Jump to content

Garmin 4000 serien, er dette en utgående serie ?


ray

Recommended Posts

Kjøpte 4008 våren 2007, og den gang var den relativt ny... Så noen år på baken har den jo fått.. men det kan jo tenkes den er noe oppgradert på hardware fronten siden dengang

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Har en 4012 som fremdeles gjør det jeg ber den om. Kanskje fordi mine bestillinger er tilpasset det den kan klare. Her er vi vel litt i situasjonen som min venn computernerden beskrev: "Dersom jeg skal i butikken og kjøpe en datamaskin og et brød, kjøper jeg brødet først. Det har i det minste en holdbarhet på tre dager før det er utdatert"

Laholm

Link to post
Share on other sites

Spørsmålet er vel egentlig, hva får man på de nye som man ikke får på 4000serien, jeg har hatt 4008,4010 og 4012 for noen år siden og likte de kjempegodt.

Har akkurat selv kjøpt Ray C95 og bortsett fra at jeg på den har Silverkart som man ikke får på Garminen så ser jeg kun fordeler med garminen selv om C95 er ny og Garmin 4000series er antikvarisk teknologialdersk

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag en stein gammal radar, denne gjør jobben den ene gangen i året jeg trenger den. Kartploteren er en garmin 521 som flyttes opp på fly ved behov. denne brukes som supplement til kartboka.

Så jeg er ikke storforlangende, men vi har vurdert en tur ut av venern og over til Danmark neste sommer. Føler da att det kunne vært greit og oppdatere utstyret noe.

 

Ser ut som om 4000 serien dekker mine behov fullt ut, men hvis det er en utgående modell hvordan er det da å montere inn en feks. garmin autopilot om 1-3 år? vil det da være kompatibelt eller vil 4000 serien være for gammel? Og er det da grunnen for oss til å velge 6000 serien i steden.

Link to post
Share on other sites

4 & 5 er utdaterte med tanke på prosessorkraft først og fremst.

Hvis du skal zoome ut/inn i fart, dra kartet frem for å se hva som kommer, så tar det rett og slett for lang tid etter dagens normer.

Ville heller anbefalt en Ipad, enn en 4012.

60 eller 7012 er noe helt annet, og vil gi en helt annen brukeropplevelse.

Har testet begge over tid i båt, så vet dette av erfaring. For saktegående seilbåter/snekker/trawlere osv. vil de nok fungere bra.

, men for båter som marsjer på 20-25 kn, er de utdaterte.

720 er vesentlig raskere enn 4000 serien, og vil gjøre jobben mye bedre.

Link to post
Share on other sites

men her snakker vi om å bruke plotteren aktivt til å panorere og gjøre masse med den. Aner ikke åssen dere andre gjør når dere kjører båt, men for min del er jeg veldig glad i størrelsen på skjermen som lar meg ha ett relativt stort bilde uten å miste detaljer. Skal jeg planlegge bruker jeg kartet som er mye bedre på dette enn noen plotter. Å si at 720 vil gjøre jobben bedre kommer jo an på hva man ønsker å bruke plotteren til. kan bare snakke om meg selv men ville aldri hatt en 720 istedet for min 4012.

 

At 60-7012 er raskere og bedre stemmer helt sikkert og kan være lurt å ta med seg. Men en stor og god skjerm betyr mye mer (i min verden) en hastighet på prossesor om man må ofre størrelse for hastighet.

Link to post
Share on other sites

De 4000serie-plotterne jeg har hatt var lysår raskere enn C80 raymarine og de er vel ikke noe langsommere enn C95 som jeg har nå og for å være ærlig, hva er det det haster så voldsomt med ?

De var jo drømmemaskiner som var lynraske for 3-4år siden, de har ikke blitt langsommere, det er bare det at det kanskje er kommet noen som er enda raskere selv om de gamle allerede var raske nok om man ikke skal nintendonavigere seg gjennom en skjærgård med en RIB i 70knop men det er vel ikke bruksområdet her.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har 2 stk 4010 og er kjempefornøyd. Hva nye plottere gjør som ikke disse kan?

Zooming ut inn er for meg mer enn rask nok for meg. max 3 sekunder tar det. Regner med at de holder frem til jeg er ferdig med båtlivet om en 10 års tid

 

Selvfølgelig kommer Garmin med nye modeller, de skal jo selge og duppeditt fantastene skal ha det nyeste

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hovedforskjellen er prosessorhastighet, noen vil synes at 4000 er greit andre vil synes den er for treg, spesielt i høy hastighet. Et annet punkt som kan være viktig for noen er at 4000 og 5000 serien ikke kan dimmes nok ned slik at en ikke blir blenda om natta, Garmin fikk først skikk på dette med 6000 og 7000 serien.

Link to post
Share on other sites

Det er jo slik at verden går videre... Vi blir "vant" med raskere biler, datamaskiner, telefoner, tv tunere osv osv. Dermed blir det psykisk vanskelig å vente 3-5 sekunder for at kartet skal gi deg detaljene du trenger.

En annen funksjon som nesten er ubrukelig på 4- og 5000 er autoguidance, som jeg personlig elsker med Garmin. Ved litt skjærgård eller lengre avstand enn over fjorden, vil den beregne i evigheter...

 

Jeg har som sagt testet både 5012 og 7012 i en sesong, og 7012 er helt rå!!!

Link to post
Share on other sites

Om en går i butikken og kjøper en gammeldags CRT TV eller Garmin 4000 serie er på sett og vis samme sak, begge er gammeldagse og ut datert teknologisk men begge kan vise det man vil se.. De som ikke har annet enn CRT Tv i heimen er selvsagt fornøyd med det, de som har opplevd bedre teknologi går ikke frivillig tilbake til den teknologiske steinalder..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har 4008 og er fornøyd med den, (bortsett fra en pipelyd som er der når jeg slår den på, blir overgått av motorstøyen når man starter, men men). Må si at jeg er overrasket når jeg ser prisene på Finn for 4000-5000 serien. Synes de holder høye priser, for produkter som har vært med i så mange år, ofte lurt på grunnen til det. Samtidig må jeg innrømme at jeg har ikke noen planer om å bytte ut min 4008 så lenge den virker, og blir den en dag ødelagt så får jeg vurdere hva jeg gjør da. Problemet nevnt med autoguidance har også jeg hatt, men setter man opp ett annet referansepunkt, eller deler turen i to, har det blitt løst med en gang. Normal regner min ut auto guidance på 10-15 sekunder vil jeg anta.

 

Jeg tror hver enkelt bør se på sin egen bruk av plotter. Til TS en Garmin 4000 serien vil gjøre utmerket jobb for det du spør om en ferietur til havs, og eller på turer i Mjøsa dekker den mer en nok dine behov. Legger du båten permanent ved sjøen og bruker den ofte, vil nok ditt bruksmønster være mer avgjørende for hva du bør skaffe deg. Pris betyr sikkert også noe, har du uhemmet tilgang til penger kjøp det dyreste (ikke nødvendigvis det beste). Har man en noe mer begrenset tilgang på hvor mye midler man kan bruke på slikt, så må man vurdere pris versus bruk. Føler alt for mange svarer på innlegg generelt uten å ta hensyn til denne faktoren, som er veldig begrensende for de fleste båteiere.

 

Er det radar som er avgjørende for deg? På mine 2 siste lange båtferier, Sverige i fjor, sørlandet i år, har jeg enda ikke brukt radar for annet enn moro og læring. Jeg har en antikvat av Radar, men kan med mitt bruk ikke forsvare å kjøpe ny, synes jeg selv. Annerledes er det for de som går mye natt, er ofte langt ute til sjøs, må reise i tåke (de fleste tar da en dag til havnen) etc. Igjen, eget bruksmønster av båt avgjør veldig på slike faktorer.

 

Noen synspunkter og refleksjoner, litt på det du spør om og noe litt på siden av det du spør om :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...