Jump to content

Yanmar 2GM, får ikke motoren over 2800 rpm.


The Saint

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt meg en Lido 23 snekke med Yanmar 2GM, 15hk motor. Etter å ha sett litt på nettet om motoren så viser det seg at jeg ikke får den opp i fullt turtall. På max gass pådrag så får jeg den ikke over 2800rpm. Max for denne motoren skal være 3600rpm. Får heller ikke prøvd motoren uten belastning siden den ikke kan frikobles. Men har prøvd nedover i elv, uten å få mere turtall. Gass spjellet på motoren åpner fullt. Så er ikke det som er problemet. Noen som kjenner disse motorene som har noen råd å komme med?

Link to post
Share on other sites

Hei, og takk for svar. Etter hva jeg har forstått så er båten levert med propellen som sitter på i fra båtbyggeren. Ut ifra Yanmar`s sin instruksjons bok så skal man kunne ruse motoren i fri ved å trekke ut en knapp på gass spaken. Min gass spake har ikke denne knappen. Men jeg kan jo selvfølgelig koble av gir wiren for å teste motoren uavhengig av gir. Men om jeg har feil propell så burde jeg vel ha fått høyere turtall når jeg kjører med strømmen nedover elven? Vil jo da ikke være så stor motstand. Men turtallet forblir det samme selv om farten blir mye større. Kan heller ikke skjønne at turtelleren er feil. For turtallet høres veldig riktig ut. Men skal prøve å få sjekket det.

Link to post
Share on other sites

Du får ikke høyere turtall medstrøms, du får båtens maksfart pluss strømmens fart. Dette har jeg opplevd mange ganger i Svelvikstrømmen som kan gå opp i 5 knop. Det å ruse motor i fri uten belastning er uten betydning.

Som Index skriver så tror jeg også at du har for stor propell. Regner med at du har sjekket bunn og propell for rur og groe.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha sjekket turtelleren, den er ofte veldig feil. Jeg hadde rundt 600 rpm feil på in på max, og den hørtes helt "rett" ut i forhold til min hørsel. Øret er en dårlig turteller...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått gått over motoren i dag. Skulle skifte isolering i motor rommet, så da tenkte jeg at jeg skulle ta en ordentlig sjekk av alt annet også. :yesnod: Båtmann hadde rett, det var ingen knapp. Måtte dra hele spaken mot styrbord så gikk den i fri. Begge diesel filter har blitt skiftet sammen med luft filteret. Satte også på nye reimer til dynamo og kjøle pumpe. Er jo greit å vite at det er gjort. I fri så fikk jeg motoren umiddelbart opp i 3600 rpm. Turtelleren stemmer veldig bra ca 50 rpm avvik. Sjekket propell akslingen også den virket ok.

 

Så da hadde Index og Bøljan rett. :clap:

Jeg har for stor propell! Syntes dette var litt rart siden båten er levert med denne propellen. Men kan det være slik at de bruker samme propell på flere motor alternativer? Vet at Lido 23 ble levert med 30 hk diesel motor også. Regner med at det er liten vits i å bytte propell, men kanskje heller se etter en 30 - 35 hk motor i løpet av vinteren? Noen som har en formening om dette? Hadde jo ikke gjort noe om båten hadde gått litt fortere. :saint: Takk for hjelp!

Er flaut å være (industri)mekaniker og kunne så lite om båter. :diving:

Link to post
Share on other sites

Yanmar 2gm 15 hk burde absolutt være nok på en en 23 foter og gi deg ca 7-8 knop. Nå kjenner jeg ikke til Lido 23 skrog, men er det et tradisjonelt snekkeskrog så bør du komme opp i denne farten. Jeg ville nok vurdert en annen propell føre motorbytte.

Fant noen bilder her på BP av Lido 23....joda den bør gjøre 7-8 knop med din motor. :yesnod:

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja... hadde båten gjort 7-8 knop så hadde jeg vert fornøyd. Med den gjør bare 5-6 knop. Så ville gjerne ha hatt ett par ekstra knop. :thumbsup: Noen som har noen anelse om hva jeg kan oppnå av hastighet om jeg setter in en 30hk motor i stede?

 

Som Jonsverre sier så bråker Yanmar motorene litt. Så derfor så har jeg også akkurat skiftet alt av isolasjon i motor rommet. Ble mye mere behagelig med en gang. Men er det ikke en viss fare for glasering av sylinder veggene om jeg aldri får den opp i turtall? Merkelig nok så bråker heller ikke motoren noe særlig mere fra 2800 og opp til 3600 rpm. Men finest lyd har jeg når jeg kosekjører på rundt 2000 rpm da ligger jeg på ca 4 knop. Litt vanskelig å få nøyaktig måling siden jeg bare har brukt båten i elv enda. Måling er gjort med GPS. :saint:

Link to post
Share on other sites

Ok, rimelig bortkastet altså? Men man kan hente litt på og montere flaps? Ombygging ellers er uaktuelt for min del. Men sterkere motor eller flaps er av interesse. Flaps har jeg faktisk liggende etter at en kamerat demonterte dem på sin båt. Men hydrauliske flaps på en snekke er kanskje litt overkill? :saint:

Link to post
Share on other sites

Tja... hadde båten gjort 7-8 knop så hadde jeg vert fornøyd. Med den gjør bare 5-6 knop. Så ville gjerne ha hatt ett par ekstra knop. :thumbsup:

 

Noen som har noen anelse om hva jeg kan oppnå av hastighet om jeg setter in en 30hk motor i stede? Men er det ikke en viss fare for glasering av sylinder veggene om jeg aldri får den opp i turtall? Merkelig nok så bråker heller ikke motoren noe særlig mere fra 2800 og opp til 3600 rpm. Men finest lyd har jeg når jeg kosekjører på rundt 2000 rpm da ligger jeg på ca 4 knop. Litt vanskelig å få nøyaktig måling siden jeg bare har brukt båten i elv enda. Måling er gjort med GPS. :saint:

 

Ja det skal ikke så mye groe til før man mister en knop i alle fall, så det kan jo stadig være litt der... Og glassering av sylindere er vel et tomgangsproblem, har selv en Yanmar som har gått mange tusen timer og sjelden vært over 2500rpm...

Link to post
Share on other sites

Tror ikke det er noe særlig groe på båten min. Den ble gått over i vår og har kun vært i fersk / brakk vann de siste tre ukene. Men skjønnes at flaps er en god ide. Noen som har noen anelse om hvor store de bør være på en 23 fots snekke? De jeg har er i fra en 37 fots stål båt, så må vel skjære de litt mindre. :saint:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...