen vesentlig relasjon mellom de to ? Redigert 8.Februar.2018 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Men artikkelen viste og til at magesjauviruset i muslingene kommer fra mannsjit i sjøen. Så... tja. Tror ikke jeg vil plukke muslinger hverken på Tjøme eller Koster om sommeren. Virus er små greier, skal sikkert ikke så mange tømminger til før en spiser annenmanns tarmbakterier osv :-/ Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Du må ikke være så Frøyn Sleng de på grillen så er du rimelig trygg : https://www.godt.no/#!/oppskrift/1793/oesters-paa-grillen Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Captain Chaos Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Pinkvin skrev On 8.2.2018 at 11.45: Men artikkelen viste og til at magesjauviruset i muslingene kommer fra mannsjit i sjøen. Så... tja. Tror ikke jeg vil plukke muslinger hverken på Tjøme eller Koster om sommeren. Virus er små greier, skal sikkert ikke så mange tømminger til før en spiser annenmanns tarmbakterier osv :-/ Vis hele sitatet Ja, og samtlige renseanlegg for kloakk ender opp i sjøen... og de fleste anlegg er ikke dimensjonert for feks stor snøsmelting og kraftig nedbør...Da går det tonnevis med shait rett på havet... Tror nok ikke båtdassen er synderen her... Tror ikke mange østlendinger med Novovirus er ute å tømmer dassen i disse dager... :) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Ida Marie III Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 (redigert) Pinkvin skrev On 8.2.2018 at 9.27: Et godt argument for at folk ikke bør tømme septik fra båtene i sjøen. Og et enda bedre argument for å plukke østers langt borte fra folk og båttrafikk. Vis hele sitatet Hva da med poteter og andre rot grønnsaker som gjødsles med...ja, jeg skal ikke si hva ... For ikke å snakke om hva krabber og andre skaldyr fortærer av kadaver på sjøbunnen... De fleste bunndyr i sjøen fortærer det meste av avfall som kommer i deres vei... Redigert 8.Februar.2018 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Pinkvin skrev On 8.2.2018 at 9.27: Et godt argument for at folk ikke bør tømme septik fra båtene i sjøen. Vis hele sitatet Ja det monner skikkelig med noen liter fra en fritidsbåt... I Sverige får cruisetrafikken lov å tømme septik i Østersjøen helt frem til i alle fall 2021. Da snakker vi om store mengder! Artikkel i Seilmagasinet Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Ja for all del, noen ønsker sikkert å spise østers og skalldyr avla i rein mannsjit, eller nabobåtens. Skal ikke nekte noen jeg :-D Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Pinkvin skrev On 8.2.2018 at 14.27: Ja for all del, noen ønsker sikkert å spise østers og skalldyr avla i rein mannsjit, eller nabobåtens. Skal ikke nekte noen jeg :-D Vis hele sitatet Da må du nok kutte ut alt fra reker og krabbe til gud vet hva, samt alle grønnsaker som vokser nede i jorden, eller i gjødselen... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Ida Marie III skrev On 8.2.2018 at 16.15: Da må du nok kutte ut alt fra reker og krabbe til gud vet hva, samt alle grønnsaker som vokser nede i jorden, eller i gjødselen... Vis hele sitatet Kan ikke huske at jeg har fått oppkast og magesjau av det noen gang. -- Men altså, viruset som gir magesjau og oppkast smitter altså via mannsjiten som slippes ut i sjøen og som muslingene filterer, og noen spiser muslingene rå så viruset overlever. Hva er da poenget med å argumentere "mot" at det er dumt å pumpe sin egen virusbæsj ut i sjøen? Vil dere har mer bæsj i sjøen, er det dumt at det blir mindre? Er det dumt at fritidsbåter slutter å pumpe ut bæsjen sin i en fin suppe noen hundre meter utenfor bukta du skal plukke muslinger neste dag? Jeg ser ikke logikken. Og ja, det er helt sikkert verre ett annet sted, sikkert noen som slipper ut mer, det er det alltid. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Nei, der er noe sjitt .. ingen tvil om det... Men det er nok mange som har opplevd magesjau av skalldyrmat, enten det er sjitt eller ikke... Pinkvin skrev On 8.2.2018 at 21.36: Kan ikke huske at jeg har fått oppkast og magesjau av det noen gang. -- Men altså, viruset som gir magesjau og oppkast smitter altså via mannsjiten som slippes ut i sjøen og som muslingene filterer, og noen spiser muslingene rå så viruset overlever. Hva er da poenget med å argumentere "mot" at det er dumt å pumpe sin egen virusbæsj ut i sjøen? Vil dere har mer bæsj i sjøen, er det dumt at det blir mindre? Er det dumt at fritidsbåter slutter å pumpe ut bæsjen sin i en fin suppe noen hundre meter utenfor bukta du skal plukke muslinger neste dag? Jeg ser ikke logikken. Og ja, det er helt sikkert verre ett annet sted, sikkert noen som slipper ut mer, det er det alltid. Vis hele sitatet Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Ida Marie III skrev On 8.2.2018 at 22.42: Nei, der er noe sjitt .. ingen tvil om det... Men det er nok mange som har opplevd magesjau av skalldyrmat, enten det er sjitt eller ikke... Vis hele sitatet Jeg er ikke superkresen men har hoppet over noen tvilsomme reker nå og da. Krabber, kreps osv spiser jeg helst lunka, dvs at jeg har kokt de selv og har rimelig kontroll på ferskheten :-) Men tror nok reker har noen magesjauer på samvittigheten, det brukes mye "overalt" og tåler relativt lite. Men om en ikke har mistet alt av luktesans så pleier de jo å avsløre seg selv ganske enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2018 Pinkvin skrev On 8.2.2018 at 21.36: Men altså, viruset som gir magesjau og oppkast smitter altså via mannsjiten som slippes ut i sjøen og som muslingene filterer, og noen spiser muslingene rå så viruset overlever. Vis hele sitatet Virusproblemet er jo nå på vinteren Pinkvin, ikke om sommeren når alle er ute med båten! Du må skille mellom et influensavirus og tarmbakterier. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 23.Juli.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2018 Lite oppdatering på denne tråden: https://www.dagbladet.no/mat/stillehavsosters-invaderer-norskekysten---prover-a-gi-dem-herpes/70029304 Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 26.Juli.2022 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 (redigert) Liten oppdatering for ikke lage en ny tråd: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/XqPEXb/aase-lise-89-kriger-mot-stillehavsoesters-noen-badeplasser-er-ikke-trygge-lenger En hvalross er avbildet omtrent hver halvtime på en eller annen nettside. Flere havforskere har sagt den er storspiser av skjell. Kanskje det er en sammenheng her? Ville vi flyttet på oss når tilgangen på store mengder mat er innefor "spaseravstand"? Redigert 26.Juli.2022 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Coasthunter430 Svart 26.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2022 Jeg pleier alltid å finkjemme viker og berg for stillehavsøsters der jeg ankrer opp. På Fitjar (Vestlandet) der jeg ferdes mest blir det stortsett alltid nok til en forret. Men i år har jeg ikke funnet et eneste ett. Bare den kjente trauste lokale typen. På det meste har jeg funnet 3 stk totalt i en vik. Så jeg ligger nok noen bæreposer bak Aase Lise Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.