Jump to content

er 40hk Mariner stor nok motor for en Mørebas 150GT


With-15 Mahogny

Recommended Posts

Jeg har solgt en 40 hk Mariner (2-takter) fra 2003. Han som har kjøpt motoren har montert den på en Mørebas 150 GT. Skal visstnok kun være laget 7 stk. av denne båten, men tipper skrogformen er ganske lik som den mer vanlige 140GT. Det er en 15 fot båt, svært smal og forholdsvis dyp V-bunn, og ligger veeeldig lavt i vannet

Uansett...Kjøperen klager på motoren og sier den ikke har nok kraft til å få båten i plan og ikke høy nok toppfart. Jeg var i dag og prøvekjørte båten og fikk den i plan kun med meg selv om bord (ikke med to personer) Når båten først var i plan, gikk den som en kule (synes jeg, da) Jeg har hatt motoren på min With 15, som er bredere og mye flatere i bunnen og den har brukt å plane på et blunk. Men toppfarten var omtrent den samme som nå på Mørebasen.

Det jeg lurer på, er om denne Mørebas150Gt har et skrog som trenger mye kraft for å komme i plan, men ikke så mye når planet er oppnådd...?

Burde 40 hk totakt være tilstrekkelig for denne type båt?

Det jeg tenker er som følger:

 

a) skrogformen krever større motor

b) motoren er kraftig nok, men skroget er vasstrukkent. (er det noe som kan skje med gamle glassfiberbåter?)

c) motoren yter ikke maksimalt

d) skroget krever kort stammet motor (tror ikke det)

 

noen som har erfaring med disse båtene?

 

Jeg har lagt ved noen bilder av tilsvarende båt jeg fant på nett:

 

Kommentar fra moderator: Bildene er fjernet. Ønsker man å vise bilder fra andre steder på nettet kan man linke de inn.

Å laste de opp til BP serveren kan kun gjøres med tillatelse fra vedkommende som eier bildene.

Link to post
Share on other sites

høres ut som at propellen er i største laget mtp å få båten i plan. Hvor godt den passer på toppfart må du ha turteller for å se.

 

With er kjent for å plane lett, et smalt v-vunns skrog vil være tyngre å få i plan.

 

Mørebasen burde plane greit med 40hk , men kommer nok bedre til sin rett med større motor.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei Ivar. Takk for svar

Har du noen idé om hva slags propell motoren burde ha? Propellen som sitter på tror jeg er ganske standard.

Den propellen fungerte fint på min With, men som du sier, er with kjent for å plane lett.Er det en generell ting at en smal båt med v-skrog behøver mindre propell?

Link to post
Share on other sites

nei tør ikke tippe hva den burde hatt. Har du dimensjonene på den som står på da? Hadde også vært greit å fått målt farta med f.eks gps. Å anslå fart som du sert ut til å ha gjort blir ikke spesielt nøyaktig

Kan jo også være at kjøperen har litt for høye forventninger til fart

 

Er det powertrim på den? Et smalt v-buns skrog ha stor nytte av pt, trim helt inn for å komme i plan, ut for å løfte skroget ut av vannet.

Mørebasen ville sikkert også hatt god hjelp av smart tabs (automatiske, fjærbelastede trimflaps)

 

denne motoren, hvor mange sylindre er det? Mercurys 40hk fra den tida er 3syl 967cc, og visstnok en skikkelig kraftplugg, husker ikke om denne kom som mariner også. Mariner hadde også en 2syl basert på en gammel yamaha blokk, denne hadde mindre volum og ikke like bra bunndrag.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Motoren er fra 2003, har to sylindre og powertrim. Vi brukte trimmen slik du nå beskrev, men som sagt, gikk det kun i plan med en person.

Har lagt ved et bilde av motoren.

Har forøvrig lest litt på nett om disse gamle mørebasene, og de har dobbelt bunn med skummet kjerne og er mange av dem vasstrukkne. Jeg syntes baugen til båten lå veldig lavt i vannet. Jeg har prøvd å overbevise kjøper om å veie båten sin... :-/

 

bilde

Link to post
Share on other sites

ingen aning hva båten bør veie. Men slike skrog er vektfølsomme, så fullt av vått skum er ingen højdare akkurat

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

At gamle Mørebaser har vasstrukket skum er mer regelen enn unntaket... Det er ihvertfall min erfaring etter å ha hatt en 16-foter med samme problem, og av den grunn undersøkt med andre eiere av Mørebaser.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Hei Sunnmøringen

Hvis denne Mørebasen er skikkelig vasstrukken, hva betyr det av vektøkning av båten? er det snakk om vektøkning i 100 kilos klassen? Er det særlige stder der vannet samler seg? Det varierer kanskje fra modell til modell.? Dette er snakk om en åpen speedbåt av den gode gamle typen. Hvis du har noe mer info vedrørende dett etemaet, er jeg svært interessert i hva du tenker.

Link to post
Share on other sites

På den jeg hadde, riktignok en litt annen type båt, så vil jeg tro at det rant ut noen titalls liter vann når jeg tok båten på land og skrudde ut pluggen i hekken. Når det verste hadde gitt seg, så fortsatte det å dryppe i flere dager. Men skummet var jo garantert ikke tørt likevel, så hvor mye vekt vannet utgorde tør jeg ikke ha noen formening om.

 

Jeg hadde 45 hk Mercury på min, og må vel innrømme at den med fordel kunne hatt ihvertfall 70 hk, ettersom båtene oppleves veldig tunge i forhold til størrelse. Men med for tung motor blir de lett litt ustabile... Tung båt og relativt dyp bunn er vel litt av årsaken til at båten er veldig "sjøsterk" i forhold til størrelse.

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...